Wiadomości Aktualności Motocyklowy język gestów. Jak motocykliści komunikują się z kierowcami innych pojazdów?

Motocyklowy język gestów. Jak motocykliści komunikują się z kierowcami innych pojazdów?

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Ten gest jest międzynarodowy. Posługują się nim motocykliści niezależnie od kraju, z którego pochodzą, ani tego, którego drogami podróżują. To gest, który oprócz osób jeżdżących na motocyklach, powinni dobrze znać również kierowcy. Ta wiedza może być bardzo przydatna.

motocyklista
PhotoRK / Shutterstock
motocyklista
  • Motocykliści używają gestów do komunikacji na drodze, co może być przydatne także dla kierowców samochodów
  • Część z nich przeznaczona jest tylko dla motocyklistów, a inne również dla kierowców innych pojazdów
  • Kierowcy samochodów powinni się przynajmniej orientować, co oznaczają najważniejsze z nich

Motocykliści posługują się własnym zestawem gestów. Dla wielu kierowców samochodów znaczna część z nich pozostaje zagadką. To oczywiste, w końcu nie ma żadnej instytucji, która ustalałaby zasady i wzorce ich używania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Oczywiście większość gestów wykonywanych przez motocyklistów przeznaczonych jest dla innych kierowców jednośladów, tak znajomych, z którymi jadą w grupie, jak i do nieznajomych im osób, ale także jadących motocyklem. Co nie znaczy, że kierowcy nie powinni ich znać, a przynajmniej orientować się w najważniejszych z nich.

Znajomość takich znaków może nie tylko ułatwić komunikację pomiędzy kierowcami różnych pojazdów, ale także pomóc uniknąć niebezpieczeństwa czy mandatu. Wielu kierowców samochodów zastanawia się, co oznaczają gesty wykonywane przez motocyklistów podczas jazdy. Okazuje się, że niektóre z nich mogą być ostrzeżeniem przed kontrolą policyjną lub informacją o utrudnieniach na drodze. Warto poznać ten nieformalny język, by lepiej rozumieć, co dzieje się wokół nas na trasie. Oto najważniejsze gesty, które warto znać, nawet jeśli nie jeździsz jednośladem.

Gesty motocyklistów, które kierowcy powinni znać

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków jest uniesienie lewej ręki do góry, znane jako LwG. To popularny sposób pozdrawiania innych motocyklistów, stosowany w Polsce i większości krajów europejskich. Dlaczego? Powód jest banalny. W ruchu prawostronnym to właśnie lewa ręka jest bliżej drugiego — mijanego właśnie motocyklisty.

Jednak w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, głównie ze względów bezpieczeństwa, motocykliści zamiast gestu wykonywanego ręką, tego kiwają głową w geście powitania. Innym często spotykanym gestem jest klepanie dłonią w czubek kasku.

Ale to nie wszystkie gesty, które przeznaczone są dla kierowców w ogóle — niezależnie od pojazdu. Innymi są machanie ręką w dół, co oznacza "zwolnij" i może oznaczać niebezpieczeństwo, którego kierowca jadący za motocyklistą jeszcze nie jest w stanie zauważyć, np. z perspektywy samochodu. Kolejnym takim ważnym dla kierowców — nie motocyklistów gestem jest ręka uniesiona w górę, która już nie jest pozdrowieniem, ale sygnałem "jedź za mną". W ten sposób motocykliści pomagają innym użytkownikom ruchu, np. torując im drogę. Za to machanie ręką w geście "poganiania" oznacza proste — "wyprzedź mnie", co z kolei motocykliści wykorzystują, aby w miarę swoich możliwości upłynnić ruch.

Na ten gest kierowcy powinni zwracać uwagę. Jest bardzo ważny

Stuknięcie w kask to wyraźny, niewerbalny kod w środowisku motocyklowym. Motocykliści sygnalizują innym użytkownikom drogi potencjalny problem. Najczęściej jest to ostrzeżenie o obecności patrolujących drogę policjantów lub fotoradaru. Tak jak kierowcy samochodów czasami krótko migają światłami drogowymi, aby ostrzec innych kierowców, tak i motocykliści mają swój własny, zrozumiały i łatwy do odczytania sposób komunikacji.

Gesty motocyklistów — co oznaczają i kiedy są używane?

Wśród mniej znanych w Polsce, ale popularnych w Europie gestów, znajduje się zdjęcie nogi z podnóżka. W ten sposób motocyklista dziękuje innemu kierowcy, na przykład za ustąpienie pierwszeństwa lub przepuszczenie na drodze. Warto pamiętać, że unoszenie lewej dłoni w górę i w dół nie jest pozdrowieniem, lecz sygnałem o korku, zatorze lub innym utrudnieniu na trasie.

Motocykliści
MotocykliściLukas Gojda / Shutterstock

Nie wszystkie gesty mają pozytywne znaczenie. Pukanie się w kask, w przeciwieństwie do stukania w jego czubek, jest wyrazem dezaprobaty wobec niebezpiecznych zachowań innych uczestników ruchu. W ten sposób motocykliści w delikatniejszy sposób okazują niezadowolenie, zamiast używać bardziej dosadnych gestów.

Gesty na drodze mają znaczenie

Znajomość tych znaków może być przydatna nie tylko dla motocyklistów, ale także dla kierowców samochodów. Dzięki temu łatwiej zrozumieć, co dzieje się na drodze i jak reagować na sygnały wysyłane przez innych uczestników ruchu. Warto pamiętać, że gesty te mają na celu poprawę bezpieczeństwa i wzajemną pomoc w trudnych sytuacjach.

Motocykliści podkreślają, że gesty takie jak LwG czy klepanie w kask są powszechnie rozpoznawalne w środowisku jednośladów i stanowią ważny element kultury motocyklowej, ale w Polsce mamy jeszcze kilka innych, specyficznych dla naszych dróg. Polscy motocykliści stosują np. gest poklepywania po zbiorniku paliwa, który inne osoby jadące w grupie informuje o konieczności zatankowania. Innym "polskim" gestem jest przykładanie kciuka do kasku, co oznacza chęć zatrzymania się w celu zaspokojenia pragnienia. Polscy motocykliści czasami wystawiają także ręki i imitują nią miganie. Oznacza to, że inny motocyklista jedzie z włączonym kierunkowskazem.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski