Takich danych firmy samochodowe nie ujawniają. Udało się nam jednak ustalić te wydatki z dość dużą dokładnością. W jaki sposób?
Instytut Monitorowania Mediów obliczył ile w 2018 roku największe branże (w tym motoryzacyjna) wydały na reklamę swoich produktów. Sumy są gigantyczne – 5 największych branż (telekomunikacja, farmacja, handel, finanse i motoryzacja) wydały w sumie 11,9 miliardów złotych, z czego motoryzacja 1,2 miliarda. Tylko na reklamę samochodów osobowych wydano 85 proc. z tej sumy, czyli 1 miliard 20 milionów złotych.
Mamy też dane jakie kwoty na reklamę w polskich mediach 5 koncernów motoryzacyjnych, które zajmują czołowe pozycje w tabeli sprzedaży za 2018 rok:
- Volkswagen – 91 mln zł, z czego na auta osobowe 77,35 mln zł
- Skoda – 84 mln zł, na auta osobowe 71,4 mln zł
- Opel – 82 mln zł, na auta osobowe 69,7 mln zł
- Toyota – 72 mln zł, na auta osobowe 61,2 mln zł
- Hyundai – 66 mln zł, na auta osobowe 56,1 mln zł.
Mamy też dane o wielkości sprzedaży aut osobowych w 2018 roku:
- Skoda – 69 535 szt.
- Volkswagen – 56 046 szt.
- Toyota – 56 037 szt.
- Opl – 34 612 szt.
- Hyundai – 22 800 szt.
Jeśli podzielimy wydatki na reklamę przez liczbę sprzedanych aut osobowych otrzymamy w przybliżeniu sumę, jaką firmy motoryzacyjne wydają na reklamę jednego auta. Dlaczego w przybliżeniu? Bo dane Instytutu Monitorowania Mediów nie obejmują rabatów udzielanych przez domy mediowe na reklamy oraz nie uwzględniają wydatków na reklamę w internecie.
A oto wydatki na reklamę JEDNEGO AUTA według naszych obliczeń:
Volkswagen – 1380 zł,
Skoda – 1026 zł,
Opel – 2013 zł,
Toyota – 1092 zł,
Hyundai – 2460 zł.
Porównując to do cen nowych samochodów wychodzi, że reklama jednego sprzedanego auta VW, Skody czy Toyoty to równowartość 1-2 proc. jego ceny w salonie. W przypadku Opla i Hyundaia to 2-5 proc.