Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Sprawdzamy, jak Volvo XC40 B3 spisuje się w roli miejskiego auta

Sprawdzamy, jak Volvo XC40 B3 spisuje się w roli miejskiego auta

Volvo XC40 B3 to miękka hybryda, której napęd generuje 163 KM oraz 265 Nm. To najchętniej wybierana przez polskich kierowców wersja tego szwedzkiego SUV-a. Podczas testu długodystansowego sprawdzamy przydatność samochodu w różnych sytuacjach. Tym razem postanowiliśmy przekonać się, jak spisuje się podczas jazdy w mieście.

Volvo XC40 B3
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Volvo XC40 B3
  • Volvo XC40 B3 o mocy 163 KM rozpędza się do setki po 8,6 s, natomiast maksymalnie można jechać tym samochodem 180 km/h
  • Samochód ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy dostarczany jest do nich za pośrednictwem płynnie działającej, 7-biegowej skrzyni automatycznej
  • Volvo XC40 B3 to wydatek minimum 172 400 zł, ale testowana wersja Plus Dark kosztuje od 202 400 zł, a poza tym nasz egzemplarz wzbogacono o opcje, które podnoszą cenę zakupu do 236 500 zł
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zostanie zwrócony

Volvo XC40 B3 testujemy od początku czerwca, a nasz sprawdzian skończymy wraz z końcem wakacji i powrotem dzieci do szkół. Mieliśmy już okazję zobaczyć, jak samochód spisuje się podczas wakacyjnego wyjazdu kilku osób na Mazury.

Poza tym przedstawiliśmy naszą opinię w kwestii mocnych i słabych stron Volvo XC40 B3. Pamiętajcie jednak, że wskazane przez nas udane rozwiązania oraz ich przeciwieństwa to subiektywny ranking. Niewykluczone, że są kierowcy, którzy będą te elementy traktowali odmiennie.

Volvo XC40 B3 – sprawdzone w mieście

Teraz przyszedł czas na miejski sprawdzian Volvo XC40 B3. Tym razem przekonaliśmy się nie tylko, jak kompaktowy SUV spisuje się w trakcie codziennej jazdy w korkach, lecz także skontrolowaliśmy jego zużycie paliwa. Ponadto zweryfikowaliśmy czy urządzenia i pokładowe wyposażenie sprawdzają się podczas jazdy na krótkich dystansach oraz wtedy, gdy wozimy dziecko w foteliku.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Volvo XC40 B3 to kompaktowy SUV, którego wymiary okazują się optymalne. Z jednej strony wygospodarowano przestronne wnętrze i duży bagażnik (452-1328 l), a z drugiej przy długości nadwozia 4425 mm auto nie jest przesadnie duże, a tym samym może sprawdzić się w mieście.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Rzeczywiście pojazdem łatwo można zmieścić się w nawet w niewielkich lukach parkingowych i łatwo się nim manewruje. W tym drugim przypadku pomocą służy dodatkowo niewielka średnica zawracania – 11,8 m.

W trakcie miejskich podróży doceniliśmy również dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. To zasługa odpowiedniego przeszklenia karoserii czy dużej tylnej szyby. Nie bez znaczenia jest też odpowiedni rozmiar lusterek. Ponadto podczas cofania pomocą służy kamera.

Volvo XC40 B3 – bezpieczeństwo to standard

Testujący docenili również asystentów, dzięki którym jazda jest bezpieczna. Odpowiednie ostrzeżenie informuje o pieszych czy przejeżdżających rowerzystach.

Volvo XC40 B3 doceniliśmy jeszcze za płynną jazdę. Wciskamy pedał gazu, a samochód zwiększa prędkość wręcz aksamitnie. Nie wyczuwa się nawet najmniejszego szarpnięcia podczas ruszania spod świateł. Taka charakterystyka to nie tylko zasługa perfekcyjnie działającej, automatycznej skrzyni, lecz także dobrze skalibrowanego układu start-stop.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

W Volvo XC40 B3 nie da się go wyłączyć, ale nie jest to istotną wadą. Dlaczego? Bo po wciśnięciu gazu silnik aktywuje się niemal niezauważalnie, a co istotne robi to także bardzo szybko.

Kolejnym atutem Volvo XC40 B3 jest niskie zużycie paliwa. Podczas spokojnej, ale nie przesadnie powolnej jazdy według danych z komputera pokładowego spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 7,5 l/100 km. A jak widać na poniższym zdjęciu, przy korzystnych warunkach drogowych udało się osiągnąć 7,3 l/100 km.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Zważywszy na moc silnika i masę pojazdu nie jest to wygórowana wartość. Jednak zapotrzebowanie na paliwo sprawdzimy jeszcze dokładnie na naszej trasie testowej.

Jeżeli jeździcie często z dziećmi, to zadowoleni będziecie ze sposobu mocowania fotelika. Klips do zapinania pasa bezpieczeństwa umieszczono w dogodnym miejscu i rodzice nie muszą się gimnastykować, żeby w niego trafić.

Volvo XC40 B3
Volvo XC40 B3Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Volvo XC40 B3 to same superlatywy? Niestety nie. Jest jeden element, który podczas jazdy w mieście okazuje się wyjątkowo denerwujący – brak bezprzewodowego Apple CarPlay. W mieście, gdy trzeba często wsiadać i wysiadać, to nieporozumienie, bo żeby korzystać z nawigacji w telefonie, za każdym razem trzeba podpinać kabel i rozłączać przy wysiadaniu.

Volvo XC40 B3 – naszym zdaniem

Miejski test Volvo XC40 B3 udowodnił, że szwedzki SUV to wszechstronny model. O tym, że sprawdza się podczas dalekich wyjazdów z dużym bagażem, wiedzieliśmy już wcześniej, a teraz upewniliśmy się jeszcze, że w mieście też sprawdza się znakomicie.

To przede wszystkim zasługa kompaktowych wymiarów, dzięki którym łatwo manewruje się tym autem i bez problemu parkuje. W kolejnych relacjach dowiecie się, jak Volvo XC40 B3 spisuje się podczas rodzinnego, urlopowego wyjazdu z dużym bagażem oraz z… psem.

Volvo XC40 B3 – osiągi

Prędkość maksymalna180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Spalanie (WLTP) średnie6,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)150 g/km
Teoretyczny zasięg820 km
Średnica zawracania11,8 m

Volvo XC40 B3 – dane techniczne/cena

Silnikt.benz. R4/16
Pojemność skokowa1969 ccm
Moc maksymalna163 KM przy 4750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy265 Nm przy 1500 obr./min
Napęd/skrzynia biegówprzedni/aut. 7
Dł./szer./wys.4425/1863/1652 mm
Rozstaw osi2702 mm
Masa własna1688 kg
Ładowność532 kg
Pojemność bagażnika452-1328 l
Pojemność zbiornika paliwa54 l
Cena standardowa/po doposażeniu202 400/236 500 zł

Volvo XC40 B3 – wyposażenie

Awaryjne hamowanie/7 airbagówS/S
Ledowe reflektoryS
Utrzymanie pasa ruchuS
Elektrycznie sterowane szyby/lusterkaS/S
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowyS/S
Radio/BluetoothS/S
Android Auto/Apple CarPlayS/S
Wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica/nawigacjaS/S
Indukcyjna ładowarka telefonuS
Podgrzewane i elektrycznie sterowane foteleS
Elektrycznie sterowana klapa bagażnikaS
Kamera cofaniaS
Lakier Onyx Black3400 zł
Skórzana tapicerka8500 zł
Pakiet Driver Assist (adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola, ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z tyłu)5400 zł
Pakiet Lighting (spryskiwacze reflektorów, światła przeciwmgielne)1500 zł
Dojazdowe koło zapasowe600 zł
Przyciemniane tylne szyby1850 zł
Podgrzewana przednia szyba1000 zł
20-calowe alufelgi (5-ramienne, podwójne, Black Diamond Cut)6250 zł
Składany hak holowniczy5600 zł
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków