Siedmiokilometrowy Spa-Francorchamps jest najdłuższym i bardzo wyczerpującym dla silnika torem Formuły 1. Podobnie jest na Monzie, gdzie kierowcy osiągają średnią prędkość 240 km / godz. oraz rekordowe około 340 km / godz. na prostej. Podczas Grand Prix Włoch zawodnicy przejeżdżają aż trzy czwarte okrążenia na pełnym gazie.

W tym roku, te dwa wyścigi nie tylko odbywają się jeden po drugim, ale również nakładają na zespoły obowiązek używania tego samego silnika oraz tej samej skrzyni biegów. W obu Grand Prix największym wyzwaniem dla oleju silnikowego są wydłużone okresy szeroko otwartej przepustnicy przy 19 000 obr. / min. Od 2006 roku, do regulaminu wprowadzano zmiany dotyczące wydajności bolidu i pracy zespołów technicznych.

Wraz z nowymi przepisami, na znaczeniu wzrosła niezawodność silnika. Zmiany te nałożyły na zespoły obowiązek przejechania dwóch wyścigów na tym samym silniku, czterech z tą samą skrzynią biegów oraz wstrzymały prace nad dalszym rozwojem silnika. Dlatego zespoły techniczne poświęcają większą uwagę tym elementom, które poprawiają osiągi bolidu, a jednocześnie nie łamią regulaminu FIA. Środki smarne, w tym olej silnikowy, są tego przykładem.

- Dokładne monitorowanie środków smarnych jest bardzo ważne. W trakcie wyścigowego weekendu przeprowadzamy około 20 testów oleju silnikowego. Jeżeli silnik jest sercem bolidu, to olej jest jego krwią. I tak jak badanie krwi wiele mówi o naszym zdrowiu, tak próbka oleju może wcześniej nas ostrzec przed kłopotami z bolidem – mówi Bruce Crawley, szef Mobil 1 Motorsport Technology.

Od 2008 roku zespoły muszą używać tej samej skrzyni biegów przez cztery Grand Prix.

- Rezerwa wydajności jest naprawdę dobra, a obecna formulacja smarna potrafi zapewnić zespołowi właściwą ochronę przez cztery wyścigi” – mówi Crawley. „Nieustannie pracujemy nad jej ulepszaniem i szukamy nowych sposobów na zmniejszenie tarcia w skrzyni biegów. Dzięki temu bolid i kierowca dysponują większą mocą, co ma duży wpływ na końcowy wynik w wyścigu – dodaje Crawley.

Wydajność i niezawodność są ważne również w pracy wału napędowego oraz łożysk.

Kontrola temperatury oleju zdecydowanie wpływa na uzyskanie dobrych czasów na torze oraz na sprawność maszyny.