- GDDKiA otrzymała 61 mln euro na zaprojektowanie i budowę kluczowego odcinka S17
- S17 ma być szybkim i bezpiecznym połączeniem między Warszawą a wschodnią granicą Polski. Większość S17 jest już gotowa, ale brakuje kluczowych odcinków na wschodzie. To na nich skupia się teraz GDDKiA
- Ale nie tylko. Niedawno otrzymano także dofinansowanie na inną drogę ekspresową w województwie lubelskim
Droga ekspresowa S17 to jedna z kluczowych inwestycji drogowych dla wschodniej Polski. Projekt ten ma na celu stworzenie szybkiego i bezpiecznego połączenia między Warszawą a wschodnią granicą naszego kraju, docelowo sięgając aż do Hrebennego. Ta nowoczesna arteria komunikacyjna nie tylko zbliży aglomerację warszawską do lubelskiej, ale również ułatwi podróżowanie w kierunku historycznego Zamościa i dalej – w stronę Lwowa. Z planowanych około 300 km kierowcy już dostali prawie 200 km. GDDKiA ma jednak dobre informacje o kolejnych odcinkach.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMiliony euro na S17. Ponad 17 km
Ponad 61 mln euro wyniesie dofinansowanie na zaprojektowanie i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka S17 Tomaszów Lubelski - Hrebenne. To efekt umowy o dofinansowanie (Grant Agreement) podpisanej między GDDKiA a Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).
Umowa jest wynikiem rozstrzygnięcia piątego konkursu w ramach puli ogólnej instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF), w którym GDDKiA złożyła swoją aplikację jako samodzielny beneficjent. Zatwierdzona umową kwota dofinansowania stanowi 50 proc. wydatków kwalifikowanych na kontynuację projektowania i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka trasy S17 od Tomaszowa Lubelskiego do Hrebennego (wraz z infrastrukturą towarzyszącą).
Unia chętnie finansuje, bo to część większego planu
Celem projektu jest budowa w ramach sieci TEN-T komfortowego i nowoczesnego połączenia drogowego o wysokiej przepustowości. Wybudowana droga usprawni ruch międzynarodowy między Unią Europejską a Ukrainą. Inwestycja będzie stanowić wsparcie dla rozwoju przejścia granicznego między Polską (Hrebenne) a Ukrainą (Rawa Ruska) w celu poprawy transportu towarów i ludzi. Projekt wpisuje się w inicjatywę unijną pn. Korytarze Solidarności. Obejmuje także nadzór i zarządzanie nad realizacją inwestycji.
Przeczytaj także: Policjanci sprawdzają, czy w autach są dwie obowiązkowe rzeczy
Druga droga z dofinansowaniem w województwie lubelskim
Przed wakacjami GDDKiA zyskała solidne wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Kwota 64 milionów euro zostanie przeznaczona na realizację projektu drogowego o znaczeniu strategicznym – budowę ponad 17-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S12, który połączy Chełm z Miejscem Obsługi Podróżnych (MOP) Teosin, nie uwzględniając samego MOP.
Przeczytaj: "Ja tu niczego nie naprawiałem". Przekręty w komisach samochodowych to nie tylko polska specjalność
Finansowanie to jest rezultatem podpisanej umowy z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), a środki pochodzą z puli Mobilność Wojskowa instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF). Projekt zgłoszony przez GDDKiA w ramach czwartego konkursu CEF został pozytywnie oceniony, co zaowocowało przyznaniem dofinansowania.
Zaprojektowana infrastruktura drogowa będzie kluczowym elementem sieci TEN-T, gwarantującym wysoką przepustowość i spełniającym wymagania techniczne niezbędne zarówno dla potrzeb cywilnych, jak i wojskowych. W ramach inwestycji powstaną nowoczesne obiekty inżynierskie, systemy zarządzania ruchem, ekrany akustyczne oraz inne elementy zwiększające bezpieczeństwo i komfort podróżowania.