• Renault Megane między 2007 a 2017 r. podrożało tylko o 100 zł, ale przez pięć ostatnich lat jego cena wzrosła o 30 tys. zł
  • Na Opla Insignię pracuje się ponad trzy miesiące krócej niż 15 lat temu i prawie trzy miesiące dłużej niż pięć lat temu
  • Porsche 911 przez 15 lat podrożało o niemal 200 tys. zł, ale dziś trzeba na nie pracować niespełna cztery lata krócej.

Nowe samochody drożeją nie tylko z powodu ogólnej inflacji. Za wzrostem ich cen stoi mnóstwo innych czynników, które w wielu przypadkach można sprowadzić do:

  • wyższych kosztów konstrukcyjnych związanych z normami emisji spalin i bezpieczeństwa;
  • wyższych cen surowców;
  • dodatkowych elementów wyposażenia, które prawo nakazuje montować w standardzie;
  • zastosowania nowych technologii (np. napędy elektryczne).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Postanowiliśmy zobaczyć, jak naprawdę sprawy się mają. W tym celu sprawdziliśmy ceny podstawowych wersji 14 modeli z siedmiu segmentów, a mianowicie:

  • miniaut (Fiat Panda);
  • samochodów miejskich (Opel Corsa, Skoda Fabia, Toyota Yaris);
  • kompaktów (Ford Focus, Renault Megane, Skoda Octavia, Toyota Auris/Corolla);
  • samochodów klasy średniej (Opel Vectra/Insignia, Volkswagen Passat);
  • kompaktowych SUV-ów (Kia Sportage, Nissan Qashqai);
  • SUV-ów premium klasy średniej (BMW X3);
  • samochodów sportowych (Porsche 911).

Do zestawienia braliśmy ceny obecne, a także sprzed pięciu, 10 i 15 lat (bez uwzględniania rabatów) oraz z najnowszego dostępnego rocznika (np. 2022 zamiast 2021). Następnie porównaliśmy je z przeciętnym wynagrodzeniem w Polsce w 2007, 2012 i 2017 r. oraz w III kwartale 2021 r. (źródła: ZUS i GUS). Po czym nieźle się zdziwiliśmy niektórymi wynikami.

Jak podrożały samochody przez 15, 10 i pięć lat?

Z naszej analizy wynika, że między 2007 a 2017 r. ceny były raczej stabilne i w górę wystrzeliły dopiero przez ostatnie pięć lat. Przykłady?

Renault Megane w latach 2007-2017 podrożało tylko o 100 zł, ale przez pięć minionych lat jego cena wzrosła już o 30 tys. zł. Cena Skody Fabii w latach 2007-2017 zwiększyła się o 1 tys. 690 zł, ale teraz jest już o 24 tys. 410 zł droższa niż pięć lat temu. W pierwszym z okresów Skoda Octavia podrożała o 4 tys. 500 zł, ale przez kolejne pięć lat (czyli 2017-2022) jej cena skoczyła o 31 tys. 200 zł. Mocno podrożała także Kia Sportage: w latach 2007-2017 tylko o 6 tys. 90 zł, ale między 2017 a 2022 r. już o 29 tys. 910 zł!

Renault Megane przez pięć ostatnich lat podrożało o 30 tys. zł. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Renault Megane przez pięć ostatnich lat podrożało o 30 tys. zł.

Mamy też wyjątki. Ceny BMW X3 i Porsche 911 bardziej wzrosły w latach 2007-2017 (odpowiednio o 42 tys. 100 zł i 127 tys. 546 zł) niż przez ostatnie pięć lat (25 tys. zł i 64 tys. 500 zł). Co ciekawe, w liczbach bezwzględnych przez 15 lat BMW X3 podrożało mniej od Opla Vectry/Insignii (67 tys. 100 zł kontra 68 tys. 300 zł).

Od śledzenia cen Porsche 911 w ogóle może się zakręcić w głowie, ponieważ przez minione 15 lat cena tego modelu wzrosła dokładnie o 192 tys. 46 zł.

Ile kosztowały nowe samochody pięć, 10 i 15 lat temu
Model Cena w 2007 r. cena w 2012 r. Cena w 2017 r. Cena w 2022 r.
Fiat Panda 29 990 zł 31 990 zł 34 600 zł 49 700 zł
Opel Corsa 37 200 zł 40 050 zł 42 300 zł 55 790 zł
Skoda Fabia 35 900 zł 35 050 zł 37 590 zł 62 000 zł
Toyota Yaris 38 400 zł 39 900 zł 42 900 zł 64 900 zł
Ford Focus 50 000 zł 57 600 zł 65 090 zł 89 050 zł
Renault Megane 54 800 zł 47 700 zł 54 900 zł 84 900 zł
Skoda Octavia 55 300 zł 55 700 zł 59 800 zł 91 000 zł
Toyota Auris/Corolla 57 600 zł 61 600 zł 68 400 zł 82 900 zł
Opel Vectra/Insignia 79 300 zł 90 950 zł 99 900 zł 147 600 zł
Volkswagen Passat 81 890 zł 84 890 zł 94 690 zł 127 990 zł
Kia Sportage 69 900 zł 68 800 zł 75 990 zł 105 900 zł
Nissan Qashqai 68 500 zł 65 000 zł 79 750 zł 104 800 zł
BMW X3 145 900 zł 151 600 zł 188 000 zł 213 000 zł
Porsche 911 360 954 zł 427 966 zł 488 500 zł 553 000 zł
Uwaga: cena Skody Octavii z 2007 r. dotyczy drugiej współczesnej generacji tego modelu, a nie wcześniejszej, ale oferowanej wówczas równocześnie jako Octavia Tour. Podobnie jest z ceną Fiata Pandy w 2012 r. Chodzi o trzecią generację, a nie wcześniejszą dostępną wtedy pod nazwą Panda Classic. W 2007 r. Opel oferował jeszcze Vectrę C (w 2008 r. zastąpiła ją Insignia).

A jak to się ma do polskich zarobków? I właśnie tu dochodzimy do sedna sprawy.

Ile naprawdę kosztuje nowy samochód?

Nasza analiza pokazuje, że źle nie jest. W porównaniu z 2007 r. musimy pracować dziś krócej na każdy z 14 sprawdzonych modeli (oczywiście, mówimy o sytuacji, w której na zakup nowego auta odkładamy całą miesięczną pensję). Niestety, im dalej, tym gorzej. W porównaniu z 2012 r. pracujemy dziś dłużej na sześć z 14 samochodów, a na tle 2017 r. - na dziewięć samochodów.

Na szczęście różnice są niewielkie: od niecałych dodatkowych dwóch dni w przypadku Nissana Qashqaia (różnica między 2012 a 2022 r.) do dwóch miesięcy i 21 dni dla Opla Insignii (w latach 2017-2022).

Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu.

Najbardziej skrócił się czas zarabiania na dwa najdroższe modele w naszym zestawieniu. Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu, zaś na BMW X3 – rok, cztery miesiące i 19 dni krócej.

Ile miesięcy trzeba pracować na nowy samochód, zakładając, że co miesiąc odkłada się na niego całą pensję
Model 2007 r. 2012 r. 2017 r. 2022 r.
Fiat Panda 11,1 9,1 8,1 8,8
Opel Corsa 13,8 11,4 9,9 9,9
Skoda Fabia 13,3 10 8,8 11
Toyota Yaris 14,3 11,3 10 11,5
Ford Focus 18,6 16,4 15,2 15,7
Renault Megane 20,4 13,6 12,9 15
Skoda Octavia 20,6 15,8 14 16,1
Toyota Auris/Corolla 21,4 17,5 16 14,7
Opel Vectra/Insignia 29,5 25,8 23,4 26,1
Volkswagen Passat 30,4 24,1 22,2 22,6
Kia Sportage 26 19,5 17,8 18,7
Nissan Qashqai 25,5 18,5 18,7 18,5
BMW X3 54,2 43,1 44 37,7
Porsche 911 143,1 121,5 114,4 97,8