W dobie licznych kryzysów i katastrof, a jednocześnie ciągłego braku sprawnie działających struktur antykryzysowych, tak publicznych, jak i korporacyjnych, coraz potrzebniejsza staje się oferta firm zewnętrznych, zapewniająca sprawne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi.

Niestety poważnych ofert w tym zakresie jest w Polsce bardzo mało. Jedną z nielicznych jest „Crisis cell” w ofercie Inter Partner Assistance Polska SA, wykorzystująca know-how i metodologię macierzystej grupy AXA Assistance. Grupa ta w ramach globalnych kontraktów światowych, obsługuje w zakresie zarządzania kryzysowego takie podmioty jak: linie lotnicze Air France i francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, lokalnie zaś współpracuje z Galleries Lafayette i AXA Risques Majeurs. Wykorzystuje metodologie zdefiniowaną przy współpracy z generałem Dominique’iem Delortem, niekwestionowanym autorytetem w zakresie zarządzania kryzysowego we Francji.

Kryzys może mieć różne oblicze: atak terrorystyczny, wypadek komunikacyjny, upadłość przewoźnika, nierzetelność tour operatora (asekurowanego przez poważne towarzystwo ubezpieczeń), czy wada produkcyjna wpływająca za wizerunek firmy. Niewłaściwych przykładów zarządzania kryzysowego w ostatnich latach było wiele w Polsce. W Europie było podobnie, choć więcej tam przykładów pozytywnych.

Skuteczne zarządzanie kryzysem nie eliminuje samego kryzysu, jednak zachowuje to, co najważniejsze dla firmy i instytucji publicznej: wizerunek, a co za tym idzie - zaufanie. Utrata zaufania, to straty finansowe doraźne i długofalowe. Kryzys zakończony bez szwanku dla reputacji, ogranicza jego skutki i pozwala na spokojną kontynuację działalności sprzed kryzysu.

Inter Partner Assistance zapewnia na zlecenie podmiotów zewnętrznych (zarówno sektora biznes, jak i publicznego), organizację zarządzania kryzysowego na wypadek różnego rodzaju nagłych, a obejmujących wiele osób, zdarzeń.

Oferta Inter Partner Assistance obejmuje organizację sztabu antykryzysowego w ciągu godziny od podjęcia decyzji o jego powołaniu. Sztab kryzysowy działa według ściśle zdefiniowanej metodologii i składa się z osób niezbędnych do zarządzania kryzysem: szefa sztabu i podległych mu: koordynatora logistyki, szefa platformy telefonicznej, dyrektora medycznego, szefa PR, informatyka i asystenta.

Szef sztabu koordynuje prace ekip zewnętrznych, działających w terenie na miejscu katastrofy, składających się zazwyczaj z lekarzy, pielęgniarzy, psychologów i logistyków. Ich zadaniem jest jednoznaczne rozeznanie sytuacji na miejscu, identyfikacja poszkodowanych, ustalenie ich miejsca pobytu oraz udzielenie pomocy dodatkowej, wobec pomocy podstawowej zapewnianej przez służby publiczne.

Zadaniem sztabu jest nie tylko koordynacja działań ekip w terenie, ale również organizacja pomocy rodzinom poszkodowanych, zapewnienie maksymalnej informacji wszelkim zainteresowanym stronom oraz spójne działania PR w imieniu klienta. Pomoc na miejscu zdarzenia może być świadczona przez Inter Partner Assistance w każdym rejonie świata, zależnie od rodzaju zdarzenia i umowy zawartej z daną instytucją.

Program Inter Partner Assistance został sprawdzony już wielokrotnie, między innymi w przypadku: repatriacji francuskich obywateli z Libanu, po rozpoczęciu bombardowań tego kraju przez Izrael, w lipcu 2006 (1103 osoby repatriowane w ciągu 24 godzin do Turcji na pokładzie Mistrala, a następnie do Francji 6 samolotami czarterowymi), w katastrofie autobusowej w Hiszpanii (w październiku 2006), w wypadku autokaru w Hurghadzie (w marcu 2005), ewakuacji turystów francuskich z Tajlandii po ataku tsunami (w grudniu 2004) i kilku innych.