- Honda Sustaina-C to koncepcyjny samochód, którego nadwozie wykonano z żywicy akrylowej
- Pocket Concept to skuter, który mieści się w bagażniku modelu Sustaina-C
- Honda SH125i Vetro to skuter z owiewkami bez powłoki lakierniczej, a to sprawia, że podczas produkcji zmniejszono emisję CO2 o 9,5 proc.
Dopiero co gościłem w Mediolanie na premierze Alfy Romeo Milano, którą już przechrzczono na Alfę Romeo Junior. Ponownie miałem okazję zawitać do tego włoskiego miasta, ale tym razem na Milan Design Week, gdzie pojazdy wystawiła m.in. Honda.
Honda ma ambitny plan osiągnięcia węglowej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich produktach i działaniach związanych z ich wytwarzaniem do 2050 r. W osiągnięciu tego założenia mają firmie pomóc m.in. pojazdy takie, jak zaprezentowane podczas Milan Design Week.
Sustaina-C – koncept wykonany z paneli akrylowych
Sustaina-C zaprezentowany podczas Japan Mobility Show 2024, przedstawia sposób, w jaki społeczeństwo może zostać uwolnione od ograniczeń związanych z wyczerpującymi się surowcami. Panele tego elektrycznego samochodu są produkowane przy użyciu żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów, dzięki czemu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania.
Pozwoliło to na stworzenie, nielakierowanego wykończenia, którego nie dałoby się uzyskać przy użyciu tradycyjnych materiałów. Wykorzystanie tego typu materiałów i pominięcie lakierowania, które samodzielnie odpowiada za emisję nawet 80 proc. CO2, może zmniejszyć całościową emisję zanieczyszczeń na etapie produkcji nawet o 45 proc.
Model prezentowany w Mediolanie zwraca uwagę efektem wizualnym, dającym wrażenie zastosowania czarnego i białego marmuru. Osiągnięto to poprzez mieszanie kolorów o różnych temperaturach topnienia w trakcie formowania paneli.
Honda Sustaina-C – nadwozie z żywicy akrylowej
Specjaliści Hondy zapewniają, że panele z żywic akrylowych cechuje odporność na pęknięcia i zdolność do powrotu do pierwotnego kształtu po lekkich kolizjach. Ponadto są to materiały, które nie ulegają zniszczeniu ze względu na niekorzystne czynniki pogodowe.
Klapa bagażnika Sustaina-C została wykonana z pojedynczego panelu żywicy akrylowej, która jest na tyle przezroczysta, że może działać, jak ekran smartfonu. Efekt? Za jej pośrednictwem da się komunikować z innymi uczestnikami ruchu drogowego za pomocą tekstu lub obrazu.
Pocket Concept – kieszonkowy skuter
Sustaina-C z racji wymiarów przeznaczony jest głównie do jazdy w mieście. Nie dziwi zatem, że został z nim sparowany jednoślad Pocket Concept. To nieduży, elektryczny skuter, który mieści się w bagażniku samochodu Sustaina-C.
Pocket Concept to jednoosobowy pojazd, który służy do przemieszczania się na krótkich trasach w mieście. Po zaparkowaniu auta wyjmuje się go z bagażnika i można podjechać tam, gdzie nie dałoby się dotrzeć samochodem.
Honda SH125i teraz w wersji Vetro
Honda już ogranicza emisję CO2 przy produkcji w Europie, czego przykładem jest skuter Honda SH125i Vetro produkowany w zakładzie Honda Italia Industriale. Vetro (po włosku – szkło) to edycja z półprzezroczystymi panelami owiewek, pozbawionymi zielonej powłoki lakierniczej.
- Czytaj także: Widziałem aż trzy premiery Hondy. To nowa generacja popularnego SUV-a i dwa nowe modele
Proces produkcyjny zastosowany przy ich wytwarzaniu w fabryce w Atessie o 9,5 proc. redukuje emisję CO2 w porównaniu z procesami wytwarzania standardowo lakierowanych owiewek. Materiał, opracowany we współpracy z Honda Motor w Japonii, zastępuje tworzywo ABS.
SH125i Vetro to pierwszy model Hondy zbudowany w Atessie we Włoszechj, który spełnia nowe normy emisji Euro 5+. Do końca 2024 r. wszystkie nowe modele jednośladów będą musiały spełniać tę normę.