Opisywana Honda Civic produkowana była przez cztery lata. Wśród wersji nadwoziowych występują 3- i 5-drzwiowe hatchback, sedan i coupé. Hatchbacki produkowano w Wielkiej Brytanii (poza wersją sportową Type-R, która powstawała w Japonii), sedany w Turcji (z tego kraju pochodzą auta sprzedawane jako nowe w Polsce) i Japonii, zaś spotykane rzadko coupé w USA. Największy lifting pojazd miał w 2004 roku, kiedy to zmieniono przedni pas i tylne światła oraz dodano trochę wyposażenia. Z uwagi na dość wysoką cenę zakupu i rzadko występujące silniki Diesla, pojazd nie był zbyt popularny wśród klientów flotowych. Kupując go, trzeba jednak uważać na auta z importu, które mogą mieć powypadkową przeszłość.

Nadwozie: Pierwsza wpadka

Styl nadwozia hatchbacka należy uznać za kontrowersyjny. Jak na usportowione kompaktowe auta, dwubryłowe nadwozie niespecjalnie się nam podoba. Nieco lepiej pod tym względem prezentuje się wersja trzydrzwiowa, którą mamy na zdjęciach. Pięciodrzwiowy hatchback, który jest dłuższy i wyższy, nie wygląda ładnie. Co gorsza, producentowi przydarzyła się wpadka jakościowa, która powodowała, że rdzewiała tylna klapa pod oświetleniem tablicy rejestracyjnej.

Najlepiej prezentuje się proporcjonalny sedan. Jest to jednak propozycja raczej dla spokojnych kierowców. Coupé jest ładne, ale często ma niepożądane w tego typu nadwoziu automatyczne przekładnie.

Wnętrze: Wszystko pod ręką

Niezależnie od wersji nadwozia, w kabinie Hondy znajdziemy zawsze niezłe materiały wykończeniowe, ergonomiczną deskę rozdzielczą z wysoko umieszczonym praktycznym lewarkiem zmiany biegów (tylko hatchback) i rewelacyjne, prawie sportowe, fotele o bardzo dobrym trzymaniu bocznym.

Z przodu w każdej wersji nadwoziowej auta jest wygodnie, z tyłu nie zawsze. Najgorzej wypada pod tym względem wersja 3d, której tylna kanapa oferuje najmniej przestrzeni na nogi i nad głową, a do tego trudno się do niej dostać. W odmianie 5d i w sedanie z tyłu jest już dobrze (oczywiście, jak na wielkość auta). Bagażnik trzydrzwiowego pojazdu jest mały (ma tylko 315 litrów), lepiej jest w pięciodrzwiówce, która ma 370 litrów, najlepiej zaś w sedanie (450-litrowy kufer).

Komfort i silniki

Kto szuka dużego komfortu zawieszenia, może się, niestety, trochę rozczarować Hondą. Trudno powiedzieć o niej, że źle tłumi nierówności, bo tak nie jest. Zdecydowanie jednak nastawy zawieszenia zostały tutaj tak dobrane, aby szybciej pokonywać zakręty. Bardzo twarda jest także wersja sportowa Type-R. Niestety, zawieszenie pojazdu nie jest już tak wytrzymałe jak w starszych generacjach Civica.

Wyposażenie aut z polskich salonów jest przeciętne. We wszystkich Hondach znajdziemy przynajmniej dwie poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane przednie szyby, wspomaganie kierownicy i radio. Na rynku nie brakuje, na szczęście, lepiej wyposażonych egzemplarzy z klimatyzacją.

Ta generacja Civica występuje właściwie tylko z trzema silnikami. Najpopularniejsza jest 110-konna jednostka 1.6, która ma zmienne fazy rozrządu. Ma ona całkiem niezłe osiągi (pod warunkiem kręcenia jej powyżej 4 tys. obr./min) i w miarę mało pali - od 7,5 do 8 litrów na 100 km. Pod maską Hondy często występuje także silnik 1.4 o mocy 90 KM, który ma nieco gorsze osiągi, ale spala mniej paliwa. Obydwa motory miewają problemy ze skrzyniami biegów (psują się łożyska), co w starszych wersjach tego modelu nigdy nie miało miejsca.

W ogłoszeniach można jeszcze czasem znaleźć Hondę ze 100-konnym dieslem z Opla, a dokładnie z Isuzu (1.7 CTDI). Ten silnik mało pali, ale nie jest bezawaryjny. Wyeksploatowany może przysporzyć dużych wydatków.

Civic występuje jeszcze z dwulitrową jednostką napędową. Od 2002 roku 200-konną (wersja Type-R), a od 2004 160-konną. Obie uchodzą za bardzo wytrzymałe. Benzynowy motor 1.7 o mocach 120 lub 125 KM to rzadkość występująca tylko w wersji z nadwoziem coupé. Honda miała też wersję hybrydową z motorem spalinowym 1.3 i elektrycznym, bardzo rzadko spotykaną. Na rynku samochodów używanych Hondy siódmej generacji spotkać można w cenie 20-45 tys. zł.

Zalety

+ dobre właściwości jezdne

+ niezłe osiągi

+ dość duże wnętrze wersji sedan i 5d

Wady

- problemy z jakością nieznane w starszych generacjach

- mały wybór wersji silnikowych

- mało egzemplarzy wyprodukowanych w Japonii.

Typowe usterki

Uszkodzenia łożysk skrzyni biegów. Problemy z przednim i tylnym zawieszeniem. Luzy przekładni kierowniczej, które niekasowalne mogą prowadzić do jej trwałego uszkodzenia. Rdzewiejąca tylna klapa. Drobne problemy ze sterowaniem nawiewami w wersjach bez klimatyzacji.

Zdaniem eksperta -Krzysztof Stankiewicz, właściciel Warsztatu Q-Service z Krakowa

Mam dobre zdanie o Hondzie Civic siódmej generacji. Należy jednak kontrolować stan silnika oraz wymieniać olej i filtry zgodnie z założeniami producenta. Warto sprawdzać stan płynu chłodzącego, ponieważ naprawa silnika może być bardzo kosztowna. Z uwagi na niskie zawieszenie tego pojazdu, misa olejowa jest narażona na mechaniczne uszkodzenia. W efekcie może to prowadzić do poważniejszej awarii. Tylna belka nie ma, niestety, możliwości regulacji, poszczególne elementy często trzeba więc w niej wymieniać na nowe. Czasem wystarczy wjechać w dziurę lub na większy krawężnik, aby uszkodzić zwrotnice przedniego koła. Ceny części zamiennych są dość wysokie, a co gorsza, nie wszystko da się kupić w postaci zamienników. Drogie są, między innymi, tylne łożyska.