Głównym zadaniem PSM ma być poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach oraz ochrona rynku uczciwie działających producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz warsztatów samochodowych, a zatem reprezentujący cały niezależny rynek motoryzacyjny w Polsce i chroniący ponad 200 tysięcy miejsc pracy.

Co według Sojuszu może stanowić zagrożenie i dla uczciwie działającego rynku, i dla bezpieczeństwa? Otóż, handlujący częściami zamiennymi na giełdach samochodowych. Jak się dowiedzieliśmy od Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, każda tego typu giełda (dokładnymi badaniami objęta została jedna z największych działających na polskim rynku, w podwarszawskim Słomczynie) ma znaczny udział w zjawisku "szarej strefy" części motoryzacyjnych.

Polacy bowiem bardzo chętnie  korzystają z możliwości dokupienia do swoich "czterech kółek" części właśnie w takich miejscach. Szacuje się, iż roczny obrót wszystkich giełd w Polsce wynosi 1,5 mld zł (!), przy jednym, góra dwóch dniach pracujących w tygodniu.

Brak jakichkolwiek narzędzi kontrolnych, choćby w postaci kas fiskalnych, czy dokładnych rejestrów osób lub firm prowadzących handel to idealna sposobność do różnego rodzaju nadużyć. Trudno się więc dziwić, iż tracą na tym legalnie działające firmy, uczciwie odprowadzające wszelkie podatki czy składki ubezpieczeniowe, oraz skarb państwa.

A kto zyskuje? Z pewnością handlujący i w pewnej tylko mierze kupujący. Otrzymują oni bowiem towar po bardzo konkurencyjnej cenie, często nawet o 20 i więcej procent niż w oficjalnym obiegu. Ryzykują jednak tym, że dostają w zamian produkt często niewiadomego pochodzenia lub decydują się na części używane. Według badania aż 65% wszystkich sprzedawanych produktów na giełdzie stanowiły części z drugiego obiegu. A o tym, jak na bezpieczeństwo na drogach może wpływać korzystanie z używanych części zamiennych nie trzeba chyba nikogo przekonywać.

Przedstawiciele Polskiego Sojuszu Motoryzacyjnego proponują kilka rozwiązań nieprawidłowości i patologii w sprzedaży części motoryzacyjnych. Przede wszystkim niezbędne jest stworzenie grupy roboczej złożonej z ekspertów i przedstawicieli różnych instytucji (policja, urząd kontroli skarbowej) oraz wyznaczenie głównych obszarów jej działań. Konieczna jest też regulacja zasad funkcjonowania giełd w Polsce - a zatem przede wszystkim wprowadzenie obowiązku posiadania kas fiskalnych na stoiskach na giełdzie czy wprowadzenie zakazu handlu używanymi częściami mającymi wpływ na bezpieczeństwo.