30 maja 2022 r. inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego, na krajowej "siódemce" w Chyżnym, zatrzymali zestaw pojazdów, należący do tureckiego przewoźnika. TIR wykonywał międzynarodowy przewóz drogowy z Polski do Turcji. Analiza danych cyfrowych z karty kierowcy oraz tachografu wykazała, że w okresie objętym kontrolą kierowca posługiwał się dwoma kartami kierowcy. Obie należały do niego i były ważne, ale jedna z kart okazanych inspektorom ITD była duplikatem. Drobiazgowa kontrola wykazała poważne naruszenia z zakresu czasu pracy. Mężczyzna przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu powyżej 8 godzin łącznie o 33 godz., a maksymalny czas jazdy bez przerwy o 4 godz. i 10 min, natomiast wymagany odpoczynek dzienny skrócił w sumie o 7 godz. i 51 min.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

ITD: TIR-em z Turcji jechał jeden człowiek, ale korzystał z dwóch kart kierowców

W kolei 26 maja 2022 r. funkcjonariusze ITD z tego samego oddziału w Małopolsce, tym zatrzymali inny zespół pojazdów należący także do tureckiego przewoźnika. Tym razem do kontroli doszło w Spytkowicach na krajowej "siódemce". W tym przypadku analiza danych cyfrowych z karty kierowcy oraz tachografu również wykazała, że turecki kierowca posługiwał się więcej niż jedną kartą. Podobnie jak w poprzedniej sytuacji obie należały do jednego kierowcy, a jedna z nich była duplikatem. Tym razem dzienny czas prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin mężczyzna przekroczył o 23 godz. i 23 min, natomiast maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 2 godz. i 25 min. Kierowca poza tym skrócił wymagany okres odpoczynku dziennego w sumie o 7 godz. i 17 min, a regularny okres odpoczynku tygodniowego o 6 godz. i 24 min. To wciąż nie koniec przewinień, ponieważ kierowca przekroczył 6 kolejnych okresów 24-godzinnych od poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku o ponad 51 godz.

Kontrole inspektorów małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykazały sporo naruszeń, za które obaj kierowcy zostali ukarani mandatami. Z kolei wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.