Auto Świat Wiadomości Aktualności Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości? Przydałby się w końcu znak

Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości? Przydałby się w końcu znak

Trudno o skuteczniejszy sposób na zbyt szybko jeżdżących kierowców niż odcinkowe pomiary prędkości. Dlatego powstają w całej Polsce, także na drogach szybkiego ruchu. Sposób na uniknięcie mandatu na odcinkowym pomiarze prędkości jest banalnie prosty. Ale czy zawsze? No właśnie.

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 pod Wrocławiem świetnie się sprawdza (Fot. kamer: Piotr Szypulski/Auto Świat)
DarSzach / Shutterstock
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 pod Wrocławiem świetnie się sprawdza (Fot. kamer: Piotr Szypulski/Auto Świat)
  • Najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie mandatu jest jazda zgodna z przepisami. Działa bezbłędnie, ale... czy zawsze?
  • Wielu kierowców wskazuje na problem na odcinkowych pomiarach prędkości. Ich oznakowanie wcale nie ułatwia przepisowej jazdy. Czasem kierowcy łamią przepisy nieświadomie, a potem dostają mandaty
  • Wystarczyłoby wprowadzenie bardzo nieskomplikowanego znaku, który by rozwiał wszystkie wątpliwości
  • Nie byłoby wtedy punktów, które stają się maszynkami do mandatów

System działania OPP jest prosty, ale niesamowicie skuteczny. Pojazd wjeżdżający na kontrolowany odcinek drogi jest rejestrowany przez kamerę, a to samo dzieje się na końcu odcinka. Na podstawie czasu przejazdu między tymi punktami, system oblicza średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd, co może skutkować wystawieniem mandatu. Trudno więc system oszukać, ponieważ to się tak naprawdę nie opłaca... Teoretycznie można jechać szybciej, ale potem trzeba i tak wyraźnie zwolnić i wlec się poniżej dozwolonej prędkości, a to się piratom drogowym przecież nie uśmiecha. Dlatego na odcinkowych pomiarach prędkości większość jedzie spokojnie i tyle, ile się powinno.

Przeczytaj także: Jest wyrok. Oblał egzamin na prawo jazdy przez szybę i poszedł do sądu. To może być przełom

Tak działa odcinkowy pomiar prędkości
Tak działa odcinkowy pomiar prędkościCANARD

Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości? Mam sposób

Oczywiście najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na uniknięcie mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości jest jazda zgodnie z przepisami. Ten niesamowity trik działa zawsze i polecamy go każdemu. Naprawdę.

Czasem jednak może być trudno z niego skorzystać. Praktycznie codziennie przejeżdżam tunelem S2 pod Ursynowem, gdzie działa odcinkowy pomiar prędkości. Ograniczenie prędkości to 80 km na godz. I trzeba się postarać albo naprawdę chcieć dostać mandat. Przed wjazdem do tunelu wszystko jest wyraźnie oznaczone, a kierowca nie ma najmniejszych wątpliwości, ile można jechać. Także przy znaku informującym o odcinkowym pomiarze prędkości umieszczono 80 km na godz.

Przeczytaj także: Wiózł na S8 wyposażenie do łazienek z Radomska. Inspektorzy ITD dali mu 27 mandatów

To wzorowy przykład odcinkowego pomiaru prędkości. Kierowcy jednak narzekają, że nie wszystkie są tak świetnie oznaczone. Znak informujący o początku OPP nie musi mieć obok siebie znaku z ograniczeniem prędkości. Czasem po prostu kierowca nie wie, że jedzie za szybko. Oczywiście to jego odpowiedzialność. Ma przecież obowiązek orientować się na drodze i wiedzieć, ile trzeba jechać.

Prawda, ale czy nie lepiej by było mu to ułatwić? W końcu OPP mają sprawiać, że będziemy na danym odcinku jechać zgodnie z przepisami. Umieszczenie wyraźnego ograniczenia prędkości by to po prostu kierowcom uprościło. Na drogach są pułapki z ograniczeniami prędkości, w które wielu wpada. Jasne oznaczenie sprawiłoby, że ci, którzy nie robią tego umyślnie, zwolniliby. Jechaliby bezpieczniej. O to chyba chodzi?

Odcinkowy pomiar prędkości na DW 871 na Podkarpaciu
Odcinkowy pomiar prędkości na DW 871 na PodkarpaciuCANARD

Złe oznaczenie odcinkowych pomiarów prędkości to problem

Dobrym przykładem jest odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi. To prawdziwy rekordzista, który w poprzednich latach łapał po kilkuset kierowców dziennie, teraz wciąż jest nr 1, ale już sytuacja nie jest tak jaskrawa jak np. w 2023 r. Zarejestrował wtedy aż 152 tysiące wykroczeń! Było to aż 15 proc. wszystkich wykroczeń, jakie fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości zanotowały w całym kraju.

I co tam się wyprawiało? Kierowcy na A4 koło Wrocławia wpadali w jakiś szał i nagle tysiącami stawali się piratami drogowymi? Otóż nie. Ze względu na duży ruch wprowadzono tam ograniczenie prędkości do 110 km na godz. Wiele osób, nieświadomych i nieuważnych, jechało zwyczajowe 140 km na godz.... A to aż o 30 km na godz. więcej niż mogli.

Takich miejsc jest więcej i to one potem wybijają się w statystykach. Na pewno macie w swojej okolicy jakiś odcinkowy pomiar prędkości, który może zaskoczyć, jeśli ktoś jedzie zgodnie z przyzwyczajeniami. Naprawdę byłoby dużo lepiej, gdyby znaki OPP wyglądały tak.

Nowe znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości
Nowe znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkościAuto Świat

Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości? Przyda się aplikacja

Jeśli nie jesteście pewni, ile można jechać na jakimś odcinkowym pomiarze prędkości, to pomocna może się okazać jedna z popularnych aplikacji z nawigacją. Choćby Google Maps albo odpowiednik. Coraz więcej Map wyświetla teraz ograniczenia prędkości na danej drodze. Z kolei nowe samochody są wyposażane w systemy rozpoznawania znaków, a ich pokładowe nawigacje też mają wgrane znaki.

I aplikacje, i systemy samochodu lubią się mylić, a ich wskazań nie można brać za prawdę objawioną, ale to cenna wskazówka. Jedziecie autostradą, a Mapy wyświetlają 110 km na godz.? Albo na krajówce nagle pokazuje się 70 km na godz.? Warto się upewnić, czy aby nie przeoczyliśmy jakiegoś znaku.

Jakie są mandaty z odcinkowego pomiaru prędkości w 2025 r.?

W tym przypadku mandaty są jak najbardziej standardowe i nie różnią się niczym od tych od policjanta czy z fotoradaru. Mandaty za przekraczanie prędkości w 2025 r. wyglądają następująco:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkościGDDKiA
Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków