- Tyska fabryka silników w latach 2017-2019 przeszła rewolucję, wcześniej należała do Opla
- Obecnie produkowane w niej silniki 1.2 trafiają do wielu modeli samochodów marek Alfa Romeo, Jeep, Citroen, DS, Fiat, Opel i Peugeot
Dwumilionowym silnikiem, licząc od 2019 r., został motor najnowszej generacji zaprojektowany dla systemów hybrydowych Stellantis — generuje 136 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego. Jego produkcja rozpoczęła się w Tychach w lipcu 2024 r. Producent wzmocnił ponadto trwałość trzycylindrowca poprzez zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz łańcucha rozrządu (wcześniej stosowano pasek w kąpieli olejowej).
Drugie życie tyskiej fabryki silników
Wcześniej fabryka silników w Tychach należała do Opla, który najpierw został przejęty przez Grupę PSA, a potem wszedł z nią w skład francusko-włosko-amerykańskiego giganta Stellantis. W latach 2017-2019 tyski zakład został gruntownie zmodernizowany i przygotowany do produkcji silników 1.2 Turbo (inwestycja kosztowała 250 mln euro). Proces produkcji obejmuje obróbkę komponentów silnika i montaż gotowych jednostek na liniach wyposażonych w nowoczesne stacje zrobotyzowane, a także rozbudowaną linię testów funkcjonalnych i wytrzymałościowych.
Zobacz też: Szef giganta motoryzacyjnego odchodzi ze stanowiska
– Dwumilionowy silnik jest symbolem ostatnich pięciu lat działalności zakładu w Tychach, licząc od dnia jego ponownego uruchomienia w styczniu 2019 r. Ta trzycylindrowa jednostka benzynowa nowej generacji z turbodoładowaniem została opracowana specjalnie dla technologii hybrydowej Stellantis. W lipcu tego roku rozpoczęliśmy jej regularną produkcję, co pozwoliło nam w pełni zaangażować się w realizację multienergetycznej strategii koncernu. Traktujemy to jako poważne zobowiązanie, które przekładamy na bezkompromisowe podejście do jakości, zapewniając ją na najwyższym poziomie dla każdego silnika opuszczającego naszą linię produkcyjną – powiedział Janusz Puzoń, dyrektor fabryki jednostek napędowych Stellantis w Tychach.
Wiele samochodów ma serce z Tychów
Tyski zakład zatrudnia obecnie 650 osób. Produkowane w nim silniki 1.2 trafiają do wielu modeli samochodów marek Stellantis, takich jak: Alfa Romeo, Jeep, Citroen, DS, Fiat, Opel i Peugeot.
Przeczytaj także: Stellantis zapowiedział powrót do ACEA
Polska fabryka ustanawia najwyższe standardy jakości i produkcji. Była wielokrotnie nagradzana tytułami "Best Improver" oraz "Best Performer".