Nie hamuj na dziurach! Niestety nie ma uniwersalnego sposobu na polskie dziurawe drogi. Jedyne co możemy zrobić aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia naszego samochodu to zachowanie szczególnej ostrożności podczas jazdy w okresie kiedy służby drogowe nie zdążyły jeszcze usunąć powstałych podczas zimy uszkodzeń.

- Bardzo ważne jest, aby nie hamować bezpośrednio w momencie kiedy samochód wpada w dziurę. Jeśli zauważymy, że na naszej drodze znajduje się uszkodzenie, którego nie da się ominąć, powinniśmy w miarę możliwości jak najszybciej wytracić prędkość, jednak w samym momencie kiedy koła pojazdu wpadają w dziurę należy odpuścić pedał hamulca. Jeśli tego nie zrobimy, ewentualne uderzenie będzie jeszcze silniejsze, a w ekstremalnych przypadkach może zostać uszkodzony np. zderzak, ponieważ przy hamowaniu przód pojazdu znajduje się bliżej jezdni. – radzi ekspert Motointegratora.

Co się zepsuje w pierwszej kolejności? Trudno jest przewidzieć co dokładnie zawiedzie, jednak usterki z jakimi najczęściej się spotykamy to uszkodzone amortyzatory, pogięte lub wręcz połamane felgi, rozcięte opony oraz zniszczone części zawieszenia i układu kierowniczego. Ich uszkodzenia często objawiają się poprzez odgłos stukania, który słychać podczas jazdy po nierównościach – mówi Maciej Gieniul. Tak czy inaczej zawieszenie samochodów jeżdżących po polskich drogach nie ma lekko. Motointegrator przygotował ilustrujący to film: