W Polsce zainteresowanie silnikami Diesla jest znacznie niższe - w roku 2001 jednostki napędowe tego rodzaju miało tylko 11,2 proc. sprzedanych aut. Przyczynę nietrudno odgadnąć - cena zakupu nowego samochodu z silnikiem wysokoprężnym jest zwykle o 15-20 proc. wyższa od ceny odpowiedniej wersji benzynowej. Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć, iż popyt na takie auta rośnie bardzo szybko. W tym roku udział diesli w rynku będzie około dwukrotnie większy niż w 2000 roku. Dowodzi to, że przeminęły już czasy, kiedy silniki wysokoprężne uważane były za trudne do uruchomienia w niskich temperaturach, głośne i mało dynamiczne. W największym stopniu przyczynił się do tego błyskawiczny rozwój technologii bezpośredniego wtrysku paliwa.Spośród kilku sposobów poprawiania osiągów i zmniejszania hałaśliwości jednostek dieslowskich Fiat wybrał technologię Common Rail, nad rozwojem której pracuje od końca lat 80. W 1997 roku Grupa Fiata wprowadziła do sprzedaży model Alfa 156 1.9 JTD, pierwszy samochód wyposażony w turbodiesel Common Rail typu Unijet. Silnik ten szybko zaadaptowano do innych modeli Fiata, a pozostali producenci samochodowi również zaczęli stosować podobne zespoły napędowe.Jednak promując silniki JTD, Fiat odwołuje się nie tylko do osiągnięć minionych, ale i obecnych. We wrześniu br. zaprezentowano silnik 1.9 JTD 16V Multijet o mocy 140 KM, który od przyszłego roku będzie montowany w samochodach Alfy Romeo. Jest to pierwsza jednostka wykorzystująca opracowaną przez Fiata technologię Common Rail drugiej generacji -- Multijet. Polega ona na zastosowaniu większej liczby wtrysków podczas jednego cyklu pracy silnika niż obecne dwa. Dawka oleju dzielona jest na pięć części, co przynosi wzrost mocy, zmniejszenie hałaśliwości i emisji spalin (do poziomu norm EURO IV).W przyszłym roku pojawi się silnik 1.3 JTD 16V Multijet, który dzięki niewielkim rozmiarom będzie mógł być montowany w nowym najmniejszym samochodzie Fiata. Wytwarzany będzie on w zakładach FIAT-GM Powertrain Polska w Bielsku-Białej.
Grupa Fiata stawia na JTD
Sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi nieustannie rośnie. W Hiszpanii, Belgii i Austrii ich udział w rynku samochodów osobowych przekracza nawet 50 proc.