- Renault Megane między 2007 a 2017 r. podrożało tylko o 100 zł, ale przez pięć ostatnich lat jego cena wzrosła o 30 tys. zł
- Na Opla Insignię pracuje się ponad trzy miesiące krócej niż 15 lat temu i prawie trzy miesiące dłużej niż pięć lat temu
- Porsche 911 przez 15 lat podrożało o niemal 200 tys. zł, ale dziś trzeba na nie pracować niespełna cztery lata krócej.
Nowe samochody drożeją nie tylko z powodu ogólnej inflacji. Za wzrostem ich cen stoi mnóstwo innych czynników, które w wielu przypadkach można sprowadzić do:
- wyższych kosztów konstrukcyjnych związanych z normami emisji spalin i bezpieczeństwa;
- wyższych cen surowców;
- dodatkowych elementów wyposażenia, które prawo nakazuje montować w standardzie;
- zastosowania nowych technologii (np. napędy elektryczne).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Postanowiliśmy zobaczyć, jak naprawdę sprawy się mają. W tym celu sprawdziliśmy ceny podstawowych wersji 14 modeli z siedmiu segmentów, a mianowicie:
- miniaut (Fiat Panda);
- samochodów miejskich (Opel Corsa, Skoda Fabia, Toyota Yaris);
- kompaktów (Ford Focus, Renault Megane, Skoda Octavia, Toyota Auris/Corolla);
- samochodów klasy średniej (Opel Vectra/Insignia, Volkswagen Passat);
- kompaktowych SUV-ów (Kia Sportage, Nissan Qashqai);
- SUV-ów premium klasy średniej (BMW X3);
- samochodów sportowych (Porsche 911).
Do zestawienia braliśmy ceny obecne, a także sprzed pięciu, 10 i 15 lat (bez uwzględniania rabatów) oraz z najnowszego dostępnego rocznika (np. 2022 zamiast 2021). Następnie porównaliśmy je z przeciętnym wynagrodzeniem w Polsce w 2007, 2012 i 2017 r. oraz w III kwartale 2021 r. (źródła: ZUS i GUS). Po czym nieźle się zdziwiliśmy niektórymi wynikami.
Jak podrożały samochody przez 15, 10 i pięć lat?
Z naszej analizy wynika, że między 2007 a 2017 r. ceny były raczej stabilne i w górę wystrzeliły dopiero przez ostatnie pięć lat. Przykłady?
Renault Megane w latach 2007-2017 podrożało tylko o 100 zł, ale przez pięć minionych lat jego cena wzrosła już o 30 tys. zł. Cena Skody Fabii w latach 2007-2017 zwiększyła się o 1 tys. 690 zł, ale teraz jest już o 24 tys. 410 zł droższa niż pięć lat temu. W pierwszym z okresów Skoda Octavia podrożała o 4 tys. 500 zł, ale przez kolejne pięć lat (czyli 2017-2022) jej cena skoczyła o 31 tys. 200 zł. Mocno podrożała także Kia Sportage: w latach 2007-2017 tylko o 6 tys. 90 zł, ale między 2017 a 2022 r. już o 29 tys. 910 zł!
Mamy też wyjątki. Ceny BMW X3 i Porsche 911 bardziej wzrosły w latach 2007-2017 (odpowiednio o 42 tys. 100 zł i 127 tys. 546 zł) niż przez ostatnie pięć lat (25 tys. zł i 64 tys. 500 zł). Co ciekawe, w liczbach bezwzględnych przez 15 lat BMW X3 podrożało mniej od Opla Vectry/Insignii (67 tys. 100 zł kontra 68 tys. 300 zł).
Od śledzenia cen Porsche 911 w ogóle może się zakręcić w głowie, ponieważ przez minione 15 lat cena tego modelu wzrosła dokładnie o 192 tys. 46 zł.
Ile kosztowały nowe samochody pięć, 10 i 15 lat temu | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Cena w 2007 r. | cena w 2012 r. | Cena w 2017 r. | Cena w 2022 r. |
Fiat Panda | 29 990 zł | 31 990 zł | 34 600 zł | 49 700 zł |
Opel Corsa | 37 200 zł | 40 050 zł | 42 300 zł | 55 790 zł |
Skoda Fabia | 35 900 zł | 35 050 zł | 37 590 zł | 62 000 zł |
Toyota Yaris | 38 400 zł | 39 900 zł | 42 900 zł | 64 900 zł |
Ford Focus | 50 000 zł | 57 600 zł | 65 090 zł | 89 050 zł |
Renault Megane | 54 800 zł | 47 700 zł | 54 900 zł | 84 900 zł |
Skoda Octavia | 55 300 zł | 55 700 zł | 59 800 zł | 91 000 zł |
Toyota Auris/Corolla | 57 600 zł | 61 600 zł | 68 400 zł | 82 900 zł |
Opel Vectra/Insignia | 79 300 zł | 90 950 zł | 99 900 zł | 147 600 zł |
Volkswagen Passat | 81 890 zł | 84 890 zł | 94 690 zł | 127 990 zł |
Kia Sportage | 69 900 zł | 68 800 zł | 75 990 zł | 105 900 zł |
Nissan Qashqai | 68 500 zł | 65 000 zł | 79 750 zł | 104 800 zł |
BMW X3 | 145 900 zł | 151 600 zł | 188 000 zł | 213 000 zł |
Porsche 911 | 360 954 zł | 427 966 zł | 488 500 zł | 553 000 zł |
Uwaga: cena Skody Octavii z 2007 r. dotyczy drugiej współczesnej generacji tego modelu, a nie wcześniejszej, ale oferowanej wówczas równocześnie jako Octavia Tour. Podobnie jest z ceną Fiata Pandy w 2012 r. Chodzi o trzecią generację, a nie wcześniejszą dostępną wtedy pod nazwą Panda Classic. W 2007 r. Opel oferował jeszcze Vectrę C (w 2008 r. zastąpiła ją Insignia). |
A jak to się ma do polskich zarobków? I właśnie tu dochodzimy do sedna sprawy.
Ile naprawdę kosztuje nowy samochód?
Nasza analiza pokazuje, że źle nie jest. W porównaniu z 2007 r. musimy pracować dziś krócej na każdy z 14 sprawdzonych modeli (oczywiście, mówimy o sytuacji, w której na zakup nowego auta odkładamy całą miesięczną pensję). Niestety, im dalej, tym gorzej. W porównaniu z 2012 r. pracujemy dziś dłużej na sześć z 14 samochodów, a na tle 2017 r. - na dziewięć samochodów.
Na szczęście różnice są niewielkie: od niecałych dodatkowych dwóch dni w przypadku Nissana Qashqaia (różnica między 2012 a 2022 r.) do dwóch miesięcy i 21 dni dla Opla Insignii (w latach 2017-2022).
Najbardziej skrócił się czas zarabiania na dwa najdroższe modele w naszym zestawieniu. Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu, zaś na BMW X3 – rok, cztery miesiące i 19 dni krócej.
Ile miesięcy trzeba pracować na nowy samochód, zakładając, że co miesiąc odkłada się na niego całą pensję | ||||
---|---|---|---|---|
Model | 2007 r. | 2012 r. | 2017 r. | 2022 r. |
Fiat Panda | 11,1 | 9,1 | 8,1 | 8,8 |
Opel Corsa | 13,8 | 11,4 | 9,9 | 9,9 |
Skoda Fabia | 13,3 | 10 | 8,8 | 11 |
Toyota Yaris | 14,3 | 11,3 | 10 | 11,5 |
Ford Focus | 18,6 | 16,4 | 15,2 | 15,7 |
Renault Megane | 20,4 | 13,6 | 12,9 | 15 |
Skoda Octavia | 20,6 | 15,8 | 14 | 16,1 |
Toyota Auris/Corolla | 21,4 | 17,5 | 16 | 14,7 |
Opel Vectra/Insignia | 29,5 | 25,8 | 23,4 | 26,1 |
Volkswagen Passat | 30,4 | 24,1 | 22,2 | 22,6 |
Kia Sportage | 26 | 19,5 | 17,8 | 18,7 |
Nissan Qashqai | 25,5 | 18,5 | 18,7 | 18,5 |
BMW X3 | 54,2 | 43,1 | 44 | 37,7 |
Porsche 911 | 143,1 | 121,5 | 114,4 | 97,8 |