• Najważniejszym powodem wyboru konkretnego modelu jest jego niezawodność
  • Co piąty czytelnik "Auto Świata" planujący kupić nowy model z salonu zamierza na niego wydać przeszło 200 tys. zł
  • Respondenci Narodowego Auto Testu najczęściej jeżdżą Volkswagenami
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Mamy wyniki najnowszej edycji Narodowego Auto Testu. Oto, jakimi samochodami jeżdżą nasi czytelnicy i jakie modele planują kupić w przyszłości.

Czym jeżdżą Polacy?

Najwięcej respondentów Narodowego Auto Testu jeździ Volkswagenami (9 proc.), ale w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek aż cztery z nich to marki premium (Audi, BMW, Mercedes i Volvo). Fiat — niegdysiejszy lider rynku — zajął dopiero 14. miejsce.

Najpopularniejsze marki samochodów respondentów Narodowego Auto Testu

1. Volkswagen 9 proc.
2. Opel 8 proc.
3. Ford 7 proc.
Toyota
5. Audi 6 proc.
BMW
Skoda
8. Renault 5 proc.
9. Mercedes 4 proc.
10. Volvo 3 proc.

Wśród aut kupionych jako nowe prowadzą Skoda i Toyota (po 10 proc.) przed Volkswagenem (7 proc.) oraz Kią i Oplem (po 6 proc.). W kategorii samochodów z drugiej ręki też wygrywa Toyota z wynikiem aż 12 proc., wyprzedzając Forda, Opla i Skodę (po 8 proc.) oraz Volkswagena (7 proc.).

Najpopularniejsze nadwozia samochodów czytelników Auto Świata:

  • hatchback (26 proc.),
  • kombi (23 proc.),
  • sedan (19 proc.),
  • SUV/crossover (18 proc.),
  • van/minivan (7 proc.).

Co setny ankietowany jeździ kabrioletem.

Najczęściej samochody respondentów napędza silnik benzynowy (42,4 proc.), który nieznacznie wyprzedza Diesla (41 proc.). Samochodami z instalacją LPG jeździ niecałe 13 proc. ankietowanych, z napędem hybrydowym 3,2 proc., zaś elektrycznym - 0,3 proc.

W przypadku wieku aut królują skrajności. Aż 21 proc. ankietowanych porusza się samochodami starszymi niż 16 lat, ale też 18 proc. jeździ maksymalnie trzyletnimi autami. 15 proc. samochodów ma 14-16 lat, 14 proc. 11-13 lat, a 12 proc. od 8 do 10 lat.

Jak jest z przebiegami? Najwięcej respondentów Narodowego Auto Testu wskazało od 100 do 200 tys. km (30 proc.). Kolejne miejsca zajęły przebiegi 200-300 tys. km (25 proc.) i 50-100 tys. km (15 proc.). Tylko co setnym samochodem pokonano przeszło pół miliona kilometrów, a co 25. nie przekroczono jeszcze 10 tys. km.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Gdzie się kupuje samochód?

Aż 29 proc. czytelników Auto Świata swój obecny samochód nabyło jako nowy w salonie sprzedaży. Najwięcej używanych aut kupiono za pośrednictwem internetowych serwisów ogłoszeniowych, a komis tylko minimalnie wygrał ze sprowadzeniem pojazdu zza granicy. Co ciekawe, obie wyprzedziły kupno używanego samochodu w autoryzowanym salonie sprzedaży.

Narodowy Auto Test potwierdza też zmierzch giełd. W ten sposób swój obecny samochód kupił zaledwie co setny respondent.

Gdzie kupiono samochód?

1. W salonie sprzedaży w Polsce jako nowy 29 proc.
2. Poprzez internetowy serwis ogłoszeniowy 20 proc.
3. W komisie samochodowyn 13 proc.
4. Sprowadzony/kupiony za granicą 12 proc.
5. Od znajomego/rodziny 10 proc.
6. W salonie sprzedaży w Polsce jako używany 9 proc.
7. Poprzez ogłoszenie w serwisach społecznościowych 3 proc.
8. Na giełdzie samochodowej 1 proc.

Dlaczego kupiono akurat ten samochód?

Wygrywa niezawodność. To ona była najważniejszym powodem, dla którego respondenci Narodowego Auto Testu wybrali akurat ten, a nie inny model. Co ważne, dotyczy to zarówno osób, które kupiły nowy, jak i używany samochód.

Cena ma znacznie większe znaczenie przy wyborze nowego auta niż z drugiej ręki. W pierwszym przypadku zajęła ona 2. miejsce w tym rankingu, zaś w drugim – już 7. (na 14 pozycji).

W pierwszej piątce najważniejszych przyczyn zakupu konkretnego modelu nowego auta znalazły się:

  • niezawodność (36 proc.),
  • cena (29 proc.),
  • dobre opinie o modelu (27 proc.),
  • atrakcyjny wygląd (26 proc.),
  • komfort jazdy (22 proc.).

W przypadku samochodów używanych czołówka zestawienia ułożyła się następująco:

  • niezawodność (40 proc.),
  • dobre opinie o modelu (35 proc.),
  • komfort jazdy (26 proc.),
  • atrakcyjny wygląd (24 proc.),
  • prestiż marki i niskie zużycie paliwa (po 21 proc.).

Jak widać, dla klientów nowych samochodów wygląd był ważniejszy od komfortu, natomiast wśród nabywców używanych aut – wprost przeciwnie. Relatywnie niewielkie znaczenie mają przestronność wnętrza (14 proc. w przypadku nowych, 16 proc. dla używanych samochodów) i pojemny bagażnik (odpowiednio 12 proc. i 13 proc.).

O jakich autach marzą Polacy?

Uczestnicy Narodowego Auto Testu zostali także poproszeni o zdradzenie swoich planów zakupowych. Wynika z tego, że najwięcej osób marzy o samochodach producentów azjatyckich, a konkretnie Toyoty i Kii.

W przypadku nowych aut wygrywa Toyota z ogromną przewagą nad zajmującą 2. miejsce Kią, w rankingu samochodów z drugiej ręki to Kia wyprzedza Toyotę, ale zaledwie o jeden punkt procentowy.

Najbardziej poszukiwane marki: samochody nowe

1. Toyota 27 proc.
2. Kia 13 proc.
3. BMW 12 proc.
4. Audi 11 proc.
Volkswagen
Mercedes
Skoda
8. Ford 7 proc.
Volvo
Honda
Mazda
Hyundai

Najbardziej poszukiwane marki: samochody używane

1. Kia 18 proc.
2. Toyota 17 proc.
3. BMW 14 proc.
Mercedes
5. Audi 13 proc.
6. Volkswagen 11 proc.
7. Volvo 10 proc.
Mazda
9. Skoda 9 proc.
10. Honda 8 proc.

Pozostałe firmy azjatyckie nie wypadają już tak dobrze. Wśród nowych aut zajmują one 8. miejsce (Honda, Mazda i Hyundai: po 7 proc.). W rankingu używanych jest podobnie: Mazda jest siódma, Honda dziesiąta, a Hyundai trzynasty. Nie marzymy też zbyt często o francuskich autach. W obu rankingach najlepiej z tej grupy wypadło Renault, ale uplasowało się dopiero na 14. miejscu.

Bryluje za to premium. W pierwszej czwórce zestawienia nowych samochodów i w pierwszej piątce używanych znalazły się Audi, BMW oraz Mercedes.

Co ciekawe, czytelnicy Auto Świata znacznie bardziej woleliby kupić nowego Forda (8. miejsce) niż używanego (12. miejsce).

Ile Polacy chcą wydać na samochód?

Ceny nowych samochodów rosną i doskonale to widać po wynikach Narodowego Auto Testu. Aż co piąty czytelnik Auto Świata planujący kupić nowy model z salonu zamierza na niego wydać przeszło 200 tys. zł, a co trzeci maksymalnie 150 tys. zł!

W przypadku używanych samochodów też tanio nie jest. Czytelnicy Auto Świata najczęściej wskazywali kwotę do 50 i do 30 tys. zł (odpowiednio 27 proc. i 23 proc.).

Choć tak dużo mówi się ostatnio o wynajmie długoterminowym, to wciąż chętnych na niego jest niewiele. Tylko 7 proc. ankietowanych zamierzających kupić nowe auto, chce skorzystać z tej formy finansowania. Najczęściej wybierają oni płatność gotówką lub leasing (po 27 proc.).

Gotówka rządzi na rynku wtórnym. W ten sposób chce nabyć swój przyszły samochód z drugiej ręki aż 61 proc. respondentów Narodowego Auto Testu. Drugie miejsce zajmuje forma mieszana (gotówka i kredyt; 24 proc.).

Spalinowy, hybrydowy czy elektryczny?

Więcej czytelników Auto Świata chciałoby, aby ich przyszły samochód miał napęd hybrydowy niż instalację LPG. Pierwsze rozwiązanie wskazało 15 proc. uczestników Narodowego Auto Testu (10 proc. dla klasycznej „hybrydy” plus 5 proc. dla „hybrydy” plug-in), drugie – tylko 10 proc. W zestawieniu króluje silnik benzynowy (wybrał go co trzeci respondent), o napędzie elektrycznym marzy jedynie co 30. osoba.

Na kiedy planowany jest zakup? Co piąty czytelnik Auto Świata chce to zrobić w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat. 11 proc. daje sobie na to rok, a 36 proc. w ogóle nie zamierza zmieniać samochodu.

44 proc. respondentów planuje kupić auto używane, 25 proc. nowe, ale aż 31 proc. jeszcze nie wie, na którą z tych dwóch opcji się zdecyduje.

Ile lat mają najczęściej szukane samochody z drugiej ręki? 33 proc. ankietowanych rozważa auto do sześciu lat, 30 proc. do trzech. O rocznym myśli tylko co 25. respondent. Co dziesiąty poszukuje przeszło 10-letniego samochodu.

Narodowy Auto Test przeprowadzono w dniach 18 października-30 listopada 2021 r. Wzięło w nim udział ponad 65 tys. osób.