Historia sycylijskiego rajdu sięga 1906 roku. Pomysłodawcą był amator sportów motorowych Vincenzo Florio (o czym przypomina nam nazwa wydarzenia), który zorganizował przeprawę o charakterze ulicznego wyścigu sycylijskimi krętymi trasami wokół całej wyspy.

W 1930 roku wyścig nazwano Circuito delle Madonie, a trasa została skrócona do 72-kilometrowego okrążenia, które przejeżdżano jedenaście razy. Łącznie dystans wynosił ok. 1000 km. Kierowcy zazwyczaj łączyli się pary, by na zmianę pokonywać wyczerpujące kilometry w pełnej koncentracji.W końcu górska trasa sycylijskiego wyścigu była niezwykła trudna i składały się na nią kręte, wąskie odcinki o zmiennej nawierzchni wzdłuż, której ustawiali się licznie kibice.

Mimo tego, że wijące się drogi nie pozwalały na osiąganie wysokich prędkości, na trasach Sycylii dochodziło do mnóstwa wypadków. W 1977 roku porzucono organizację wyścigu, by w następnym sezonie dołączył do Rajdowych Mistrzostw Włoch we współczesnej formie. Oryginalne trasy Circuito delle Madonie zostały podzielone na odcinki specjalnie, które przetrwały do dziś.

Wśród triumfatorów Targa Florio znajdują się najwięksi bohaterowie sportów motorowych w dziejach, w tym m.in. Sir Stirling Moss, Vec Elford, Arturo Merzario i Sandro Munari.

Intercontinental Rally Challange po raz pierwszy w historii odwiedzi Sycylię. Tegoroczna edycja rajdu startuje 14 czerwca i będzie trwać trzy dni. Trasa składa się z zaledwie pięciu oesów. W czwartek wieczorem odbędzie się prolog w centrum Palermo. W piątek zostaną przeprowadzone dwa odcinki specjalne przejeżdżane trzykrotnie: Targa (13,60 km) oraz Collesani (19,60 km). Natomiast w sobotę zawodnicy pokonają dwukrotnie oesy Cefalu (18 km) i Castelbuono (16,20 km).

Do rajdu zgłosiło się 46. załóg we współczesnych rajdówkach oraz 32. w historycznych samochodach. Kibice będą mieli co oglądać: 11. aut klasy S2000 (Skody Fabie, Peugeoty 207, Fordy Fiesty), 15. w różnych kategoriach R (Subaru Imprezy, Renault Clio, Renault Twingo, Citroen C2 i DS3), a wisienkę na torcie stanowią takie klasyki jak Porsche 911, Alpine A110, Renault 5 Turbo,Mini Cooper, BMW 2002.

Zapowiada się interesująca walka o zwycięstwo. W stawce znajdują się liderzy IRC (Kopecky, Mikkelsen, Wiegand) oraz Rajdowych Mistrzostw Włoch (m.in. Basso, Andreucci czy Scandola), którzy doskonale znają specyfikę sycylijskich odcinków.

Pretendentem do pierwszego miejsca jest Paolo Andreucci jadący Peugeotem 207 S2000. Włoch aż sześć razy triumfował w rajdzie odbywającym się na rozpalonej słońcem wyspie południowej Italii. Poważne zagrożenie dla czterokrotnego Mistrza Włoch stanowi Giandomenico Basso. Choć dwukrotny Mistrz Europy nie miał okazji stanąć na najwyższym stopniu podium w Targa Florio, jego doświadczenie i konkurencyjny Ford Fiesta RCC mogą sporo namieszać w stawce.

Jan Kopecky i Andreas Mikkelsen, liderzy tabeli IRC, wystąpią w Sycylii po raz pierwszy, ale z pewnością będą deptać po piętach Andreucci’emu i Basso. Obydwaj kierowcy startują fabryczną Skodą Fabią S2000.