- Honda ZR-V e:HEV napędzana jest hybrydowym układem, w którego skład wchodzi benzynowy silnik o mocy 143 KM oraz elektryczna jednostka generująca 184 KM
- Japoński SUV rozpędza się w zakresie 0-100 km/h po 7,9 s, natomiast prędkość maksymalna wynosi 173 km/h
- Honda ZR-V e:HEV w bazowej wersji Elegance kosztuje od 189 900 zł, a testowana odmiana Sport to wydatek minimum 199 400 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście, zwrócony
HONDA CR-V - dla kogo?
Honda ZR-V e:HEV to nietuzinkowy model, który zadebiutował niedawno na naszym rynku. Auto zaskakuje nietypową, nacechowaną sportowo stylistyką nadwozia (szczególnie w testowanej wersji Sport).
Jednak nie tylko esteci i osoby lubiące sportowy sznyt będą zadowolone z japońskiego SUV-a. To także pojazd idealny dla tych, którzy cenią dynamiczną jazdę, która nie będzie okupiona nadmiernym zużyciem paliwa.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
HONDA CR-V - opis modelu
Honda ZR-V e:HEV prezentuje się wyjątkowo udanie. Już w bazowej wersji Elegance ma udaną stylistykę, a w odmianie Sport z sześciokątną atrapą chłodnicy z czarnym połyskującym wypełnieniem prezentuje się wręcz bojowo.
Z kolorem grilla współgrają utrzymane w takiej samej tonacji nakładki na nadkolach, wykończenie zderzaków oraz progów, a także obudowy zewnętrznych lusterek i wzornictwo alufelg. Wszystko to sprawia, że pod stylistycznym względem samochód odcina się od tego, co znamy z innych modeli Hondy.
HONDA CR-V - wrażenia z jazdy
Honda ZR-V e:HEV potrafi sprawić mnóstwo frajdy podczas prowadzenia. Kiedy jedzie się tym autem spokojnie, cieszy cisza panująca we wnętrzu. Dociskam mocniej pedał gazu i od razu czuć, jaki potencjał drzemie w hybrydowym układzie pracującym pod maską.
Samochód sprawnie nabiera prędkości i już po 7,9 s na liczniku mamy setkę. Imponujące są nie tylko wartości podawane w danych technicznych, lecz także subiektywne odczucia. W trakcie dynamicznego przyspieszania czuć, że samochód rozpędza się z wyjątkową lekkością. Takie wrażenia towarzyszą już podczas jazdy przy ustawieniu Normal.
Wśród dostępnych trybów jest m.in. sportowy, ale nie byłem zadowolony z jazdy po wybraniu go. Dlaczego? Po aktywowaniu go wzrasta wyraźnie hałas benzynowej jednostki, natomiast poprawa dynamiki okazuje się na tyle niewielka, że nie odczuwa się jej podczas codziennego podróżowania.
Z silnikiem współpracuje bezstopniowa przekładnia, której działanie zaskoczyło mnie pozytywnie. Płynnie przekazuje moment obrotowy na przednie koła, a przy tym, jeżeli nie wybierze się wspomnianego, sportowego ustawienia, to dynamiczne podróżowanie nie oznacza podwyższonego hałasu spalinowego silnika.
HONDA CR-V - wnętrze
Honda ZR-V e:HEV ma część pasażerską, w której wygospodarowano dużo przestrzeni w obu rzędach siedzeń, a do tego sprawia ona przytulne wrażenie. Materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, fotele oraz pozycja za kierownicą wygodne, a obsługa większości urządzeń pokładowych – łatwa.
Poszczególne funkcje aktywuje się za pośrednictwem czytelnego, dotykowego ekranu bądź za pomocą tradycyjnych przycisków i pokręteł. Są one duże, a w dodatku zgrupowano je w zasięgu rąk kierowcy, a to oznacza bezproblemowe korzystanie z nich także w trakcie prowadzenia pojazdu.
Niestety, nie wszystko było dla nas zrozumiałe. Przykładowo do obsługi automatycznej skrzyni biegów niezbędne są cztery przyciski – do jazdy w przód, tryb parkingowy, ustawienie neutralne i wreszcie osobny do włączenia wstecznego biegu. Trochę niepotrzebna taka komplikacja.
Jednak jeszcze gorzej przedstawia się współpraca pokładowego systemu ze smartfonem. Owszem, sparowanie telefonu w celu prowadzenia rozmów okazuje się bezproblemowe. Osoby korzystające z Apple CarPlay też nie będą narzekały, bo skorzystają z Bluetootha. Jednak już w przypadku urządzeń z Android Auto do połączenia niezbędny jest kabel USB. To archaiczne rozwiązanie.
HONDA CR-V - pojemność i ustawność bagażnika
Honda ZR-V e:HEV ma kufer o pojemności 390-1322 l. Nie jest to wielkość, która pozwala ze spokojem myśleć o spakowaniu urlopowego ekwipunku całej rodziny. Plusem jest natomiast równa podłoga po powiększeniu bagażnika.
Poza tym pochwały należą się za łatwe składanie kanapy. Wystarczy odblokować oparcie, pochylić je, żeby zajęło miejsce samoczynnie obniżającego się siedziska.
HONDA CR-V - spalanie i koszty eksploatacji
Honda ZR-V e:HEV to hybryda, a zatem to w mieście powinniśmy liczyć na, jak najniższe spalanie. Test potwierdził te założenia. Podczas miejskiej trasy średnie zapotrzebowanie na benzynę wyniosło około 5 l/100 km. Po wyjechaniu na trasę (ekspresówka, autostrada, drogi lokalne) konsumpcja zwiększyła się do 7,5 l/100 km.
To nie powinno dziwić, bo w takiej sytuacji częściej niż w mieście wykorzystuje się spalinową jednostkę. Trzeba jednak przyznać, że spalanie testowanego modelu nie jest przesadnie wysokie.
HONDA CR-V - prowadzenie
Honda ZR-V e:HEV ma udanie zestrojone zawieszenie. W należytym stopniu tłumi nierówności nawierzchni, a nieznaczne obniżenie poziomu komfortu odczuwa się wyłącznie na dużych poprzecznych wybojach.
Problemu nie ma również z dynamiczną jazdą na zakrętach, bowiem inżynierowie nie przesadzili z miękkością układu jezdnego i pojazd nie przechyla się nadmiernie w trakcie pokonywania łuków. W opanowaniu samochodu istotnie pomaga precyzyjny układ kierowniczy.
- Czytaj także: Czy Volvo XC40 to na pewno rodzinny samochód?
Honda ZR-V e:HEV z terenówki ma tylko wygląd. Dlatego nikt nie będzie próbował przepraw przez bezdroża. Gdyby jednak zaszła konieczność pokonania niezbyt wymagającego terenu, to pomocą służy prześwit wynoszący 180 mm. Jak na takie auto, to całkiem dobra wartość.
HONDA CR-V - finansowanie i gwarancja
Honda ZR-V e:HEV nie jest tanim autem, bo jej ceny startują od 189 900 zł. Testowany egzemplarz występował w wersji Sport, a to oznacza wydatek minimum 199 400 zł. W ofercie jest jeszcze odmiana Advance, za którą trzeba wydać od 210 400 zł.
HONDA CR-V - czy warto kupić?
Honda ZR-V e:HEV jest modelem, który warto rozważyć głównie ze względu na dynamiczny układ hybrydowy, nieduże zużycie paliwa, dopracowane zawieszenie oraz atrakcyjną stylistykę. Mniej pozytywnie oceniamy przydatność japońskiego SUV-a dla rodziny. To głównie wina niezbyt dużego bagażnika, bo w kwestii przestronności części pasażerskiej nie mamy do tego modelu żadnych zastrzeżeń.