Mimo to z policyjnych statystyk wynika, że w 2009 r. stan techniczny pojazdów był przyczyną 101 wypadków drogowych, w których zginęło 8 osób, a 147 zostało rannych. W 42 przypadkach zawiniło oświetlenie (w tych zdarzeniach zginęła jedna osoba, 65 zostało rannych). Do kategorii "braki w ogumieniu" policjanci zakwalifikowali 21 wypadków (1 osoba zabita, 28 rannych), natomiast usterki układu hamulcowego oraz usterki układu kierowniczego przyczyniły się łącznie do 32 zdarzeń (po 16 każde), w których łącznie zginęły 3 osoby, a 45 zostało rannych.

strona 2

Niestety, kierowcy wciąż okresowe badania techniczne traktują jako zło konieczne i sposób na wyciąganie pieniędzy. To błąd! Takie badania, o ile zostały rzetelnie wykonane, mogą uchronić pasażerów pojazdu przed kalectwem lub śmiercią. Kierowca, który prowadzi niesprawny samochód, może nagle stracić nad nim kontrolę. Szególnie niebezpieczna okazuje się jazda niesprawnym autem w trudnych warunkach. Opony ze startym bieżnikiem na mokrej nawierzchni zachowują się niemal tak jak na lodzie. Szansa wybrnięcia z niebezpiecznej sytuacji jest wtedy bliska zeru. Także droga hamowania auta z oponami z głębokim bieżnikiem jest krótsza (czasem nawet dużo krótsza) niż przy ogumieniu, w którym starła się już połowa bieżnika. Równie niebezpieczny jest brak widoczności. Niesprawne oświetlenie powoduje, że zagrożenie, które moglibyśmy w miarę wcześni dostrzec zauważamy bardzo późno. Wtedy zazwyczaj nie ma już czasu na reakcję. Te dwa elementy mają znaczenie niezależnie od pory roku, ale jesienią i zimą, gdy szybko zapada zmrok i bardzo często pada deszcz czy śnieg, nabierają szczególnego znaczenia. Podczas deszczu i zaraz po nim niezwykle istotne są sprawne wycieraczki z dobrymi piórami. Jeśli wycieraczki rozmazują wodę, a nie wycierają jej, lepiej z nich nie korzystać.Koniecznie trzeba zadbać o układ hamulcowy, kierowniczy i zawieszenie. W pierwszym przypadku może się zdarzyć, że wskutek wadliwego działania układu podczas hamowania auto przejedzie na sąsiedni pas. Ponadto przy nadmiernie zużytych tarczach czy klockach znacznie wydłuża się droga hamowania. Równie niebezpieczne mogą okazać się wycieki płynu hamulcowego czy zapowietrzenie układu. Problemy z właściwym funkcjonowaniem mogą pojawić się dopiero w awaryjnej sytuacji, gdy trzeba będzie gwałtownie zahamować.

strona 3

Zawieszenie i amortyzatory pomagają w utrzymaniu właściwej geometrii i przyczepności kół, tym samym wpływają na prowadzenie auta (szczególnie na zakrętach) i pozwalają wykorzystać możliwości hamulców. Przy niesprawnych amortyzatorach, szczególnie na nierównościach, auto przez długi czas traci kontakt z nawierzchnią i staje się niesterowne. Na zakręcie może to się skończyć wypadnięciem z drogi. Z kolei niewłaściwa geometria powoduje, że samochód sam skręca i kierowca musi ciągle korygować tor jazdy. Przy gwałtownym hamowaniu trudno mu będzie opanować nieprzewidywalne zachowanie pojazdu.Trzeba pamiętać również o regularnym sprawdzaniu czy nie ma wycieków płynów eksploatacyjnych. Rozlany na jezdni olej czy paliwo mogą spowodować, że jadący chwilę później pojazd na takiej plamie wpadnie w poślizg. Sytuacja pogarsza się tuż po pierwszych opadach deszczu, kiedy na jezdni zaczyna się tworzyć niezwykle śliska maź.Nie można zapominać również o osprzęcie elektrycznym. Działanie wszystkich świateł, także przeciwmgielnych, czy właściwe funkcjonowanie ogrzewania szyby i lusterek mogą zaważyć o tym, czy zdołamy dostrzec zagrożenie i uniknąć wypadku.Warto również wspomnieć, że montowanie samoróbek, choć wydaje się równie skuteczne jak założenie oryginalnej części (czy zamiennika), może skończyć się tragicznie. Dowolnie wybrany element niekoniecznie wytrzyma drgania związane z ruchem pojazdu i nierównościami drogi. A gdy okaże się bardzo wytrzymały, może osłabić współpracujące z nim elementy, co również prowadzi do niebezpieczeństwa.