- Volvo XC40 B3 o mocy 163 KM rozpędza się do setki po 8,6 s, natomiast maksymalnie można jechać tym samochodem 180 km/h
- Samochód ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy dostarczany jest do nich za pośrednictwem płynnie działającej, 7-biegowej skrzyni automatycznej
- Volvo XC40 B3 to wydatek minimum 172 400 zł, ale testowana wersja Plus Dark kosztuje od 202 400 zł, a poza tym nasz egzemplarz wzbogacono o opcje, które podnoszą cenę zakupu do 236 500 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zostanie zwrócony
Volvo XC40 B3 testujemy od początku czerwca, a nasz sprawdzian skończymy wraz z końcem wakacji i powrotem dzieci do szkół. Mieliśmy już okazję zobaczyć, jak samochód spisuje się podczas wakacyjnego wyjazdu kilku osób na Mazury.
Poza tym przedstawiliśmy naszą opinię w kwestii mocnych i słabych stron Volvo XC40 B3. Pamiętajcie jednak, że wskazane przez nas udane rozwiązania oraz ich przeciwieństwa to subiektywny ranking. Niewykluczone, że są kierowcy, którzy będą te elementy traktowali odmiennie.
Volvo XC40 B3 – sprawdzone w mieście
Teraz przyszedł czas na miejski sprawdzian Volvo XC40 B3. Tym razem przekonaliśmy się nie tylko, jak kompaktowy SUV spisuje się w trakcie codziennej jazdy w korkach, lecz także skontrolowaliśmy jego zużycie paliwa. Ponadto zweryfikowaliśmy czy urządzenia i pokładowe wyposażenie sprawdzają się podczas jazdy na krótkich dystansach oraz wtedy, gdy wozimy dziecko w foteliku.
Volvo XC40 B3 to kompaktowy SUV, którego wymiary okazują się optymalne. Z jednej strony wygospodarowano przestronne wnętrze i duży bagażnik (452-1328 l), a z drugiej przy długości nadwozia 4425 mm auto nie jest przesadnie duże, a tym samym może sprawdzić się w mieście.
Rzeczywiście pojazdem łatwo można zmieścić się w nawet w niewielkich lukach parkingowych i łatwo się nim manewruje. W tym drugim przypadku pomocą służy dodatkowo niewielka średnica zawracania – 11,8 m.
W trakcie miejskich podróży doceniliśmy również dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. To zasługa odpowiedniego przeszklenia karoserii czy dużej tylnej szyby. Nie bez znaczenia jest też odpowiedni rozmiar lusterek. Ponadto podczas cofania pomocą służy kamera.
Volvo XC40 B3 – bezpieczeństwo to standard
Testujący docenili również asystentów, dzięki którym jazda jest bezpieczna. Odpowiednie ostrzeżenie informuje o pieszych czy przejeżdżających rowerzystach.
Volvo XC40 B3 doceniliśmy jeszcze za płynną jazdę. Wciskamy pedał gazu, a samochód zwiększa prędkość wręcz aksamitnie. Nie wyczuwa się nawet najmniejszego szarpnięcia podczas ruszania spod świateł. Taka charakterystyka to nie tylko zasługa perfekcyjnie działającej, automatycznej skrzyni, lecz także dobrze skalibrowanego układu start-stop.
W Volvo XC40 B3 nie da się go wyłączyć, ale nie jest to istotną wadą. Dlaczego? Bo po wciśnięciu gazu silnik aktywuje się niemal niezauważalnie, a co istotne robi to także bardzo szybko.
Kolejnym atutem Volvo XC40 B3 jest niskie zużycie paliwa. Podczas spokojnej, ale nie przesadnie powolnej jazdy według danych z komputera pokładowego spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 7,5 l/100 km. A jak widać na poniższym zdjęciu, przy korzystnych warunkach drogowych udało się osiągnąć 7,3 l/100 km.
Zważywszy na moc silnika i masę pojazdu nie jest to wygórowana wartość. Jednak zapotrzebowanie na paliwo sprawdzimy jeszcze dokładnie na naszej trasie testowej.
- Czytaj także: Piaggio NP6 to nie skuter, tylko miejska ciężarówka
Jeżeli jeździcie często z dziećmi, to zadowoleni będziecie ze sposobu mocowania fotelika. Klips do zapinania pasa bezpieczeństwa umieszczono w dogodnym miejscu i rodzice nie muszą się gimnastykować, żeby w niego trafić.
Volvo XC40 B3 to same superlatywy? Niestety nie. Jest jeden element, który podczas jazdy w mieście okazuje się wyjątkowo denerwujący – brak bezprzewodowego Apple CarPlay. W mieście, gdy trzeba często wsiadać i wysiadać, to nieporozumienie, bo żeby korzystać z nawigacji w telefonie, za każdym razem trzeba podpinać kabel i rozłączać przy wysiadaniu.
Volvo XC40 B3 – naszym zdaniem
Miejski test Volvo XC40 B3 udowodnił, że szwedzki SUV to wszechstronny model. O tym, że sprawdza się podczas dalekich wyjazdów z dużym bagażem, wiedzieliśmy już wcześniej, a teraz upewniliśmy się jeszcze, że w mieście też sprawdza się znakomicie.
To przede wszystkim zasługa kompaktowych wymiarów, dzięki którym łatwo manewruje się tym autem i bez problemu parkuje. W kolejnych relacjach dowiecie się, jak Volvo XC40 B3 spisuje się podczas rodzinnego, urlopowego wyjazdu z dużym bagażem oraz z… psem.
Volvo XC40 B3 – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,6 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 150 g/km |
Teoretyczny zasięg | 820 km |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Volvo XC40 B3 – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1969 ccm |
Moc maksymalna | 163 KM przy 4750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 265 Nm przy 1500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 7 |
Dł./szer./wys. | 4425/1863/1652 mm |
Rozstaw osi | 2702 mm |
Masa własna | 1688 kg |
Ładowność | 532 kg |
Pojemność bagażnika | 452-1328 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 54 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 202 400/236 500 zł |
Volvo XC40 B3 – wyposażenie
Awaryjne hamowanie/7 airbagów | S/S |
Ledowe reflektory | S |
Utrzymanie pasa ruchu | S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowy | S/S |
Radio/Bluetooth | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica/nawigacja | S/S |
Indukcyjna ładowarka telefonu | S |
Podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele | S |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika | S |
Kamera cofania | S |
Lakier Onyx Black | 3400 zł |
Skórzana tapicerka | 8500 zł |
Pakiet Driver Assist (adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola, ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z tyłu) | 5400 zł |
Pakiet Lighting (spryskiwacze reflektorów, światła przeciwmgielne) | 1500 zł |
Dojazdowe koło zapasowe | 600 zł |
Przyciemniane tylne szyby | 1850 zł |
Podgrzewana przednia szyba | 1000 zł |
20-calowe alufelgi (5-ramienne, podwójne, Black Diamond Cut) | 6250 zł |
Składany hak holowniczy | 5600 zł |