- Dajemy głos polskim kierowcom — to oni sami oceniają dla was swoje samochody
- Niskie pozycje w rankingu niezawodności Narodowego Auto Testu 2021 nie dyskwalifikują marek i modeli, ale pokazują, które polscy kierowcy uznali za najbardziej kłopotliwe
- Wyniki ankiety zaskoczą nie tylko was - my też nie spodziewaliśmy się tego, co zaraz przeczytacie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Narodowy Auto Test to ankieta inna niż wszystkie. Przede wszystkim wyróżnia ją skala — aż 70 tys. polskich kierowców wyraziło swoją opinię. Do tego nie prezentujemy tutaj danych pochodzących ze stacji kontroli pojazdów czy statystyki marek i modeli z perspektywy pomocy drogowej — poznacie opinie właścicieli tych samochodów, a oni najlepiej wiedzą, ile kłopotów sprawia im auto i czy można je uznać za niezawodne.
To nasi czytelnicy w specjalnej ankiecie na naszej stronie internetowej przez około miesiąc mogli oceniać swoje samochody. Uzyskaliśmy odpowiedzi na temat podstawowych danych aut, czyli marka, model, rocznik czy rodzaj silnika. Ankietowani ocenili również osiągi, jakość podzespołów, awaryjność, najczęstsze problemy techniczne, jakość usług serwisowych w autoryzowanych i prywatnych warsztatach.
To daje nowe spojrzenie na polską motoryzację, widzianą oczami tych, którzy na co dzień muszą się zmagać ze skomplikowanymi silnikami, układami oczyszczania spalin, a także techniką, która staje się coraz bardziej zaawansowana, ale nie zawsze bezawaryjna.
Czytając nasze tabele, weźcie jednak pod uwagę to, że kierowcy pisali opinie o swoich samochodach. Każda marka ma swoją specyfikę, a właściciele produkowanych przez nią samochodów też w specyficzny sposób podchodzą do pojęcia awaryjności, bo kupując auto i znając obiegowe opinie wiedzą, czego się spodziewać.
No ale tego się nie spodziewacie!
Czytając tabele, stosujcie klucz: im Indeks Awaryjności NAT większy, tym auto bardziej awaryjne, a im mniejszy tym auto bardziej niezawodne.
Ranking awaryjności samochodów - TOP10 najlepszych marek w wieku od sześciu do 10 lat
TOP10 najbardziej niezawodnych marek - auta w wieku od 6 do 10 lat | |
---|---|
Marka | Indeks Awaryjności NAT |
Lexus | 3,94 |
Jaguar | 4,21 |
Land Rover | 4,41 |
Toyota | 4,81 |
Infiniti | 4,95 |
Mitsubishi | 5,18 |
Suzuki | 5,20 |
Honda | 5,42 |
Nissan | 5,83 |
Porsche | 5,91 |
Wysoka pozycja Lexusa raczej nikogo nie dziwi. Podobnie obecność w zestawieniu TOP10 innych japońskich marek. Ale ogromną niespodzianką jest Jaguar i Land Rover, które wcisnęły się między Lexusa a Toyotę. Przecież to są samochody o nie najlepszej reputacji na rynku aut używanych!
Równie dużym zaskoczeniem jest spora różnica w wartości naszego indeksu niezawodności między Toyotą a korzystającym z jej techniki Lexusem. To tak, jakby Audi było o numer bardziej niezawodne o Volkswagena, z którego pochodzą silniki i znaczna część innych podzespołów. Ale, jak widzicie, Porsche załapało się do naszego TOP10, a to przecież jest również koncern VAG, jednak jest to jedyny niemiecki akcent w tym zestawieniu.
Zobaczmy teraz, jak wygląda "dno" tej tabeli, czyli...
Ranking awaryjności samochodów - 10 najgorszych marek w wieku od sześciu do 10 lat
10 najbardziej awaryjnych marek w wieku od 6 do 10 lat | |
---|---|
Marka | Indeks Awaryjności NAT |
Alfa Romeo | 10,77 |
Citroën | 10,73 |
Peugeot | 10,58 |
Chrysler | 9,45 |
Hyundai | 9,05 |
BMW | 8,42 |
Fiat | 8,36 |
Opel | 8,17 |
Renault | 8,05 |
Subaru | 8,01 |
W tym zestawieniu jest "odwrotnie" - im wyżej, tym gorzej. Alfa Romeo, Citroen i Peugeot okupują niechlubne podium tej tabeli - i tu od razu uwaga do fanów samochodów francuskich: to nie jest opinia redakcji, tylko 70 tys. polskich kierowców. My ją tylko pokazujemy bez cenzury.
Jeżeli lubicie francuską motoryzację, a chcielibyście rzadziej odwiedzać serwis, to - jak wynika z opinii polskich kierowców - lepiej wybrać Renault, które w rankingu niezawodności Narodowego Auto Testu dla samochodów w wieku od sześciu do 10 lat uplasowało się na lepszej pozycji od BMW, a jednocześnie prawie na poziomie Opla i Subaru. Jeżeli uważaliście dotąd, że wszystkie japońskie auta są podobnie niezawodne, to nasi ankietowani mają w tym temacie inne zdanie.
Pamiętajcie, żeby patrzeć na ranking marek z dystansem - mimo wydzielenia konkretnego przedziału wiekowego, który doprecyzowuje odpowiedzi, do jednej puli trafiają zarówno te udane, jak i najbardziej psujące się modele konkretnych producentów. Jednocześnie marki, które uplasowały się na końcu listy, nie przekroczyły jakiegoś z góry założonego progu niezawodności - po prostu znalazły się na końcu zestawienia.
A teraz czas popatrzeć na konkretne modele samochodów.
Ranking awaryjności samochodów - TOP10 najlepszych modeli w wieku od sześciu do 10 lat
TOP10 najbardziej niezawodnych modeli w wieku od 6 do 10 lat | |
---|---|
Model | Indeks Awaryjności NAT |
Mazda 5 | 1,15 |
Toyota Verso | 1,69 |
Volvo S80 | 1,98 |
Seat Toledo | 2,22 |
Opel Mokka | 2,24 |
Lexus IS | 2,91 |
Honda Jazz | 3,33 |
Jeep Grand Cherokee | 3,43 |
Honda CR-V | 3,44 |
Mitsubishi Lancer | 3,59 |
Powyższa tabela bardzo dobrze pokazuje to, o czym przed chwilą napisaliśmy: mimo iż Mazda wcale nie załapała się do TOP 10 najbardziej niezawodnych marek w rankingu niezawodności Narodowego Auto Testu 2021, to w zestawieniu modeli uplasowała się na szczycie podium z modelem 5 - niedużym vanem z przesuwanymi drzwiami. Tuż za Mazdą - kolejny van, Toyota Verso. Mimo zmasowanego ataku SUV-ów vany to nadal bardzo praktyczne i atrakcyjne samochody — macie więc dwa typy, które w opinii polskich kierowców są wyjątkowo niezawodne.
Obecność w tym zestawieniu Seata i Opla to też niespodzianka, jednak nie aż taka, jak Jeepa Grand Cherokee. Przecież ten samochód w obiegowej opinii - na rynku aut używanych - jest owszem, bardzo lubiany i ceniony, ale nie wolny od usterek! No ale nasi ankietowani mieli na ten temat inne zdanie.
Przejdźmy zatem na dół tej tabeli:
Ranking awaryjności samochodów - 10 najgorszych modeli w wieku od sześciu do 10 lat
10 najbardziej awaryjnych modeli w wieku od 6 do 10 lat | |
---|---|
Model | Indeks Awaryjności NAT |
Volvo V50 | 15,08 |
Peugeot 3008 | 15,05 |
Citroën C4 Grand Picasso | 14,65 |
Citroën C3 | 13,76 |
Fiat Bravo | 13,33 |
Hyundai i40 | 13,04 |
VW Touran | 12,95 |
BMW Seria 7 | 12,40 |
Citroën C4 | 12,31 |
Peugeot 5008 | 12,00 |
Tę tabelę też trzeba czytać "odwrotnie" zgodnie z kluczem: im niższy Indeks Awaryjności NAT tym auto bardziej niezawodne. I teraz już widzicie, co tak zepsuło notowania Hyundaiowi we wcześniejszym rankingu marek. Również wyraźna jest nadreprezentacja Peugeota i Citroena, a niechlubne "pierwsze" miejsce pod względem awaryjności dla Volvo V50 też jest zaskakujące, biorąc pod uwagę lata produkcji tego modelu.
Sami widzicie: S80 w czołówce TOP 10 rankingu awaryjności, a jednocześnie inny model tej samej marki okupuje szczyt "antytopu". Tak wynika z opinii polskich kierowców i wybierając auto używane w wieku od sześciu do 10 lat, warto brać pod uwagę ich opinie.
Jeżeli chcecie poznać pełne wyniki Narodowego Auto Testu i mieć je do dyspozycji w formie drukowanej — aż 17 stron — to od 27 grudnia zapraszamy do kiosków (lub do skorzystania z subskrypcji cyfrowej) po wydanie Auto Świata z Narodowym Auto Testem 2021.