Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Piaggio NP6 to nie skuter, tylko miejska ciężarówka

Piaggio NP6 to nie skuter, tylko miejska ciężarówka

Piaggio NP6, które importer określa jako miejską ciężarówkę, nie jest częstym widokiem na naszych ulicach. Zobaczmy zatem, czym może przekonać przedsiębiorców samochód z nadwoziem typu wywrotka i czy sprawdzi się wyłącznie w mieście. W teście samochód występuje z benzynowym silnikiem z instalacją LPG.

Piaggio NP6
Zobacz galerię (38)
Auto Świat / Tomasz Kamiński
Piaggio NP6
  • Piaggio NP6 ma benzynowy silnik 1.5 generujący 102 KM oraz 132 Nm, a moment obrotowy przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej
  • Samochód ma ładowność 1300 kg, dopuszczalna masa całkowita wynosi 2800 kg, a skrzynia ładunkowa może być odchylana maksymalnie pod kątem 45 stopni
  • NP6 to wydatek 126 315 zł netto, ale z racji promocji testowany egzemplarz można mieć za 119 900 zł netto
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Piaggio NP6 to wprawdzie ciężarówka, ale do kierowania nią wystarczy prawo jazdy kategorii B. Importer chwali się, że jest to samochód idealny do jazdy oraz pracy w mieście. W teście wywrotki z instalacją gazową sprawdzamy, jak spisuje się ona w takich warunkach. Zobaczymy także czy z włoskiej ciężarówki mogą być zadowoleni również przedsiębiorcy jeżdżący często trasami szybkiego ruchu i autostradami.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Piaggio NP6 występuje w Polsce w różnych konfiguracjach nadwoziowych – jako podwozie do zabudowy, ze stałą skrzynią załadunkową, jako wywrotka, a także ze specjalistycznymi zabudowami, np. izoterma czy pojazd do wywożenia nieczystości.

Samochód można mieć wyłącznie z benzynowymi silnikami, które dodatkowo są zasilane gazem ziemnym (CNG) lub występują z instalacją LPG. W zależności od wybranej konfiguracji stosowane są pojedyncze lub bliźniacze tylne koła. Piaggio NP6, które mieliśmy okazję testować, to wywrotka z bliźniaczymi kołami oraz benzynową jednostką i z instalacją LPG.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

To niesamowite, ale przed jazdą tym samochodem byłem podekscytowany, jakbym miał zaraz wsiąść do supersportowej fury. Nie dziwcie się temu, bo pomimo że mam prawo jazdy kategorii C, to nieczęsto zdarza mi się jeździć ciężarówką. Dotyczy to także wersji, do której nie jest wymagane prawo jazdy kategorii C.

Zanim jednak wsiadłem do Piaggio NP6, przedstawiciel importera zrobił mi krótkie szkolenie. Dzięki niemu dowiedziałem się, gdzie jest wlew i zbiornik benzyny, a gdzie gazu. Szybko nauczyłem się też, w jaki sposób podnosić i opuszczać skrzynię ładunkową, jak zabezpieczyć ją po uniesieniu i jak przygotować do transportu. Zatem dowiedziałem się wszystkiego, co pozwoliło mi na bezpieczną jazdę, a także tego, co zapewniło bezawaryjne użytkowanie pojazdu.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Wsiadam do kabiny pasażerskiej Piaggio NP6. Wygoda siedzeń jest akceptowalna, ale już pozycja za kierownicą niekoniecznie. Niższe osoby, które siądą bliżej deski rozdzielczej, są w lepszej sytuacji, bo mogą nieco odchylić do tyłu oparcie fotela.

Z kolei wysocy użytkownicy auta, po odsunięciu fotela maksymalnie do tyłu, muszą liczyć się z tym, że ich plecy będą mocno wyprostowane, bo nie da się już odchylić oparcia – uniemożliwia to ściana kabiny. Poza tym po odsunięciu fotela można zahaczać o zatrzask otwieranego siedziska, pod którym znalazł się silnik (dostęp do niego jest możliwy od tej strony lub po otwarciu paki, natomiast kabina nie jest odchylana).

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

W aucie tego typu estetyka nie jest priorytetem, zatem nie przeszkadzają twarde materiały wykończeniowe czy nieciekawa tapicerka. Zastrzeżeń nie można mieć do czytelności wskaźników czy obsługi urządzeń pokładowych. I choć nie znajdziecie tu dotykowego ekranu, to i tak na pokładzie był Bluetooth umożliwiający sparowanie smartfonu i możliwość jazdy bez trzymania telefonu w ręku (to kosztowna czynność, za którą grożą punkty karne i wysoki mandat).

Piaggio NP6 – czas na jazdę ciężarówką

Skoro już usadowiłem się w miarę wygodnie, to uruchamiam silnik i czas na jazdę. W kabinie od razu robi się głośno, a po ruszeniu drgania jednostki, którą umieszczono pod fotelem kierowcy, przenoszą się na całe auto.

Jadę spokojnie i do około 70-80 km/h dźwięk silnika, choć donośny, to jeszcze nie jest ogłuszający. Jednak po wyjechaniu na trasę szybkiego ruchu przekonuję się, co to znaczy hałas jednostki napędowej. Przy dozwolonej prędkości 120 km/h odgłos silnika przeradza się w jednostajny ryk.

Zatem jedno jest już pewne – to naprawdę miejska ciężarówka do jazdy z niezbyt wysoką prędkością. Podróżowanie poza miastem jest możliwe na krótkich odcinkach, a dalsze wyjazdy będą męczące ze względu na hałas.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Doceniłem natomiast stabilność pojazdu. Pomimo tego, że jechałem bez ładunku, to Piaggio NP6 spokojnie podąża torem wybranym przez kierowcę, nie ma tendencji do myszkowania po pasie ruchu i okazuje się odporne na wpływ bocznego wiatru. Poza tym podczas pokonywania nierówności tył nie podskakuje nadmiernie.

Wjeżdżam do miasta i po zmniejszeniu prędkości silnik pracuje ciszej, a tym samym poprawia się akustyczny komfort jazdy. Z racji niewielkich wymiarów, małej średnicy zawracania oraz dobrej widoczności podróżowanie w mieście nie sprawia najmniejszych problemów.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Łatwo manewruje się w korkach i bez trudu parkuje nawet w wąskich miejscach (pamiętajcie tylko, że pojazd ma DMC 2800 kg i na chodniku nie można parkować nawet dwoma kołami). Jakby tego było mało, przy wysokości 1840 mm nie ma również problemu z wjazdem do podziemnego garażu.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Piaggio NP6, które mieliśmy okazję testować, ma 4-cylindrowy, benzynowy silnik 1.5 generujący 102 KM oraz 132 Nm. Nasz egzemplarz zasilany był benzyną lub gazem LPG. O tym, jakie paliwo wykorzystujemy w danym momencie, informuje kontrolka z lewej strony kolumny kierowniczej.

Jeżeli diody palą się na zielono to znak, że w zbiorniku o pojemności brutto 55 l mamy gaz. Kiedy go zabraknie, świeci się tylko czerwona dioda i trzeba wówczas podróżować na benzynie.

Piaggio NP6 – zdolności transportowe

Piaggio NP6 ma pakę o długości 3080 mm i szerokości wynoszącej 1800 mm. Łatwy dostęp do niej to zasługa otwieranych wszystkich burt. Z kolei rozładunek sypkiego towaru możliwy jest dzięki unoszeniu paki pod kątem 45 stopni.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Żeby to zrobić, musimy mieć włączony silnik i zaciągnięty ręczny hamulec. Teraz wystarczy użyć przycisku na desce rozdzielczej i podnosi się paka. Jeżeli część załadunkowa jest w górnym położeniu i z jakiegoś powodu musi pozostać w takiej pozycji, to można ją zabezpieczyć przed opadnięciem specjalną podpórką.

Piaggio NP6
Piaggio NP6Żródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Po opuszczeniu paki musimy wykonać jedną dodatkową czynność – zamknąć i zabezpieczyć tylną burtę, która odchyla się samoczynnie podczas kiprowania. Samochód ma ładowność 1300 kg i hydraulika odpowiedzialna za podnoszenie paki bez problemu radzi sobie z unoszeniem takiej masy.

Piaggio NP6 to wydatek 126 315 zł netto, ale z racji promocji testowany egzemplarz można mieć za 119 900 zł netto.

Piaggio NP6 – naszym zdaniem

Komu może przydać się Piaggio NP6? To przede wszystkim samochód dla użytkowników pracujących głównie w mieście. Tu docenimy walory w postaci niewielkich wymiarów ułatwiających manewrowanie czy parkowanie w ciasnych i niskich miejscach. Podczas spokojnej jazdy z niską prędkością nie doskwiera hałas silnika.

Mniej zadowolone z tego samochodu będą osoby, które często podróżują poza miastem. Wzrost prędkości oznacza zbyt wysoki hałas jednostki napędowej, a to na dłuższą metę będzie męczące. Poza tym nikt nie będzie zadowolony z długiej jazdy przy niewygodnej pozycji za kierownicą.

Piaggio NP6 – dane techniczne

Silnikbenz. R4/16
Pojemność skokowa1498 ccm
Moc maksymalna102 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy132 Nm przy 4500 obr./min
Prędkość maksymalna120 km/h (ograniczona)
Średnie zużycie gazu12,0 l/100 km
Średnie zużycie benzyny9-10 l/100 km
Wymiary auta (dł./szer./wys.)5095/1800/1840 mm
Rozstaw osi3250 mm
Wymiary paki (dł./szer.)3080/1800 mm
Opony185/75 R 14 C (wzmacniane)
Dopuszczalna masa całkowita2800 kg
Ładowność1300 kg
Cena netto regularna/promocyjna126 315/119 900 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji