- Honda Civic Type R kończy swoją obecność na rynku europejskim z powodu bardzo surowych przepisów dotyczących emisji spalin
- Ostatnia edycja Ultimate Edition wyróżnia się kultowym stylem, wykorzystaniem włókna węglowego i limitowanymi detalami
- Model zachowuje turbodoładowany silnik o mocy 324 KM i napęd na przednie koła, z osiągami przyspieszenia do 100 km na godz. w 5,4 s
Civic Type R Ultimate Edition to ostatnia wersja tego usportowionego samochodu w Europie. Auto dostępne będzie wyłącznie w kultowym kolorze Championship White, podkreślonym czerwonymi akcentami na masce i bokach. Dach? Tylko w czerni. Wersja ta wyróżnia się również tylnym skrzydłem wykonanym z włókna węglowego, co dodaje jej sportowego charakteru. Włókno węglowe znajdziemy także we wnętrzu – na listwach progowych i konsoli środkowej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW środku nie zabrakło czerwonych dywaników podłogowych z metalową plakietką Type R, a wisienką na torcie są projektory w drzwiach, które wyświetlają logo Type R w czerwono-białych barwach. Honda zadbała również o miły akcent dla nabywców – każdy egzemplarz Ultimate Edition będzie dostarczany z pudełkiem upominkowym zawierającym brelok z włókna węglowego, numerowany emblemat oraz pokrowiec na samochód. Honda wyprodukowała 40 takich aut na całą Europę.
- Przeczytaj także: Na Pacyfiku płonie statek samochodowy. Wiózł z Chin tysiące aut, w tym elektrycznych
Honda Civic Type R żegna się z Europą. Limity zabijają kolejną legendę
Pod względem technicznym Ultimate Edition nie różni się od standardowego Civica Type R. Nadal napędza go turbodoładowany silnik o pojemności 2 l, generujący 324 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Sprint od 0 do 100 km na godz. zajmuje zaledwie 5,4 s.
Za decyzją o zakończeniu sprzedaży Type R w Europie stoją zaostrzone przepisy dotyczące emisji spalin. Hannah Swift, odpowiedzialna za europejską strategię i produkt Hondy, przyznała, że "branża się zmienia, a nasza gama modeli musi ewoluować wraz z nią zgodnie z europejskimi przepisami". Civic Type R stał się kolejną ofiarą rosnących wymagań środowiskowych.
Choć Honda nie ujawniła jeszcze szczegółowych cen Ultimate Edition, już teraz wiadomo, że Civic Type R jest jednym z droższych hot hatchy na rynku. W Polsce za nowego Civica Type R trzeba zapłacić przynajmniej 242 tys. zł, a w opcji są jeszcze dodatkowo płatne pakiety.
- Przeczytaj także: Mamy PEŁNE oświadczenie majątkowe Donalda Tuska. Auta nie ma, ale za ten zegarek może je kupić
Honda szykuje sportową hybrydę. Zapełni lukę?
Choć Civic Type R znika z europejskiego rynku, Honda nie zamierza rezygnować z emocji za kierownicą. W pierwszej połowie 2026 r. do oferty ma dołączyć odrodzona Honda Prelude – sportowe coupe 2+2 z hybrydowym układem napędowym i symulowaną zmianą biegów. Choć trudno będzie dorównać zaangażowaniu i charakterowi Type R, Prelude ma szansę wypełnić lukę w gamie japońskiego producenta.
Honda Civic Type R Ultimate Edition to godne pożegnanie z legendą. Limitowana wersja łączy w sobie kultowe elementy stylistyczne i sportowe osiągi, które od lat definiowały ten model. Choć europejscy fani muszą się z nim rozstać, Honda zapowiada, że emocje na drodze nie znikną na dobre. Czy Prelude stanie się godnym następcą? Czas pokaże.