Auto Świat Wiadomości Aktualności Na tym odcinkowym pomiarze prędkości wpada kilkudziesięciu kierowców dziennie

Na tym odcinkowym pomiarze prędkości wpada kilkudziesięciu kierowców dziennie

Ostatnio najgłośniej jest o odcinkowych pomiarach prędkości na drogach szybkiego ruchu. To one rozpalają wyobraźnię kierowców. Okazuje się jednak, że nie tylko tam sypią się mandaty. Niedawno ustawiono nowy OPP w mieście i, jak się okazuje, robi zdjęcie za zdjęciem. Codziennie wpada tam po kilkadziesiąt kierowców. CANARD podaje dokładne statystyki.

Urządzenie monitorujące prędkość - odcinkowy pomiar prędkości
CANARD
Urządzenie monitorujące prędkość - odcinkowy pomiar prędkości
  • System odcinkowego pomiaru prędkości na al. Jana III Sobieskiego we Wrocławiu działa od grudnia ubiegłego roku
  • CANARD podał statystyki dotyczące tego odcinka za pierwszy kwartał tego roku
  • System przeciętnie rejestruje kilkadziesiąt wykroczeń dziennie

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) uruchomiło wrocławski system 12 grudnia 2024 r. punktualnie o 12.00. Od tego momentu "sprawdza" on, za pomocą żółtych kamer wiszących nad jezdnią, czy kierowcy przestrzegają przepisów, a jeśli nie, to "wystawia" odpowiednie mandaty.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Odcinkowy pomiar prędkości codziennie rejestruje kilkadziesiąt wykroczeń

Odcinek pomiarowy znajduje się na na alei Jana III Sobieskiego. System monitoruje odcinek pomiędzy mostem Bolesława Krzywoustego a skrzyżowaniem Sobieskiego z Wilanowską — jezdnię prowadzącą w kierunku Zakrzowa.

CANARD podał właśnie dokładne statystyki dotyczące tego odcinka w 2025 r. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2025 r. odcinkowy pomiar prędkości zarejestrował tam 2712 wykroczeń przekroczenia dopuszczalnej prędkości. 1033 miało miejsce w styczniu 2025 r., 945 w lutym 2025 r., natomiast w marcu 2025 r. liczba wykroczeń spadła do 734. Widać więc wyraźny trend spadkowy. Nie zmienia to jednak faktu, że system średnio tylko a tym odcinku rejestruje średnio 30 wykroczeń dziennie.

Na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km na godz., choć miejscu urzędnicy zastanawiali się w przeszłości, czy nie trzeba tam wprowadzić ograniczenia do 50 km na godz. Według ich deklaracji z wprowadzeniem niższej prędkości dopuszczalnej na tym odcinku wstrzymują się jednak do czasu, aż teren zostanie intensywnie zabudowany i nie pojawią się tam przejścia dla pieszych.

Kiedy odcinkowy pomiar prędkości na Sobieskiego w drugą stronę?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego, w ramach którego działa CANARD nie ma jeszcze dokładnego terminu. System nie może zostać uruchomiony na jezdni prowadzącej w drugą stronę, ponieważ nie ma na tym odcinku jednolitego ograniczenia prędkości.

Powodem takiego stanu rzeczy jest planowany remont estakad nad al. Sobieskiego. Dopiero jego zakończenie, a co za tym idzie jednolite ograniczenie prędkości na całym odcinku pomiarowym pozwoli na uruchomienie żółtych kamer monitorujących kierowców, zmierzających w kierunku centrum Wrocławia.

Warto przypomnieć, że odcinkowy pomiar prędkości, znajdujący się w al. Sobieskiego jest pierwszym OPP na terenie Wrocławia. Wcześniej OPP w tej okolicy uruchomiony został na autostradzie A4 — pomiędzy węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławski. Obejmuje on jej 8-kilometrowy odcinek. Kolejny odcinkowy pomiar prędkości w okolicach Wrocławia ma znajdować się na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. OPP będzie działać między wezłami Wrocław Północ, a Wrocław Stadion.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości działa nieco inaczej, niż klasyczny fotoradar. OPP jest systemem, który obejmuje swoim zasięgiem określony odcinek drogi. Tam, gdzie działa system odcinkowego pomiaru prędkości, zamontowane są kamery. Wykonują one wysokiej jakości zdjęcia, odczytują numer rejestracyjny pojazdu oraz godzinę wjazdu na odcinek, na którym dokonuje się pomiaru.

Tak działa odcinkowy pomiar prędkości
Tak działa odcinkowy pomiar prędkościCANARD

Kolejne kamery odnotowują czas wyjazdu z odcinka, na którym mierzona jest prędkość. Na podstawie danych o czasie wjazdu i wyjazdu, obliczany jest czas przejazdu, a z kolei na jego podstawie wyliczana jest średnia prędkość, z jaką konkretny pojazd pokonał dany odcinek drogi.

Jeśli ograniczenie prędkości na danym odcinku zostanie przez kierowcę przekroczone, system przekazuje wszystkie dane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, obsługiwanego przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego. W tym miejscu rozpoczyna się procedura - postępowanie w sprawie o wykroczenie drogowe.

Który odcinkowy pomiar prędkości łapie najwięcej kierowców?

Najskuteczniejszy jest OPP, znajdujący się na autostradzie A4, na odcinku pomiędzy węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 110 km na godz. Odcinek ten liczy sobie 8 km długości.

W 2024 r. najwięcej naruszeń odnotowano na następujących odcinkach:

  • A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie – 81 529 wykroczeń
  • S8, Wyszków – 21 874 wykroczenia
  • DK81, Mikołów – 17 397 wykroczeń
  • S7, Falęcice – Nowy Gózd – 17 323 wykroczenia
  • DK7, Skomielna Biała – Naprawa – 17 085 wykroczeń

Jak oznakowane są odcinkowe pomiary prędkości?

Każdy z odcinków drogi, na której funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości musi być oznaczony informacją o kontroli - znakiem D-51a (początek odcinka pomiarowego) na jego początku oraz znakiem D-51b (koniec odcinka pomiarowego) na jego końcu.

Znaki D-51a i D-51b
Znaki D-51a i D-51bCANARD