Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jedyna taka opona na świecie w seryjnej produkcji i w sprzedaży już dziś. Czy o tym marzyli polscy kierowcy?

Jedyna taka opona na świecie w seryjnej produkcji i w sprzedaży już dziś. Czy o tym marzyli polscy kierowcy?

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat

Producent jest dumny, że wprowadza do sprzedaży oponę wyprodukowaną w znacznej mierze z materiałów odnawialnych i – jakby to powiedzieć... ze śmieci. Producent rozumie, że dla kierowców, nie tylko polskich, ekologia związana z ogumieniem ma znaczenie marginalne. Większe znaczenie mają walory użytkowe opon: jeśli chodzi o to, nowa opona marki Continental trafia dokładnie w punkt: jest supercicha, fajnie klei się do mokrego asfaltu i jest tak trwała, że wystarczy na lata i parę dziesiątek tysięcy kilometrów jazdy.

Opona Continental UltraContact NXT
Opona Continental UltraContact NXTŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Continental wprowadza do sprzedaży, traktując to jako swego rodzaju przetarcie szlaków, oponę letnią wyprodukowaną w przeważającej części z materiałów odnawialnych i pozyskanych z recyklingu
  • Continental UltraContact NXT jest swego rodzaju nośnikiem technologii – producent bardzo postarał się, aby nabywcy tego ogumienia byli zadowoleni
  • Opona powstała na bazie już istniejącego (też od niedawna) modelu opon zoptymalizowanych pod kątem trwałości i odporności na uszkodzenia

W czasach, gdy w wielu regionach naszego kraju część mieszkańców wciąż śmieci segreguje się na dwie frakcje: tę, która nadaje się do spalania w piecu za dnia i tę, która podlega spalaniu jedynie w nocy, firmy oponiarskie stawiają na zrównoważoną produkcję opon, która uwzględnia wykorzystywanie surowców wtórnych, materiałów odnawialnych i liczy każdy gram wyemitowanego do atmosfery dwutlenku węgla. I, co ciekawe, podchodzą do tego bardzo serio.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Continental chce do 2040 r. w produkcji opon korzystać z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w ponad 40 proc., a już w 2050 r. osiągnąć poziom 100 proc. Pomysł wydaje się szalony o tyle, że kierowcy, jeśli chodzi o opony, nie mają nadmiernych oczekiwań związanych z ekologią. Historie o spalaniu śmieci w domowych piecach można traktować jako żart albo godną potępienia skrajność, niemniej z badań przeprowadzonych w kilku europejskich krajach wynika jasno: emisja CO2 związana z produkcją opon mało kogo obchodzi, udział materiałów pochodzących z recyklingu jest bardziej istotny, lecz wciąż niski, pochodzenie surowców to też nie jest decydujący argument zakupowy. Co się zatem liczy? Najbardziej: niskie zużycie paliwa, trwałość opon, nie bez znaczenia jest niski hałas. Niemiecki producent: OK, przedstawiamy oponę produkowaną w sposób wyjątkowo korzystny dla środowiska; a przy okazji – żebyście chcieli ją kupić – dodajemy supertrwałość, wytrzymałość, niskie opory toczenia i niski hałas.

Continental UltraContact NXT: trwałość i niskie opory, ale jakim kosztem?

Testy prowadzenia na sztucznie zraszanym torze
Testy prowadzenia na sztucznie zraszanym torzeŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Na torze Contidrom nieopodal Hanoweru wsiadamy do samochodów testowych obutych w nowe opony UltraContact NXT. Pada deszcz, ale to chwilowo bez znaczenia, testy i tak mają odbywać się na mokrym, sztucznie zraszanym, krętym torze. Samochody to auta o dużej masie i wybitnych osiągach: napęd Kii EV6 GT ma moc 585 KM i 740 Nm momentu obrotowego – jakieś trzy-cztery razy więcej niż ma pod maską przeciętny samochód jeżdżący po polskich drogach. Kia EV6 GT osiąga setkę w 3,5 sekundy.

Ruszamy. Po chwili łapię się na tym, że po kawałku prostej, na którym osiągam 120-140 km/h, zbyt wcześnie hamuję przed zakrętem, za bardzo wytracam prędkość, a potem mam dylemat – znów dodać gazu i zhamować auto czy już po prostu wolniej niż to możliwe wejść w zakręt? Nie zając możliwości auta, mam opory, nie ufam też trochę oponom, które przecież z założenia nie mają służyć do sportu. Po kilku przejazdach przekonuję się jednak, że na mokrej nawierzchni opony wyprodukowane w 65 proc. ze "zrównoważonych" surowców po prostu dają radę. Szczerze powiedziawszy, nie wyobrażam sobie jazdy z takimi prędkościami i przeciążeniami na jakiejkolwiek krętej drodze publicznej, zwłaszcza w czasie deszczu. Jeśli ktoś uważa, że koniecznie musi mieć opony, które jeszcze lepiej "trzymają" na mokrym asfalcie, to – jeśli nie zdarza mu się jeździć po torze – nie do końca go rozumiem: po co?

Opona z eko-materiałów: czy poczujesz różnicę?

Opona Continental UltraContact NXT
Opona Continental UltraContact NXTŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Co tracimy, wybierając opony UltraContact NXT zamiast np. SportContact 7, nie dane jest nam się przekonać podczas testów, ale to jest w zasadzie oczywiste: opony sportowe pozwolą szybciej pokonać okrążenie zwłaszcza na suchej nawierzchni i przy wysokiej temperaturze otoczenia. Opony sportowe są projektowane także pod kątem wizualnym w taki sposób, aby świetnie prezentowały się zamontowane na kołach sportowych, stuningowanych samochodów. Podczas normalnej, miejsko-wyjazdowej eksploatacji samochodu korzyści spowodowanych inwestycją w sportowe opony klasy UHP (Ultra High Performance) nie odnotujecie, a zatem nie będziecie w stanie także określić jakichkolwiek "strat" związanych z jazdą na oponach eko. W porównaniu do opon komfortowych klasy premium można w ciemno założyć, że najbardziej wyczuleni kierowcy dostrzegą, iż opony komfortowe (w gamie Continental będzie to PremiumContact 7) zapewnią lepsze tłumienie nierówności niż opony z kategorii "supertrwałe" albo sportowe. Tyle.

Continental UltraContact NXT: jak to jest z tymi niskimi oporami?

Pomiar zużycia energii na odcinku testowym
Pomiar zużycia energii na odcinku testowymŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Na specjalnym odcinku testowym porównywaliśmy zużycie energii Kii EV6 GT w zależności do zastosowanego ogumienia (w porównaniu były opony UltraContact NXT oraz SportContact 7). W zależności, jak liczyć, różnice w zużyciu energii (na korzyść UltraContact NXT) wyniosły 11-15 proc. przy odcinkach pokonywanych z prędkością 30/50/70 km/h. Jasne, przy większych prędkościach różnica byłaby sporo mniejsza, niemniej wpływ opon jest mierzalny – to nie powinno budzić wątpliwości. Różnica jest spora.

Opona klasy A/A/A – czemu nie wszystkie są takie?

Etykieta opony Continental UltraContact NXT
Etykieta opony Continental UltraContact NXTŹródło: Continental

Continental chwali się tym, że nowa, w radykalny sposób "zazielenona" opona w każdym rozmiarze ma na etykiecie literkę A: ma najlepszą ocenę za skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni, najwyższą ocenę za opory toczenia i najwyższą ocenę za hałaśliwość, która jest niska. W czym zatem problem, aby wszystkie opony były takie?

Cóż... producent nie ukrywa, że jeśli chodzi o produkcję radykalnie "zielonych" opon, to są to dopiero początki. W ofercie jest obecnie tylko jeden taki model (Continental UltraContact NXT) na początek dostępny w 19 rozmiarach (16-20 cali). Na razie jest jeden taki model, bo po pierwsze, jego produkcja jest droższa niż zwykłego odpowiednika (model UltraContact), a po drugie, proces pozyskiwania materiałów do jego produkcji wymaga stopniowego "rozkręcenia". Nie da się z dnia na dzień ani zaprojektować ekomieszanek do wszystkich produkowanych modeli opon, ani pozyskać z dnia na dzień odpowiedniej ilości zużytych butelek PET, łusek ryżowych, kauczuku pochodzącego ze zrównoważonych plantacji, etc. Wymaga to czasu.

Dobra wiadomość jest taka, że opony produkowane z takich "dziwnych rzeczy" nie tylko nie muszą być jakkolwiek gorsze od normalnych, lecz nawet mogą być lepsze.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków