Karawaning, albo po prostu jazda z przyczepą, to coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu. Nie wystarczy jednak tylko podczepić przyczepę i zaplanować trasę. Przed wyruszeniem w drogę, trzeba przyswoić przynajmniej teoretyczne podstawy jazdy z przyczepą.

W Polsce wypadki z udziałem samochodów ciągnących przyczepy nie występują często, ale to dlatego, że ta forma turystyki nie jest u nas tak popularna jak na Zachodzie. Tam wypadki zdarzają się dużo częściej. Ich główną przyczyną są niewłaściwe reakcje na niestabilność przyczepy, ostre hamowanie i boczne podmuchy wiatru. Nierzadko przyczyną wypadków jest zły stan techniczny przyczep: niesprawne hamulce czy łyse opony. Niestety, większość jeżdżących po drogach przyczep ma dziesięć i więcej lat.

Największym zagrożeniem dla zestawu, czyli pojazdu osobowego i przyczepy, są nagłe zmiany kierunku jazdy i ostre hamowanie. Kiedy przyczepa zacznie tańczyć na drodze, często kierowca, chcąc ją ustabilizować, kontruje kierownicą bądź dodaje gazu. Należy się wystrzegać obu tych czynności. Najlepiej jest płynnie przyhamować zestaw.

Właśnie hamowanie zestawu wymaga od kierowcy wielu umiejętności. Przede wszystkim, trzeba dobrze sprawdzić układ hamulcowy w przyczepie. Należy też uświadomić sobie, że taki zestaw ma znacznie dłuższą drogę hamowania i na pojazd będzie działała siła rozpędu przyczepy. Zjeżdżając ze wzniesień, powinno się wspomagać hamowaniem silnikiem.

Odpowiedzi na najpopularniejsze pytania internautów udziela Dariusz Jajko, mistrz Polski w jeździe z przyczepą.

Czy można zjeżdżać zestawem ze wzniesienia na luzie, czy lepiej na biegu?

Nigdy nie należy zjeżdżać z góry czy wzniesienia na luzie. Bez względu na to, czy poruszamy się samym autem, czy też samochodem z przyczepą, zjazd z góry czy wzniesienia odbywa się na biegu. Uwaga! Nie należy dopuszczać do nadmiernego rozpędzania pojazdu, a tym bardziej zestawu samochód-przyczepa.

Czy podczas jazdy może ktoś przebywać w przyczepie? Chodzi mi o ludzi i o zwierzęta.

Przepisy mówią wyraźnie i jasno: obowiązuje zakaz przewożenia ludzi i zwierząt w przyczepach kempingowych. Zwierzęta można przewozić tylko w specjalnie przygotowanych do tego celu przyczepach.

Jak często zmienia Pan opony w przyczepie i czy istnieją zimówki do przyczep?

Nasze bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od stanu opon. Opona dobrze konserwowana i odpowiednio zimowana jest w stanie wytrzymać nawet i dziesięć lat. Jednak kiedy pojawiają się pierwsze pęknięcia na bocznej powierzchni opony lub bieżnik nie ma odpowiedniej głębokości, to trzeba zainwestować w nowe opony. Dobór nowych opon należy skonsultować z fachowcami i zwrócić im uwagę na DMC przyczepy. Osobiście montuję opony wzmacniane, a waga DMC mojej przyczepy wynosi 1200 kg. Zimówki? Tak, istnieją zimówki do przyczep. Są to te same opony, które montujemy w samochodach.

Jak najlepiej uczyć się jeździć do tyłu, by zestaw się nie łamał? Jakie manewry wykonać i na co zwracać przede wszystkim uwagę.

Polecam plac manewrowy lub parking w celu praktycznego zapoznania się z tajnikami jazdy samochodem z przyczepą.