Auto Świat Wiadomości Aktualności Legendarna Honda odchodzi z Europy przez limity emisji. Jest wersja pożegnalna

Legendarna Honda odchodzi z Europy przez limity emisji. Jest wersja pożegnalna

Japoński hot hatch, Honda Civic Type R, kończy swoją przygodę na europejskim rynku, przez przepisy związane z emisją. Pożegnanie z legendą odbędzie się w wyjątkowym stylu – za sprawą edycji Ultimate Edition, która ma być ostatnim aktem tego modelu na Starym Kontynencie. Produkcja wersji Type R dla Europy zakończy się w przyszłym roku.

Honda Civic Type R Ultimate Edition
Zobacz galerię (3)
Honda
Honda Civic Type R Ultimate Edition
  • Honda Civic Type R kończy swoją obecność na rynku europejskim z powodu bardzo surowych przepisów dotyczących emisji spalin
  • Ostatnia edycja Ultimate Edition wyróżnia się kultowym stylem, wykorzystaniem włókna węglowego i limitowanymi detalami
  • Model zachowuje turbodoładowany silnik o mocy 324 KM i napęd na przednie koła, z osiągami przyspieszenia do 100 km na godz. w 5,4 s

Civic Type R Ultimate Edition to ostatnia wersja tego usportowionego samochodu w Europie. Auto dostępne będzie wyłącznie w kultowym kolorze Championship White, podkreślonym czerwonymi akcentami na masce i bokach. Dach? Tylko w czerni. Wersja ta wyróżnia się również tylnym skrzydłem wykonanym z włókna węglowego, co dodaje jej sportowego charakteru. Włókno węglowe znajdziemy także we wnętrzu – na listwach progowych i konsoli środkowej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W środku nie zabrakło czerwonych dywaników podłogowych z metalową plakietką Type R, a wisienką na torcie są projektory w drzwiach, które wyświetlają logo Type R w czerwono-białych barwach. Honda zadbała również o miły akcent dla nabywców – każdy egzemplarz Ultimate Edition będzie dostarczany z pudełkiem upominkowym zawierającym brelok z włókna węglowego, numerowany emblemat oraz pokrowiec na samochód. Honda wyprodukowała 40 takich aut na całą Europę.

Honda Civic Type R żegna się z Europą. Limity zabijają kolejną legendę

Pod względem technicznym Ultimate Edition nie różni się od standardowego Civica Type R. Nadal napędza go turbodoładowany silnik o pojemności 2 l, generujący 324 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Sprint od 0 do 100 km na godz. zajmuje zaledwie 5,4 s.

Za decyzją o zakończeniu sprzedaży Type R w Europie stoją zaostrzone przepisy dotyczące emisji spalin. Hannah Swift, odpowiedzialna za europejską strategię i produkt Hondy, przyznała, że "branża się zmienia, a nasza gama modeli musi ewoluować wraz z nią zgodnie z europejskimi przepisami". Civic Type R stał się kolejną ofiarą rosnących wymagań środowiskowych.

Choć Honda nie ujawniła jeszcze szczegółowych cen Ultimate Edition, już teraz wiadomo, że Civic Type R jest jednym z droższych hot hatchy na rynku. W Polsce za nowego Civica Type R trzeba zapłacić przynajmniej 242 tys. zł, a w opcji są jeszcze dodatkowo płatne pakiety.

Honda Civic Type R Ultimate Edition
Honda Civic Type R Ultimate EditionHonda

Honda szykuje sportową hybrydę. Zapełni lukę?

Choć Civic Type R znika z europejskiego rynku, Honda nie zamierza rezygnować z emocji za kierownicą. W pierwszej połowie 2026 r. do oferty ma dołączyć odrodzona Honda Prelude – sportowe coupe 2+2 z hybrydowym układem napędowym i symulowaną zmianą biegów. Choć trudno będzie dorównać zaangażowaniu i charakterowi Type R, Prelude ma szansę wypełnić lukę w gamie japońskiego producenta.

Honda Civic Type R Ultimate Edition to godne pożegnanie z legendą. Limitowana wersja łączy w sobie kultowe elementy stylistyczne i sportowe osiągi, które od lat definiowały ten model. Choć europejscy fani muszą się z nim rozstać, Honda zapowiada, że emocje na drodze nie znikną na dobre. Czy Prelude stanie się godnym następcą? Czas pokaże.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków