Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Fabryka w Tychach świętuje. Wyprodukowała dwumilionowy silnik

Fabryka w Tychach świętuje. Wyprodukowała dwumilionowy silnik

Zakład produkcji silników w Tychach w 2019 r. stał się jedną z głównych fabryk Stellantisu w Europie, w których powstają trzycylindrowe jednostki benzynowe 1.2 z turbodoładowaniem (do niedawna nazywane PureTech). Można je znaleźć pod maskami większości modeli wielu marek należących do koncernu. Złożono już dwumilionowy motor.

Dwa miliony silników z zakładu Stellantis w TychachŹródło: Stellantis
  • Tyska fabryka silników w latach 2017-2019 przeszła rewolucję, wcześniej należała do Opla
  • Obecnie produkowane w niej silniki 1.2 trafiają do wielu modeli samochodów marek Alfa Romeo, Jeep, Citroen, DS, Fiat, Opel i Peugeot

Dwumilionowym silnikiem, licząc od 2019 r., został motor najnowszej generacji zaprojektowany dla systemów hybrydowych Stellantis — generuje 136 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego. Jego produkcja rozpoczęła się w Tychach w lipcu 2024 r. Producent wzmocnił ponadto trwałość trzycylindrowca poprzez zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz łańcucha rozrządu (wcześniej stosowano pasek w kąpieli olejowej).

Drugie życie tyskiej fabryki silników

Wcześniej fabryka silników w Tychach należała do Opla, który najpierw został przejęty przez Grupę PSA, a potem wszedł z nią w skład francusko-włosko-amerykańskiego giganta Stellantis. W latach 2017-2019 tyski zakład został gruntownie zmodernizowany i przygotowany do produkcji silników 1.2 Turbo (inwestycja kosztowała 250 mln euro). Proces produkcji obejmuje obróbkę komponentów silnika i montaż gotowych jednostek na liniach wyposażonych w nowoczesne stacje zrobotyzowane, a także rozbudowaną linię testów funkcjonalnych i wytrzymałościowych.

Zobacz też: Szef giganta motoryzacyjnego odchodzi ze stanowiska

Dwa miliony silników z zakładu Stellantis w Tychach
Dwa miliony silników z zakładu Stellantis w TychachŹródło: Stellantis

– Dwumilionowy silnik jest symbolem ostatnich pięciu lat działalności zakładu w Tychach, licząc od dnia jego ponownego uruchomienia w styczniu 2019 r. Ta trzycylindrowa jednostka benzynowa nowej generacji z turbodoładowaniem została opracowana specjalnie dla technologii hybrydowej Stellantis. W lipcu tego roku rozpoczęliśmy jej regularną produkcję, co pozwoliło nam w pełni zaangażować się w realizację multienergetycznej strategii koncernu. Traktujemy to jako poważne zobowiązanie, które przekładamy na bezkompromisowe podejście do jakości, zapewniając ją na najwyższym poziomie dla każdego silnika opuszczającego naszą linię produkcyjną – powiedział Janusz Puzoń, dyrektor fabryki jednostek napędowych Stellantis w Tychach.

Wiele samochodów ma serce z Tychów

Tyski zakład zatrudnia obecnie 650 osób. Produkowane w nim silniki 1.2 trafiają do wielu modeli samochodów marek Stellantis, takich jak: Alfa Romeo, Jeep, Citroen, DS, Fiat, Opel i Peugeot.

Przeczytaj także: Stellantis zapowiedział powrót do ACEA

Polska fabryka ustanawia najwyższe standardy jakości i produkcji. Była wielokrotnie nagradzana tytułami "Best Improver" oraz "Best Performer".

Dwa miliony silników z zakładu Stellantis w Tychach
Dwa miliony silników z zakładu Stellantis w TychachŹródło: Stellantis
Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków