Logo
WiadomościAktualnościFiat i trzy kierunki ekologii

Fiat i trzy kierunki ekologii

Autor Korzeniowski Bogusław
Korzeniowski Bogusław

Zbudowanie wielkoseryjnych i tanich wersji hybrydowych, czy elektrycznych zapewniających minimalne zużycie paliwa, to przyszłość. Fiat pokazał jak można ograniczyć spalanie w samochodach oferowanych już dzisiaj.

Fiat i trzy kierunki ekologii
Onet - Import
Fiat i trzy kierunki ekologii

Na wystawie przypominającej ogromny "ogród technologiczny", przedzielony świetlnymi pasami, pokazano zaadoptowanie współcześnie wytwarzanych wersji do najostrzejszych wymogów ekologii.

Na pierwszym miejscu wystawy był Fiat 500 PUR-O2. Model opracowany na bazie Fiata 500 Lounge, posiada silnik benzynowy  1.2  i system “Start&Stop", urządzenie zarządzające chwilowym wyłączeniem silnika i jego ponownym włączeniem w odniesieniu do faz działania na minimalnych obrotach podczas przestojów. W sytuacjach  typowych dla ruchu drogowego w miastach (zatrzymywanie na światłach), system wyłącza automatycznie silnik, powodując w ten sposób oszczędność paliwa (redukcja to ponad 10%).

Drugim z "seryjnych ekologów" był Fiat Bravo PUR-O2, wyposażony w silnik diesel 1.6 Multijet o mocy od 90 do 105 KM. Nowe wersje posiadają wyjątkowo niski poziom emisji CO2, oraz wartości emisji pyłów utrzymane na minimalnym poziomie dzięki zastosowaniu seryjnemu filtra pyłkowego (tylko nieliczni konkurenci oferują w wyposażeniu standardowym w najbardziej ekologicznych wersjach). Działania technologiczne, które umożliwiły osiągnięcie tych najlepszych -w swojej kategorii- wyników to wydłużenie przełożeń skrzyni biegów, zastosowanie opon o niskim współczynniku tarcia oraz oleju o niskiej lepkości jak również specjalnej regulacji centralki silnika.

Trzeci z pretendentów na "ekologiczne podium" to Fiat Croma PUR-O2, wyposażony w silnik 1.9 Multijet 120 KM i w filtr pyłkowy. Croma ta warantuje zredukowane zużycie paliwa i emisji CO2, bez kompromisów względem osiągów. Ten ważny wynik uzyskano dzięki interwencjom technicznym, takim jak wydłużenie przełożeń skrzyni biegów, zastosowanie opon o niskim współczynniku tarcia, użycie oleju o niskiej lepkości i obniżonemu zawieszeniu.

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym zmniejsza się z 6,1 l/100Km do 5,3 l/100Km, co przy średnim przebiegu wynoszącym 30.000 km rocznie, przekłada się na oszczędność około 300 euro.

Autor Korzeniowski Bogusław
Korzeniowski Bogusław
Powiązane tematy: