Auta walczyły o prestiżowy tytuł najlepszego samochodu Starego Kontynentu. Finalistów wybrali czytelnicy pism motoryzacyjnych z 21 krajów. Audi A6 zwyciężyło w Bułgarii, Niemczech, Estonii, na Łotwie i Ukrainie, Citroen C4 w Anglii, Francji, Holandii i Polsce, Peugeot 407 w Finlandii, na Ukrainie i Słowacji, Opel Astra w Grecji, Macedonii i Portugalii, BMW X3 w Szwajcarii, BMW 6 w Turcji, Ford Focus w Austrii, Mercedes SLK we Włoszech, a Skoda Octavia w Czechach.Wszystkie samochody zostały poddane bardzo szczegółowym i wszechstronnym badaniom. Kierowcy rajdowi oceniali osiągi, stabilność jazdy po różnej nawierzchni i zachowanie pojazdu w skrajnych sytuacjach. W zakres ich obowiązków wchodziło także określenie precyzji działania skrzyni biegów i hamulców oraz mobilności układów ABS oraz ESP. Już po kilku okrążeniach każdym z pojazdów faworytem Christiny Surer i Gianpaolo Tenchiniego (kierowców rajdowych) był Mercedes SLK - "trochę narowisty, ale dający ogromne możliwości i pewność prowadzenia" - podkreślali. Z kolei Paul Belmondo (startyował m.in. w Formule 1, 3 i 3000) chwalił łatwość prowadzenia Citroena C4. Niemiec - Timo Glock - skłaniał się ku BMW 6 oraz Audi A6, twierdząc, że są to samochody oferujące najlepszy kompromis pomiędzy osiągami, trakcją oraz efektywnością układu napędowego.Redaktorzy naczelni oceniali wygląd oraz względy użytkowe, które są szczególnie cenione przez kierowców podczas codziennej eksploatacji. Należały do nich m.in. zwrotność, widoczność z miejsca kierowcy, wygoda siedzeń, estetyka wykończenia. Także ocena kosztów zakupu na tle klasowych konkurentów podlegała ich weryfikacji. W rozmowach pomiędzy dziennikarzami w kategorii "stylistyka" najczęściej powtarzała się nazwa Audi A6, "praktyczność" - Skoda Octavia, natomiast "komfort" - Citroen C4. Trudne zadania czekały na 7-osobowy oddział techników. Od rana do wieczora w hali Pirelli mierzyli wielkość szczelin karoserii, spasowanie elementów nadwozia i wnętrza, grubość, a także równomierność nałożenia powłoki lakierniczej. Musieli wykazać się umiejętnością dokonywania napraw w przypadku zderzenia czołowego i znajomością kosztów eksploatacyjnych. Również bezpieczeństwo bierne w kabinie i na zewnątrz (np. ochrona pieszego w razie kolizji), technologia wykonania, efektywność oraz wydajność jednostki napędowej wpływały na ich ocenę. Inżynier Jan Lesinski (ze Słowacji) wypowiadał się bardzo pozytywnie o BMW 1, chwaląc dobrą jakość wykonania i spasowania elementów nadwozia, ale już w kwestiiwykończenia wnętrza jego wypowiedzi były mniej pochlebne. Dobre recenzje zebrały Audi A6 i Skoda Octavia za wykonanie, a Ford Focus i Opel Astra za grubość oraz jakość powłoki lakierniczej.Któremu z kandydatów udało się "wyrwać" najwięcej punktów z puli? Oficjalne wyniki pojedynku zostały ogłoszone na salonie genewskim. Opublikujemy je w następnym numerze "Auto Świata".