Do końca Mistrzostw Świata Formuły 1 Grand Prix Belgii kierowcy udają się na Daleki Wschód, by zmierzyć się w wyścigu o Grand Prix Japonii. W tym sezonie jednak spróbują swoich sił w nowym miejscu, na położonym niedaleko Yokohamy torze Fuji. Chociaż Formuła 1 gościła już tam w latach siedemdziesiątych, to po przebudowie Fuji jest dla kierowców niewiadomą. Jak przygotowują się oni do zawodów na nieznanej trasie?

Formuła 1 gościła na torze Fuji dwukrotnie w latach 1976-77. Teraz po 30 latach najszybsi kierowcy świata wracają, by znów zmierzyć się na tym obiekcie. Wracają tutaj z toru Suzuka, gdzie w latach 1987-2006 odbyło się aż 20 wyścigów o grand Prix Japonii. Od poprzednich zawodów tor został jednak gruntownie zmodernizowany, aby mógł sprostać dzisiejszym rygorystycznym standardom bezpieczeństwa. Zmianie uległa również konfiguracja zakrętów – odpowiedzialny za przebudowę Hermann Tilke zadbał o odpowiednią ilość miejsc do wyprzedzania. Pozostała jednak słynna, 1,5-kilometrowa prosta startowa.Fuji Speedway nie jest w Formule 1 nowicjuszem. Do użytku został przekazany w 1966 roku. Wzorowany był na amerykańskich torach. Dziesięć lat odbył się tutaj pierwszy wyścig Formuły 1. W 1976 roku o tytuł walczyli tutaj Niki Lauda i James Hunt. Austriacki mistrz leczył się jeszcze z ciężkich poparzeń, jakich doznał po wypadku na Nürburgringu. Absencja w kilku wyścigach spowodowała znaczną stratę punktową, ale dzięki dobremu początkowi sezony Austriak wciąż liczył się w walce o tytuł. Tym razem pogoda nie sprzyjała zawodnikom, a padający deszcz uczynił nawierzchnię toru pod górą Fuji praktycznie nie nadającą się do jazdy.

Lauda, który do Japonii przyjechał z minimalną przewagą punktową nad Jamesem Huntem, po kilku okrążeniach zrezygnował z obrony tytułu. Nikt mu jednak tego nie wypominał. Huntowi jadącemu bolidem McLaren-Ford, wystarczyło w tej sytuacji dojechać tylko na trzeciej pozycji, by stać się mistrzem świata o punkt przed Laudą. Na osłodę Ferrari z Niki Laudą mogło cieszyć się z tytułu wśród konstruktorów.

W 1977 roku jeszcze raz gościła Formuła 1 na tym torze. Na kolejnych dziesięć lat Grand Prix wykreślone zostało z kalendarza, by powrócić na inny japoński tor Suzuka.

Grand Prix Japonii 2007 (tor Fuji Speedway) - podstawowe dane statystyczneLiczba rozegranych GP2Pierwsze GP1976Pierwszy triumfatorMario Andretti - Lotus-Ford 771:43:58,860Pierwsze pole-positionMario Andretti - Lotus-Ford 771:12,77Pierwsze najszybsze okrążenieMasahiro Hasemi - Kojima-Ford KE0071:18,23

Za kulisami powrotu Formuły 1 na Fuji stoi japońska Toyota, która na wielu frontach konkuruje w swoim kraju z Hondą. W Japonii największe tory wyścigowe są własnością producentów i tak jest także w tym przypadku. Suzuka jest własnością Hondy, a Fuji Speedway należy do Toyoty. Przyznać trzeba, że Toyota swoimi inwestycjami zasłużyła na to wyróżnienie. Zarówno bezpieczeństwo jak i infrastruktura tego toru są ponad standardowe. Zmianie uległa również konfiguracja zakrętów – odpowiedzialny za przebudowę Hermann Tilke zadbał o odpowiednią ilość miejsc do wyprzedzania. Pozostała jednak słynna, 1,5-kilometrowa prosta startowa.

Jak przygotować auto na tor Fuji?

Trzy sesje treningowe to niewiele, żeby poznać dobrze tor, nauczyć się po nim szybko jeździć i odpowiednio ustawić samochód, a nie wszędzie odbywają się wcześniej sesje testowe. Dlatego zespoły szczególnie przygotowują się do startów na nowych obiektach. Na Fuji nie odbywały się żadne testy, kierowcy nie mieli jeszcze okazji przetestować go bolidem F1. Inżynierowie rozpracowują tor na podstawie planu oraz informacji od organizatora wyścigu, określając wymagania, jakie stawia przed bolidami i przygotowując wstępne ustawienia. Kierowcom z pomocą przychodzą za to symulatory. Pozwalają one poznać konfigurację zakrętów, wybrać odpowiednią linię przejazdu, określić punkty hamowania. Do tego nie potrzeba zaawansowanych programów, a sami kierowcy przyznają, że zdarza im się grać na komputerze czy też konsoli.

Zespoły posiadają jednak, oprócz tego, również bardziej zaawansowane symulatory, których pozazdrościliby wszyscy gracze. Te systemy, warte nieraz miliony dolarów, dzięki hydraulicznym podnośnikom i siłownikom są w stanie oddać dużą część przeciążeń działających na zawodnika, ponadto są jeszcze bardziej realistyczne, lepiej oddając zachowanie bolidu. Mówi się, że to w dużej mierze dzięki świetnemu symulatorowi McLarena debiutujący w tym roku w Formule 1 Lewis Hamilton był tak dobrze przygotowany do startów.

Rzeczywistość wirtualna to jednak nie wszystko i kierowcy zanim wyjadą po raz pierwszy na tor, chcą go jeszcze z bliska poznać. Dotyczy to nie tylko nowych obiektów, jest to stały punkt programu weekendu Grand Prix. Tory zmieniają się, czasem modyfikowane są niektóre zakręty, zmieniany jest asfalt, pobocza, wszystko to wpływa na styl jazdy, strategie, przygotowanie samochodu. Czwartki upływają więc na spacerach po torze, podczas których zawodnicy, często razem ze swoimi inżynierami, analizują każdy zakręt. Gdzie można pojechać ostrzej, gdzie można pojechać szybciej, jak mocno można atakować krawężniki, gdzie jest ślisko, jaka jest przyczepność nawierzchni – nic nie może umknąć ich uwadze.

Dzięki takiemu przygotowaniu kierowcy mogą w piątek skupić się na poprawianiu ustawień samochodu i ustalaniu strategii na niedzielny wyścig.

Fuji Speedway - informacje o torzeDługość toru4 563 mDługość wyścigu67 kol, 305.721 kmJakość asfalturówna nawierzchniaZużycie oponśredniePrzyczepnośćśredniaZużycie hamulcówśrednieJazda z prędk. maksym.brak danychNajszybszy odcinekbrak danychProjektowana największa prędkośćbrak danychZużycie paliwaśrednieKierunek jazdyzgodnie z biegiem wskazówek zegaraLiczba lewych zakrętów4Liczba prawych zakrętów6

Ważnym elementemwyścigu na torze Fuji Speedway będą opony. Jak się będą zachowywały, to kierowcy przekonają się dopiero podczas pierwszego treningu. Zespół BMW Sauber zamierza testować po 10 okrążeń na każdej mieszance. Oczekiwana strategia podczas wyścigu, to 2 lub 3 zjazdy do boksów.

Grand Prix Japonii 2007 - harmonogram czasowyPiątek 10. października03:00 - 04:301. wolny trening07:00 - 08:302. wolny treningSobota 11. pażdziernika04:00 - 05:003. wolny treningod 07:00kwalifikacjeNiedziela 12. październikaod 06:30wyścig

Co mówi o nowy torze Fuji Speedway japoński kierowca Sakon Yamamoto (Spyker):

Gry byłem młodszy, to dwukrotnie występowałem tutaj w roli kibica wyścigów Formuły 3000. Po raz pierwszy startowałem tutaj w 2001 roku w wyścigu Formuły 3, ale wówczas był to jeszcze stary tor. Na zmodernizowanym torze jechałem po raz pierwszy w 2005 roku w zawodach serii GT. Na starym torze dawało się wykorzystywać sekundy i można było w wielu miejscach wyprzedzać. Tor jednak był wówczas trudniejszy i niebezpieczniejszy. Nowy tor jest znacznie bezpieczniejszy, ma szybkie odcinki, ale jest także techniczny, zwłaszcza w trzecim sektorze. Kierowcy maja tutaj przyjemność z jazdy, ale inżynierowie dużo pracy i poszukiwanie kompromisu. Z punktu widzenia kierowcy najlepsza jest jego ostatnia część. Jest wolniejsza, ale jazda jest tu zabawą. Jest to odcinek, w którym widać różnice w umiejętnościach kierowców. Można tam wiele zyskać, ale i też stracić.