Szczególnie teraz może być ślisko

W ubiegłym roku na zakrętach i łukach dróg doszło do 5265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych.* Jedną z przyczyn była ograniczona widoczność i brak możliwości prawidłowej oceny tego, co dzieje się za zakrętem, inną słaba przyczepność.

- Szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia dróg często jest mokra i śliska, znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Należy jednak podkreślić, że nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni.

Zwolnij dwie sekundy przed

Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zmniejszenie prędkości. Manewr hamowania nie może być jednak nagły i powinien rozpoczynać się odpowiednio wcześnie. - W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki - dodają.

Bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów zwiększa montowany w niektórych modelach samochodów system 4Control z czterema kołami skrętnymi, który gwarantuje trzymanie się drogi. Zachowanie samochodu z takim systemem podczas pokonywania zakrętów nawet z dużą prędkością jest podobne do zachowania samochodów z napędem 4x4.

Trzymaj się toru

Kolejny element to prawidłowe pokonanie zakrętu. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku kierowca powinien zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu znów znaleźć się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka.

W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie przyspieszyć. Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego - podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.

Zakręt pokonasz bezpiecznie, jeśli:

- zwolnisz przynajmniej na sekundę przed zakrętem

- zredukujesz bieg przed wejściem w zakręt

- przejedziesz zakręt po możliwie łagodnym łuku, pozostając jednak na swoim pasie ruchu

- w trakcie zakrętu nie będziesz zmieniać biegów ani jechać na biegu jałowym, czyli tzw. luzie

- przy wyjściu z zakrętu dodasz lekko gazu.

* Źródło: www.policja.pl