- Volvo XC40 B3 ma pod maską miękką hybrydę, która produkuje 163 KM i 265 Nm, a moment obrotowy dociera do przednich kół za pośrednictwem 7-stopniowej skrzyni automatycznej
- Samochód ma foremnie ukształtowany bagażnik o pojemności 452-1328 l, a część pasażerską można oddzielić od ładunkowej po zamontowaniu specjalnej siatki
- Testowany egzemplarz to wersja Plus Dark, za którą trzeba zapłacić minimum 202 400 zł, ale nasz egzemplarz ma opcjonalne wyposażenie, które koszt zakupu podwyższyło do 236 500 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście będzie zwrócony
Dla przypomnienia, Volvo XC40 B3 to miękka hybryda, której silnik generuje 163 KM oraz 265 Nm. Samochód ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy przekazywany jest na nie za pośrednictwem 7-stopniowej skrzyni automatycznej.
Tak skonfigurowane Volvo XC40 B3 okazuje się bardzo przyjemne podczas prowadzenia, także wtedy, gdy jedziemy szybko niemal z kompletem pasażerów oraz z dużym bagażem. Wprawdzie po mocnym wciśnięciu pedału gazu nie można liczyć na gwałtowny sprint i fabryczne osiągnięcie 100 km/h po 8,6 s, niemniej jednak mocno obciążony samochód sprawnie zwiększa prędkość.
Podczas wakacyjnej eskapady zweryfikowaliśmy także zużycie paliwa. Szybka, autostradowa jazda i dużo kilogramów na pokładzie sprawiło, że w drodze na Hel samochód spalił 7,5 l/100 km (według komputera).
Czy to dużo, skoro tyle samo potrzebowaliśmy wcześniej podczas miejskiej próby? Naszym zdaniem nie, bo cały czas trzeba pamiętać o tym, że samochodem nie jechał wyłącznie kierowca i maksymalnie rozpędzaliśmy się do autostradowych 140 km/h.
Volvo XC40 B3 to komfortowy samochód
Volvo XC40 B3 sprawdza się pod komfortowym względem. Nie tylko z racji dopracowanego zawieszenia, które dobrze tłumi nierówności nawierzchni, lecz także dzięki odpowiednio wyprofilowanym fotelom oraz przestronnemu wnętrzu. A jak z ilością miejsca na walizki? Bagażnik ma pojemność 452-1328 l i choć taka wielkość nie przedstawia się optymistycznie, to byliśmy pozytywnie zaskoczeni.
Pakowanie zaczynamy od przestrzeni wygospodarowanej pod podłogą kufra. Wydaje się ona niezbyt duża, a tymczasem okazuje się całkiem pojemna. Zniknął w niej namiot plażowy, leżak, a do tego jeszcze kilka drobiazgów.
Teraz czas na ułożenie w kufrze walizek, toreb i turystycznej lodówki (jej podłączenie możliwe jest dzięki gniazdku umieszczonemu w bagażniku). Gdyby do dyspozycji były bazowe 452 l, to w żaden sposób nie zmieściłyby się wszystkie niezbędne rzeczy. Na szczęście Volvo pomyślało o takich sytuacjach i na pokładzie naszego egzemplarza jest siatka oddzielająca część pasażerską od ładunkowej.
Zatem wyjmujemy z kufra półkę (nie była nam potrzebna, więc została w domu), zakładamy siatkę i możemy układać bagaż aż do dachu, a dzięki siatce nie ma obawy, że podczas gwałtownego hamowania na głowy pasażerów siedzących z tyłu spadną jakieś przedmioty. Zresztą, dodatkowe zabezpieczenie stanowią duże, solidne zagłówki.
Podczas układania urlopowego ekwipunku trzeba jeszcze pamiętać, żeby go odpowiednio ułożyć. Dlaczego? Ponieważ klapa bagażnika Volvo XC40 B3 jest mocno pochylona i źle ulokowane przedmioty przeszkadzają w zamknięciu elektrycznie sterowanej pokrywy. Jednak wystarczyło zamienić miejscami odpowiednie przedmioty lub odwrócić je we właściwą stronę i wszystko udało się zmieścić.
Podróżowanie z tak załadowanym Volvo XC40 B3 to m.in. zasługa dużych zewnętrznych lusterek, które wystarczą, żeby zapewnić dobrą widoczność do tyłu. To prawda, że środkowe jest w tym przypadku nieprzydatne, ale przecież jeżdżąc dostawczymi samochodami, sytuacja jest podobna. Poza tym w trakcie parkowania pomocą służy kamera cofania, której obraz okazuje się wyrazisty.
Volvo XC40 B3 – naszym zdaniem
Podczas wcześniejszych prób doceniliśmy kompaktowe wymiary Volvo XC40 B3, dzięki którym auto sprawdza się podczas jazdy w mieście. Teraz przekonaliśmy się jeszcze, że to SUV, który sprawdzi się jako wakacyjny środek lokomocji dla rodziny. Dzięki przestronnemu wnętrzu i dopracowanemu zawieszeniu autem jedzie się komfortowo, a bazowy, 163-konny silnik pozwala na sprawne rozpędzanie się, a przy tym nie potrzebuje nadmiernych ilości paliwa. No i najważniejsze – wielkość i ukształtowanie bagażnika oraz odpowiednie wyposażenie pozwalają zmieścić urlopowy ekwipunek całej rodziny.
Volvo XC40 B3 – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,6 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 150 g/km |
Teoretyczny zasięg | 820 km |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Volvo XC40 B3 – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1969 ccm |
Moc maksymalna | 163 KM przy 4750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 265 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 7 |
Dł./szer./wys. | 4425/1863/1652 mm |
Rozstaw osi | 2702 mm |
Masa własna | 1688 kg |
Ładowność | 532 kg |
Pojemność bagażnika | 452-1328 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 54 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 202 400/236 500 zł |
Volvo XC40 B3 – wyposażenie
Awaryjne hamowanie/7 airbagów | S/S |
Ledowe reflektory | S |
Utrzymanie pasa ruchu | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowy | S/S |
Radio/Bluetooth | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica/nawigacja | S/S |
Indukcyjna ładowarka telefonu | S |
Podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele | S |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika | S |
Kamera cofania | S |
Lakier Onyx Black | 3400 zł |
Skórzana tapicerka | 8500 zł |
Pakiet Driver Assist (adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola, ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z tyłu) | 5400 zł |
Pakiet Lighting (spryskiwacze reflektorów, światła przeciwmgielne) | 1500 zł |
Dojazdowe koło zapasowe | 600 zł |
Przyciemniane tylne szyby | 1850 zł |
Podgrzewana przednia szyba | 1000 zł |
20-calowe alufelgi (5-ramienne, podwójne, Black Diamond Cut) | 6250 zł |
Składany hak holowniczy | 5600 zł |