Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Czy Volvo XC40 to na pewno rodzinny samochód?

Czy Volvo XC40 to na pewno rodzinny samochód?

Volvo XC40 B3, które użytkujemy podczas długodystansowego testu, stanęło tym razem przed trudnym zadaniem. Na wakacyjny wyjazd na Hel wybraliśmy się w cztery osoby oraz z psem. Jednak największym wyzwaniem nie było zmieszczenie wszystkich w części pasażerskiej, lecz upakowanie do bagażnika urlopowego ekwipunku. Zobaczcie, jak auto sprawdziło się pod tym względem.

Volvo XC40 B3
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Tomasz Kamiński
Volvo XC40 B3
  • Volvo XC40 B3 ma pod maską miękką hybrydę, która produkuje 163 KM i 265 Nm, a moment obrotowy dociera do przednich kół za pośrednictwem 7-stopniowej skrzyni automatycznej
  • Samochód ma foremnie ukształtowany bagażnik o pojemności 452-1328 l, a część pasażerską można oddzielić od ładunkowej po zamontowaniu specjalnej siatki
  • Testowany egzemplarz to wersja Plus Dark, za którą trzeba zapłacić minimum 202 400 zł, ale nasz egzemplarz ma opcjonalne wyposażenie, które koszt zakupu podwyższyło do 236 500 zł
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście będzie zwrócony

Dla przypomnienia, Volvo XC40 B3 to miękka hybryda, której silnik generuje 163 KM oraz 265 Nm. Samochód ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy przekazywany jest na nie za pośrednictwem 7-stopniowej skrzyni automatycznej.

Tak skonfigurowane Volvo XC40 B3 okazuje się bardzo przyjemne podczas prowadzenia, także wtedy, gdy jedziemy szybko niemal z kompletem pasażerów oraz z dużym bagażem. Wprawdzie po mocnym wciśnięciu pedału gazu nie można liczyć na gwałtowny sprint i fabryczne osiągnięcie 100 km/h po 8,6 s, niemniej jednak mocno obciążony samochód sprawnie zwiększa prędkość.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Podczas wakacyjnej eskapady zweryfikowaliśmy także zużycie paliwa. Szybka, autostradowa jazda i dużo kilogramów na pokładzie sprawiło, że w drodze na Hel samochód spalił 7,5 l/100 km (według komputera).

Czy to dużo, skoro tyle samo potrzebowaliśmy wcześniej podczas miejskiej próby? Naszym zdaniem nie, bo cały czas trzeba pamiętać o tym, że samochodem nie jechał wyłącznie kierowca i maksymalnie rozpędzaliśmy się do autostradowych 140 km/h.

Volvo XC40 B3 to komfortowy samochód

Volvo XC40 B3 sprawdza się pod komfortowym względem. Nie tylko z racji dopracowanego zawieszenia, które dobrze tłumi nierówności nawierzchni, lecz także dzięki odpowiednio wyprofilowanym fotelom oraz przestronnemu wnętrzu. A jak z ilością miejsca na walizki? Bagażnik ma pojemność 452-1328 l i choć taka wielkość nie przedstawia się optymistycznie, to byliśmy pozytywnie zaskoczeni.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Pakowanie zaczynamy od przestrzeni wygospodarowanej pod podłogą kufra. Wydaje się ona niezbyt duża, a tymczasem okazuje się całkiem pojemna. Zniknął w niej namiot plażowy, leżak, a do tego jeszcze kilka drobiazgów.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Teraz czas na ułożenie w kufrze walizek, toreb i turystycznej lodówki (jej podłączenie możliwe jest dzięki gniazdku umieszczonemu w bagażniku). Gdyby do dyspozycji były bazowe 452 l, to w żaden sposób nie zmieściłyby się wszystkie niezbędne rzeczy. Na szczęście Volvo pomyślało o takich sytuacjach i na pokładzie naszego egzemplarza jest siatka oddzielająca część pasażerską od ładunkowej.

Zatem wyjmujemy z kufra półkę (nie była nam potrzebna, więc została w domu), zakładamy siatkę i możemy układać bagaż aż do dachu, a dzięki siatce nie ma obawy, że podczas gwałtownego hamowania na głowy pasażerów siedzących z tyłu spadną jakieś przedmioty. Zresztą, dodatkowe zabezpieczenie stanowią duże, solidne zagłówki.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Podczas układania urlopowego ekwipunku trzeba jeszcze pamiętać, żeby go odpowiednio ułożyć. Dlaczego? Ponieważ klapa bagażnika Volvo XC40 B3 jest mocno pochylona i źle ulokowane przedmioty przeszkadzają w zamknięciu elektrycznie sterowanej pokrywy. Jednak wystarczyło zamienić miejscami odpowiednie przedmioty lub odwrócić je we właściwą stronę i wszystko udało się zmieścić.

Podróżowanie z tak załadowanym Volvo XC40 B3 to m.in. zasługa dużych zewnętrznych lusterek, które wystarczą, żeby zapewnić dobrą widoczność do tyłu. To prawda, że środkowe jest w tym przypadku nieprzydatne, ale przecież jeżdżąc dostawczymi samochodami, sytuacja jest podobna. Poza tym w trakcie parkowania pomocą służy kamera cofania, której obraz okazuje się wyrazisty.

Volvo XC40 B3 – naszym zdaniem

Podczas wcześniejszych prób doceniliśmy kompaktowe wymiary Volvo XC40 B3, dzięki którym auto sprawdza się podczas jazdy w mieście. Teraz przekonaliśmy się jeszcze, że to SUV, który sprawdzi się jako wakacyjny środek lokomocji dla rodziny. Dzięki przestronnemu wnętrzu i dopracowanemu zawieszeniu autem jedzie się komfortowo, a bazowy, 163-konny silnik pozwala na sprawne rozpędzanie się, a przy tym nie potrzebuje nadmiernych ilości paliwa. No i najważniejsze – wielkość i ukształtowanie bagażnika oraz odpowiednie wyposażenie pozwalają zmieścić urlopowy ekwipunek całej rodziny.

Volvo XC40 B3 – osiągi

Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Spalanie (WLTP) średnie6,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)150 g/km
Teoretyczny zasięg820 km
Średnica zawracania11,8 m

Volvo XC40 B3 – dane techniczne/cena

Silnikt.benz. R4/16
Pojemność skokowa1969 ccm
Moc maksymalna163 KM przy 4750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy265 Nm przy 1500 obr./min
Napęd/skrzynia biegówprzedni/aut. 7
Dł./szer./wys.4425/1863/1652 mm
Rozstaw osi2702 mm
Masa własna1688 kg
Ładowność532 kg
Pojemność bagażnika452-1328 l
Pojemność zbiornika paliwa54 l
Cena standardowa/po doposażeniu202 400/236 500 zł

Volvo XC40 B3 – wyposażenie

Awaryjne hamowanie/7 airbagówS/S
Ledowe reflektoryS
Utrzymanie pasa ruchuS
Elektrycznie sterowane szyby/lusterkaS/S
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowyS/S
Radio/BluetoothS/S
Android Auto/Apple CarPlayS/S
Wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica/nawigacjaS/S
Indukcyjna ładowarka telefonuS
Podgrzewane i elektrycznie sterowane foteleS
Elektrycznie sterowana klapa bagażnikaS
Kamera cofaniaS
Lakier Onyx Black3400 zł
Skórzana tapicerka8500 zł
Pakiet Driver Assist (adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola, ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z tyłu)5400 zł
Pakiet Lighting (spryskiwacze reflektorów, światła przeciwmgielne)1500 zł
Dojazdowe koło zapasowe600 zł
Przyciemniane tylne szyby1850 zł
Podgrzewana przednia szyba1000 zł
20-calowe alufelgi (5-ramienne, podwójne, Black Diamond Cut)6250 zł
Składany hak holowniczy5600 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków