Instalacja zasilania gazem podczas przeglądu technicznego w stacji kontroli pojazdów jest traktowana raczej po macoszemu. Diagności w większości przypadków skupiają się na sprawdzeniu daty homologacji butli. Takie podejście mechaników niestety nie pozwala na realne ocenienie stanu układu LPG. Tym samym kierowca na własną rękę musi zadbać o kontrolę, diagnostykę i serwisowanie instalacji gazowej.

Poprawność pracy wtrysku LPG w silniku w pierwszej kolejności warunkują regularne wymiany filtra powietrza oraz oleju i filtra oleju. Pierwszy element pełni rolę płuc jednostki napędowej. Zapchany filtr nie dostarczy właściwej ilości powietrza do komory spalania, a tym samym prawidłowa praca motoru nie będzie możliwa. Objawy? Spalanie zacznie drastycznie rosnąć, a moc wyraźnie spadnie. Olej ma niewiele mniejsze znaczenie. Chroni elementy bloku przed przeciążeniami oraz w ten sposób wydłuża czas ich życia.

Pamiętaj o świecach i kablach!

Jako że zapłon gazu w komorze spalania wcale nie jest taki łatwy, szybciej zużywają się świece i kable zapłonowe. Kierowca musi o tym pamiętać i dbać o ich regularną wymianę. Świece zapłonowe warto zmienić mniej więcej po 20 tysiącach kilometrów. Wyspecjalizowane warsztaty zalecają montaż nowych kabli zapłonowych po pokonaniu od 60 do 80 tysięcy kilometrów. Jazda z tzw. słabą iskrą sprawia, że jednostka napędowa nie pracuje prawidłowo i to nie tylko na LPG, ale także benzynie. Silnik może się dławić lub gasnąć w trakcie pracy.

Pierwszą i podstawową procedurą obsługową w przypadku instalacji LPG jest regularna wymiana filtra gazu. Osadnik odbierający zanieczyszczenia z paliwa w zależności od rodzaju zastosowanego w aucie układu podlega zmianie co 10 - 20 tysięcy kilometrów. Nie wszystkie warsztaty o tym pamiętają, jednak po montażu nowego filtra konieczna jest regulacja układu! Ta powinna zostać wykonana zarówno na biegu jałowym, jak i podczas próby drogowej. Tylko ponowne ustawienie parametrów pracy instalacji w zróżnicowanych warunkach sprawia, że zasilanie gazem pracuje prawidłowo.

Elementem, o wymianie którego nie może zapomnieć żaden kierowca, jest również parownik. Występują one we wszystkich typach układów, poza urządzeniami zajmującymi się wtryskiem ciekłego gazu. Reduktory zachowują pełną sprawność przez 50 do 100 tysięcy kilometrów. Czym tak właściwie się zajmują? Otóż LPG dociera do parownika w stanie ciekłym. Jego zadaniem jest transformacja substancji w gaz.

Wewnątrz reduktora znajduje się cienka membrana. To kluczowy element urządzenia. Jej elastyczna forma reaguje na zmiany podciśnienia i decyduje o tym czy do silnika trafi większa, czy mniejsza ilość paliwa. Membrana pod wpływem czynników eksploatacyjnych (m.in. niska jakość gazu) zużywa się i twardnieje. W efekcie przestaje spełniać swoją funkcję i kwalifikuje parownik wyłącznie do wymiany. Nowy mechanizm kosztuje od nieco ponad 100 do kilkuset złotych. Możliwa jest również jego regeneracja.

Zbyt uboga mieszanka? Skutki mogą być tragiczne!

Kontrola stanu reduktora jest priorytetowa, bowiem ma on ogromne znaczenie dla sposobu pracy silnika. Zużyte urządzenie może dostarczać zbyt dużą ilość gazu do komory spalania. W takim przypadku nadmiar paliwa zostaje wyrzucony do układu wydechowego, a za autem będzie unosił się charakterystyczny swąd. Jeszcze bardziej groźna jest sytuacja, w której parownik zadecyduje o tworzeniu zbyt ubogiej mieszanki. W takim przypadku w motorze wytworzy się wysoka temperatura, która z czasem doprowadzi do uszkodzenia głowicy i konieczności wykonania gruntownego remontu silnika.

Ostatnią i zdecydowanie najtańszą procedurą obsługową jest kontrola szczelności i mocowania elementów instalacji gazowej. Oba punkty są kluczem do prawidłowego funkcjonowania układu z prostego powodu. Próba szczelności zapobiega powstawaniu niekontrolowanych wycieków, podczas gdy sprawdzenie mocowań pozwala na uniknięcie uszkodzeń poszczególnych części zasilania LPG w trakcie eksploatacji.

Gęsta siatka warsztatów gazowniczych sprawia, że kierowca nie musi się martwić o obsługę instalacji LPG. Renomowane warsztaty przeprowadzają maksymalnie wszechstronne przeglądy, które pozwalają na wymianę części eksploatacyjnych, wskazanie ewentualnych usterek i regulację układu. Pamiętajcie, tylko systematyczny serwis sprawi, że będziecie oszczędzać w trakcie jazdy przez maksymalnie długi czas!