Z najnowszego badania TNS Pentor przeprowadzonego na zlecenie Michelin przy okazji ogólnopolskiej Akcji Ciśnienie pod Kontrolą wynika, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze opony są jej cena i marka. Zaraz po nich, kierowcy patrzą na zrównoważenie cech opony w każdej z trzech kategorii - bezpieczeństwa, trwałości i oszczędności paliwa.

Badanie towarzyszy VII edycji akcji "Ciśnienie pod kontrolą" organizowanej przez Michelin i Statoil w całej Polsce. Podczas "Tygodnia Dobrego Ciśnienia", organizatorzy akcji chcą mierzyli ciśnienie w ponad 15 tysiącach samochodów na 30 stacjach Statoil w 21 miastach w Polsce. Podczas akcji kierowcy mogli dowiedzieć się m.in. jak prawidłowo dbać o stan swojego samochodu.

Ogólnopolskiej akcji "Ciśnienie Pod Kontrolą" towarzyszyło jak co roku badanie TNS Pentor*, zlecone przez Michelin, dotyczące świadomości i przyzwyczajeń Polaków odnośnie bezpiecznej jazdy. Kierowcy byli pytani m.in. o to, co wpływa na decyzję przy zakupie danej opony. Najczęstszymi czynnikami jest cena (62%), marka opony (37%) oraz parametry techniczne (27%). Te ostatnie są ważniejsze dla osób po 30. roku życia niż dla młodszych kierowców.

Mężczyźni przykładają większą wagę do marki produktu oraz jego parametrów technicznych. Kobiety zaś częściej kierują się sugestiami sprzedawców.

Wyjąwszy czynnik ceny, dla większości kierowców nie ma żadnego elementu, który miałby dominujący wpływ na ich decyzje zakupowe. Traktują więc podobnie zarówno bezpieczeństwo, trwałość produktu, jak i ekonomikę jazdy - 60% kierowców biorących udział w badaniu preferuje zrównoważone cechy we wszystkich trzech kategoriach. Dlatego też najchętniej kupują opony o zrównoważonych osiągach.

Opony są uważane przez kierowców jako trzeci najważniejszy czynnik wpływający na bezpieczeństwo jazdy (po hamulcach i zawieszeniu). O dużym znaczeniu opon zdecydowanie częściej pamiętają kierowcy w wieku 30-59 lat niż osoby po 60. roku życia.

Kobiety wyżej niż mężczyźni oceniają znaczenie oleju silnikowego oraz świateł dla bezpieczeństwa jazdy. Mężczyźni zaś częściej zwracają uwagę na zawieszenie pojazdów.

Badania instytutu TNS Pentor, które jak co roku, zostały przeprowadzone na zlecenie Michelin, poprzedziły ogólnopolską akcję edukacyjną "Tydzień Dobrego Ciśnienia", odbywającą się między 3 a 7 października. Podczas akcji, na 30 stacjach Statoil w całej Polsce, pracownicy Michelin i Statoil sprawdzali ciśnienie w oponach ponad 15 000 aut i udzielali porad dotyczących utrzymywania prawidłowego ciśnienia i wymiany opon na zimowe. Ponadto pracownicy sieci Euromaster mierzyli głębokość bieżników opon, a wolontariusze PCK mierzyli chętnym ciśnienie tętnicze.

O tych i innych aspektach związanych z bezpieczną jazdą przypominają w tym tygodniu organizatorzy akcji Ciśnienie pod Kontrolą, Michelin i Statoil, partner akcji europejska sieć serwisowa Euromaster oraz patroni akcji: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie i Olsztynie.

*) Badania zostały przeprowadzone w dniach 29 sierpnia - 5 września 2011 roku za pomocą techniki wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo. Celem badania były identyfikacja czynników wpływających zdaniem kierowców na bezpieczeństwo i ekonomikę jazdy, ustalenie jakie miejsce wśród tych czynników zajmuje kwestia ciśnienia w oponach oraz opis podstawowych zachowań kierowców związanych z pomiarem ciśnienia: kto, jak często, dlaczego i w jakich okolicznościach mierzy ciśnienie, czy robi to samodzielnie, czy korzysta z pomocy.