Ford w doskonały sposób rozwinął w nim swoją filozofię kinetic design (Focus jest kolejnym po Mondeo, Kudze i Fieście autem koncernu zaprojektowanym zgodnie z tym stylem), nadając nowemu Focusowi bardzo indywidualny i jednocześnie wyzywający wygląd. Warto dodać, że zespołem designerów kierował Martin Smith, który na swoim koncie ma takie auta, jak Audi Quattro, Ople: Speedster, Astra, Insignia, Tigra Twin Top i Antara, a także ostatnie modele Forda, w tym Mondeo i Fiestę.

Nowy Focus przykuwa uwagę bardzo agresywną i dynamiczną linią nadwozia z długą maską, mocno pochyloną szybą i ostro ściętym tyłem. Większy grill i wydłużone reflektory oraz wystające nadkola nadają  jego sylwetce solidność, a skośne przetłoczenia na drzwiach podkreślają sportowe aspiracje auta. W porównaniu z drugą generacją nowy Ford Focus będzie miał większe: rozstaw osi i wymiary zewnętrzne (powstanie na zmodyfikowanej platformie obecnego modelu).

We wnętrzu nowego Focusa równie wyrazistą stylizację otrzyma deska rozdzielcza z rozbudowanym systemem obsługi pokładowych urządzeń (Ford’s Human Machine Interface). Jeszcze lepsze będą materiały wykończeniowe, a na liście wyposażenia ma pojawić się m.in. kamera cofania i system multimedialny umożliwiający bezprzewodową łączność z internetem.

Układ jezdny, który już w obecnym Focusie jest jednym z najlepszych w klasie, zyska jeszcze bardziej optymalne nastawy, gwarantujące nie tylko wysoki komfort jazdy, lecz także doskonałe wyczucie auta.

Gama silników nowego Focusa zostanie zdominowana przez turbodoładowane jednostki EcoBoost o poj. 1,0 l (moc 89 i 108 KM) oraz 1,6 l w odmianach 148 i 178 KM. Topowe ST wykorzysta 260-konny silnik 2.5. Oferta diesli obejmie motory 1.6 TDCi/128 KM oraz 2.0 w wersjach 168 i 197 KM. Wszystkie wykorzystają technologię Start-Stop, obniżającą zużycie paliwa i emisję spalin.