20 cylindrów, 90 litrów pojemności, średnie zużycie oleju napędowego 170 litrów na godzinę – parametry niczym z silnika stosowanego na statkach. Pracują one na całym świecie, przewożąc miliony ton węgla i miedzi. Pomimo to żaden z tych samochodów nie został dopuszczony do ruchu ulicznego.
Do miejsca pracy są one dowożone specjalnymi tirami. Dopiero po dostarczeniu na miejsce są one składane – inna forma transportu ze względu na ogromne rozmiary jest niemożliwa. Tych potworów nie zobaczymy na budowach gdzie stawiane są nowe osiedla. Te maszyny muszą wykonywać wyjątkowo ciężką pracę zabierając na pakę nawet 364 tony ładunku.Tu downsizing silników nie ma racji bytu. Pojemność silników dochodzi do 90 litrów. Te najszybsze poruszają się z prędkością maksymalną dochodzącą do 64 km/h, a najwolniejsze 17 km/h. Tankowanie takich maszyn nie jest tanie, w zbiorniku zmieścimy 4000 litrów oleju napędowego, co daje nam wydatek około około 20 640 zł.
Galeira zdjęć z Ekstremalnymi ciężarówkamiW kabinie kierowcy odnajdziemy odtwarzacz CD, klimatyzację, podgrzewane siedzenie czy uchwyt na napoje – to jedyne wspólne cechy z samochodem osobowym.
Galeria zdjęć
Liebherr T 282 C jest napędzany przez 20-cylindrowy silnik o pojemności 95,4 litra o mocy 3755 KM. Jego prędkość maksymalna to 64 km/h. Długość pojazdu to 14,5 metra, szerokość – 8,7 metra, wysokość 7,4 metra.
Przy Liebherr T 282 C całkiem spory Ford F-150 wygląda jak zabawka.
W Kanadzie, Południowej Afryce i Południowej Ameryce te pojazdy pracują 24 godziny na dobę.
364 tony piachu mieszczą się na pace tego pojazdu.
W ogromnej chłodnicy mieści się 700 litrów płynu chłodniczego.
Pierwszy pojazd tej klasy został wyprodukowany w 1963 roku przez firmę Raupen. Obecnie najpopularniejszym producentem tych ciężarówek jest Caterpillar.
Typowy dzień z pracy tych niesamowitych maszyn.
Caterpillar 797 F osiąga moc 3793 KM i ma wymiary domu wielorodzinnego
Model 797 jest dowożony do miejsca pracy w częściach, dopiero tam zostaje zakończony jego proces produkcji.
Producentem tych ogromnych opon jest firma Michelin noszą one oznaczenie 59/80R63 i kosztują tyle samo, co samochód sportowy. Ich masa to 5,3 tony.
Koparka Terex Unit Rig MT 5500 ma silnik o mocy 2747 KM i jest w stanie przenieść 326 ton węgla.
Oto japoński potwór Komatsu 930 jako jeden z niewielu ma elektryczny napęd.
Tego potwora napędza 16-cylindrowy diesel o mocy 1167 KM.
Hitachi produkuje nie tylko telewizory EH5000 ma moc 3041 KM i masę 528 ton.
Powierzchnia ładunkowa Hitachi to 197 m2.
BelAZ to jeden z mniejszych pojazdów w naszym zestawieniu na pace pomieści „jedynie” 30 ton ładunku.
Najmocniejsze wersje BelAZ 7560 mają moc 3807 KM i mogą pracować przy temperaturach pomiędzy 50 , a -50 stopni celsjusza.
Le Tourneau L- 2350 zabierze na łychę 73 tony ładunku.
Długość modelu L-2350 to 19,7 metra.
L-2350 napędza silnik o pojemności 65 litrów.
Komatsu PC 8000 napędza silnik elektryczny potrzebujący 6600 volt napięcia.
Największa koparka świata to O&K(obecnie Caterpillar) RH 400.