Logo
WiadomościAktualnościNowe stawki e-Toll od 2023 r. Przewoźnicy zapłacą więcej

Nowe stawki e-Toll od 2023 r. Przewoźnicy zapłacą więcej

Dosłownie rzecz ujmując, podwyżki rzeczywiście są "groszowe" i spodziewane. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury "wysokość tych opłat jest corocznie waloryzowana w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego".

Tyle że ten wskaźnik wyniósł w tym roku aż 13,3 proc., a zatem właśnie o tyle rosną stawki opłat drogowych od stycznia 2023 r. Dla przewoźników opłaty te stanowią istotny składnik kosztów, co w praktyce oznacza, że podwyżka jest kolejnym impulsem inflacyjnym. Przykłady? Najbardziej bezpośrednio wysokość opłat drogowych może wpłynąć na podwyżki cen biletów autobusowych czy przesyłek kurierskich, pośrednio – na wzrost cen towarów w sklepach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opłaty e-Toll – kogo dotyczą?

Kierowcy samochodów osobowych do 3,5 t muszą korzystać z systemu e-Toll jedynie na dwóch odcinkach państwowych autostrad A2 i A4. Ich też podwyżki, o których mowa, nie dotyczą. Jednak już użytkownicy cięższych pojazdów i zespołów pojazdów (do tej grupy należą też samochody osobowe z przyczepą, jeśli łączna dopuszczalna masa zespołu pojazdów przekracza 3,5 t) płacą za korzystanie ze wszystkich państwowych autostrad, dróg ekspresowych, a także dróg krajowych niższych kategorii.

Wysokość opłaty zależy od dmc (dopuszczalnej masy całkowitej) pojazdu oraz od klasy emisji spalin, jaką spełnia pojazd. Samochody podzielone są na dwie kategorie wagowe (od 3,5 t do 12 t oraz powyżej 12 t), przy czym autobusy, niezależnie od masy, podlegają pod niższą kategorię. Opłata zależy też od kategorii drogi – inne stawki dotyczą autostrad i dróg ekspresowych, a inne pozostałych dróg krajowych (w tabeli opisanych jako "drogi klasy GP i G").

Opłaty drogowe e-Toll: ile zapłacą przewoźnicy w 2023 r.?

Wielu kierowcom aut osobowych wydaje się, że opłata rzędu 10 gr za kilometr jazdy autostradą to dużo i poniekąd jest to stawka "światowa" (choć przejazdy autostradami koncesyjnymi są dużo droższe). Tymczasem przewoźnicy korzystający z ciężkich samochodów płacą więcej za każdy kilometr, a ich pojazdy pokonują wyższe przebiegi. Najwięcej płacą użytkownicy starszych pojazdów, które nie spełniają najnowszych norm emisji spalin. Na państwowych autostradach i drogach ekspresowych najniższa stawka za kilometr w 2023 r.wyniesie 24 gr za kilometr, a najwyższa – 64 gr.

Opłaty drogowe e-Toll w 2023 roku – autostrady i drogi ekspresowe
Opłaty drogowe e-Toll w 2023 roku – autostrady i drogi ekspresoweMinisterstwo Infrastruktury

Najniższa opłata na drogach krajowych niższych kategorii wyniesie 20 gr za kilometr, najwyższa – 50 gr za kilometr.

Opłaty drogowe e-Toll w 2023 roku – drogi krajowe
Opłaty drogowe e-Toll w 2023 roku – drogi krajoweMinisterstwo Infrastruktury
Udostępnij:
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium