Auto Świat Wiadomości Aktualności O ile podrożały nowe auta? Czy pracujemy na nie dłużej niż pięć, 10 i 15 lat temu?

O ile podrożały nowe auta? Czy pracujemy na nie dłużej niż pięć, 10 i 15 lat temu?

W Polsce panuje inflacja, ale ile tak naprawdę podrożały samochody i jak się to ma do naszych zarobków? Wyniki są zaskakujące.

Salon samochodowy
Greentellect Studio / Shutterstock
Salon samochodowy
  • Renault Megane między 2007 a 2017 r. podrożało tylko o 100 zł, ale przez pięć ostatnich lat jego cena wzrosła o 30 tys. zł
  • Na Opla Insignię pracuje się ponad trzy miesiące krócej niż 15 lat temu i prawie trzy miesiące dłużej niż pięć lat temu
  • Porsche 911 przez 15 lat podrożało o niemal 200 tys. zł, ale dziś trzeba na nie pracować niespełna cztery lata krócej.

Nowe samochody drożeją nie tylko z powodu ogólnej inflacji. Za wzrostem ich cen stoi mnóstwo innych czynników, które w wielu przypadkach można sprowadzić do:

  • wyższych kosztów konstrukcyjnych związanych z normami emisji spalin i bezpieczeństwa;
  • wyższych cen surowców;
  • dodatkowych elementów wyposażenia, które prawo nakazuje montować w standardzie;
  • zastosowania nowych technologii (np. napędy elektryczne).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Postanowiliśmy zobaczyć, jak naprawdę sprawy się mają. W tym celu sprawdziliśmy ceny podstawowych wersji 14 modeli z siedmiu segmentów, a mianowicie:

  • miniaut (Fiat Panda);
  • samochodów miejskich (Opel Corsa, Skoda Fabia, Toyota Yaris);
  • kompaktów (Ford Focus, Renault Megane, Skoda Octavia, Toyota Auris/Corolla);
  • samochodów klasy średniej (Opel Vectra/Insignia, Volkswagen Passat);
  • kompaktowych SUV-ów (Kia Sportage, Nissan Qashqai);
  • SUV-ów premium klasy średniej (BMW X3);
  • samochodów sportowych (Porsche 911).

Do zestawienia braliśmy ceny obecne, a także sprzed pięciu, 10 i 15 lat (bez uwzględniania rabatów) oraz z najnowszego dostępnego rocznika (np. 2022 zamiast 2021). Następnie porównaliśmy je z przeciętnym wynagrodzeniem w Polsce w 2007, 2012 i 2017 r. oraz w III kwartale 2021 r. (źródła: ZUS i GUS). Po czym nieźle się zdziwiliśmy niektórymi wynikami.

Jak podrożały samochody przez 15, 10 i pięć lat?

Z naszej analizy wynika, że między 2007 a 2017 r. ceny były raczej stabilne i w górę wystrzeliły dopiero przez ostatnie pięć lat. Przykłady?

Renault Megane w latach 2007-2017 podrożało tylko o 100 zł, ale przez pięć minionych lat jego cena wzrosła już o 30 tys. zł. Cena Skody Fabii w latach 2007-2017 zwiększyła się o 1 tys. 690 zł, ale teraz jest już o 24 tys. 410 zł droższa niż pięć lat temu. W pierwszym z okresów Skoda Octavia podrożała o 4 tys. 500 zł, ale przez kolejne pięć lat (czyli 2017-2022) jej cena skoczyła o 31 tys. 200 zł. Mocno podrożała także Kia Sportage: w latach 2007-2017 tylko o 6 tys. 90 zł, ale między 2017 a 2022 r. już o 29 tys. 910 zł!

Renault Megane przez pięć ostatnich lat podrożało o 30 tys. zł.
Renault Megane przez pięć ostatnich lat podrożało o 30 tys. zł.Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Mamy też wyjątki. Ceny BMW X3 i Porsche 911 bardziej wzrosły w latach 2007-2017 (odpowiednio o 42 tys. 100 zł i 127 tys. 546 zł) niż przez ostatnie pięć lat (25 tys. zł i 64 tys. 500 zł). Co ciekawe, w liczbach bezwzględnych przez 15 lat BMW X3 podrożało mniej od Opla Vectry/Insignii (67 tys. 100 zł kontra 68 tys. 300 zł).

Od śledzenia cen Porsche 911 w ogóle może się zakręcić w głowie, ponieważ przez minione 15 lat cena tego modelu wzrosła dokładnie o 192 tys. 46 zł.

Ile kosztowały nowe samochody pięć, 10 i 15 lat temu
ModelCena w 2007 r.cena w 2012 r.Cena w 2017 r.Cena w 2022 r.
Fiat Panda29 990 zł31 990 zł34 600 zł49 700 zł
Opel Corsa37 200 zł40 050 zł42 300 zł55 790 zł
Skoda Fabia35 900 zł35 050 zł37 590 zł62 000 zł
Toyota Yaris38 400 zł39 900 zł42 900 zł64 900 zł
Ford Focus50 000 zł57 600 zł65 090 zł89 050 zł
Renault Megane54 800 zł47 700 zł54 900 zł84 900 zł
Skoda Octavia55 300 zł55 700 zł59 800 zł91 000 zł
Toyota Auris/Corolla57 600 zł61 600 zł68 400 zł82 900 zł
Opel Vectra/Insignia79 300 zł90 950 zł99 900 zł147 600 zł
Volkswagen Passat81 890 zł84 890 zł94 690 zł127 990 zł
Kia Sportage69 900 zł68 800 zł75 990 zł105 900 zł
Nissan Qashqai68 500 zł65 000 zł79 750 zł104 800 zł
BMW X3145 900 zł151 600 zł188 000 zł213 000 zł
Porsche 911360 954 zł427 966 zł488 500 zł553 000 zł
Uwaga: cena Skody Octavii z 2007 r. dotyczy drugiej współczesnej generacji tego modelu, a nie wcześniejszej, ale oferowanej wówczas równocześnie jako Octavia Tour. Podobnie jest z ceną Fiata Pandy w 2012 r. Chodzi o trzecią generację, a nie wcześniejszą dostępną wtedy pod nazwą Panda Classic. W 2007 r. Opel oferował jeszcze Vectrę C (w 2008 r. zastąpiła ją Insignia).

A jak to się ma do polskich zarobków? I właśnie tu dochodzimy do sedna sprawy.

Ile naprawdę kosztuje nowy samochód?

Nasza analiza pokazuje, że źle nie jest. W porównaniu z 2007 r. musimy pracować dziś krócej na każdy z 14 sprawdzonych modeli (oczywiście, mówimy o sytuacji, w której na zakup nowego auta odkładamy całą miesięczną pensję). Niestety, im dalej, tym gorzej. W porównaniu z 2012 r. pracujemy dziś dłużej na sześć z 14 samochodów, a na tle 2017 r. - na dziewięć samochodów.

Na szczęście różnice są niewielkie: od niecałych dodatkowych dwóch dni w przypadku Nissana Qashqaia (różnica między 2012 a 2022 r.) do dwóch miesięcy i 21 dni dla Opla Insignii (w latach 2017-2022).

Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu.
Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu.Igor Kohutnicki / Auto Świat

Najbardziej skrócił się czas zarabiania na dwa najdroższe modele w naszym zestawieniu. Na Porsche 911 trzeba pracować teraz trzy lata, dziewięć miesięcy i ok. 15 dni krócej niż 15 lat temu, zaś na BMW X3 – rok, cztery miesiące i 19 dni krócej.

Ile miesięcy trzeba pracować na nowy samochód, zakładając, że co miesiąc odkłada się na niego całą pensję
Model2007 r.2012 r.2017 r.2022 r.
Fiat Panda11,19,18,18,8
Opel Corsa13,811,49,99,9
Skoda Fabia13,3108,811
Toyota Yaris14,311,31011,5
Ford Focus18,616,415,215,7
Renault Megane20,413,612,915
Skoda Octavia20,615,81416,1
Toyota Auris/Corolla21,417,51614,7
Opel Vectra/Insignia29,525,823,426,1
Volkswagen Passat30,424,122,222,6
Kia Sportage2619,517,818,7
Nissan Qashqai25,518,518,718,5
BMW X354,243,14437,7
Porsche 911143,1121,5114,497,8
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków