- Stawki opłat drogowych rosną od trzech do ośmiu groszy za każdy kilometr jazdy
- Podwyżka dotyczy wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t i wszystkich kategorii dróg, za które pobierane są opłaty
- Nowe stawki mają obowiązywać w 2023 r.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Dosłownie rzecz ujmując, podwyżki rzeczywiście są "groszowe" i spodziewane. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury "wysokość tych opłat jest corocznie waloryzowana w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów, podawany w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego".
Tyle że ten wskaźnik wyniósł w tym roku aż 13,3 proc., a zatem właśnie o tyle rosną stawki opłat drogowych od stycznia 2023 r. Dla przewoźników opłaty te stanowią istotny składnik kosztów, co w praktyce oznacza, że podwyżka jest kolejnym impulsem inflacyjnym. Przykłady? Najbardziej bezpośrednio wysokość opłat drogowych może wpłynąć na podwyżki cen biletów autobusowych czy przesyłek kurierskich, pośrednio – na wzrost cen towarów w sklepach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOpłaty e-Toll – kogo dotyczą?
Kierowcy samochodów osobowych do 3,5 t muszą korzystać z systemu e-Toll jedynie na dwóch odcinkach państwowych autostrad A2 i A4. Ich też podwyżki, o których mowa, nie dotyczą. Jednak już użytkownicy cięższych pojazdów i zespołów pojazdów (do tej grupy należą też samochody osobowe z przyczepą, jeśli łączna dopuszczalna masa zespołu pojazdów przekracza 3,5 t) płacą za korzystanie ze wszystkich państwowych autostrad, dróg ekspresowych, a także dróg krajowych niższych kategorii.
Wysokość opłaty zależy od dmc (dopuszczalnej masy całkowitej) pojazdu oraz od klasy emisji spalin, jaką spełnia pojazd. Samochody podzielone są na dwie kategorie wagowe (od 3,5 t do 12 t oraz powyżej 12 t), przy czym autobusy, niezależnie od masy, podlegają pod niższą kategorię. Opłata zależy też od kategorii drogi – inne stawki dotyczą autostrad i dróg ekspresowych, a inne pozostałych dróg krajowych (w tabeli opisanych jako "drogi klasy GP i G").
Opłaty drogowe e-Toll: ile zapłacą przewoźnicy w 2023 r.?
Wielu kierowcom aut osobowych wydaje się, że opłata rzędu 10 gr za kilometr jazdy autostradą to dużo i poniekąd jest to stawka "światowa" (choć przejazdy autostradami koncesyjnymi są dużo droższe). Tymczasem przewoźnicy korzystający z ciężkich samochodów płacą więcej za każdy kilometr, a ich pojazdy pokonują wyższe przebiegi. Najwięcej płacą użytkownicy starszych pojazdów, które nie spełniają najnowszych norm emisji spalin. Na państwowych autostradach i drogach ekspresowych najniższa stawka za kilometr w 2023 r.wyniesie 24 gr za kilometr, a najwyższa – 64 gr.
Najniższa opłata na drogach krajowych niższych kategorii wyniesie 20 gr za kilometr, najwyższa – 50 gr za kilometr.