Auto Świat Wiadomości Aktualności Jedź wolniej, bo i tak nie zdążysz

Jedź wolniej, bo i tak nie zdążysz

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Najlepiej przejechać przez uciążliwe skrzyżowania korzystając z zielonej fali. Trzeba mieć jednak sporo szczęścia. Teraz ma być łatwiej dzięki nawigacji.

Audi sygnalizacja świetlna
Audi / Audi
Audi sygnalizacja świetlna
  • Systemy informujące kierowcę o sygnalizacji świetlnej testowane są już od wielu lat
  • W USA Audi oferuje funkcję komunikacji z sygnalizacją w wybranych miastach (w sumie już 2250 skrzyżowań)
  • HERE wspólnie z miastem Hamburg pracuje nad rozwiązaniem, które nie będzie wymagało kosztownych inwestycji w infrastrukturę

Nawigacja przestaje być prostym narzędziem do wyznaczania trasy i prowadzenia jak po sznurku. Coraz więcej programów i urządzeń informuje nas o korkach oraz szacowanych opóźnieniach. Zdarzają się już prognozy pogody, a nawet szacunki dotyczące prawdopodobieństwa znalezienia wolnego miejsca do parkowania. Na tym jednak nie koniec. Pora na kolejną prognozę – dotyczącą sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach.

Wydawać by się mogło, że sam pomysł nie jest nowy. W końcu od wielu lat producenci samochodów eksperymentują z komunikacją V2X, dzięki której samochody łączą się z sygnalizatorami przy skrzyżowaniach. Co więcej, pierwsze rozwiązania są już nawet oferowane seryjnie jak w przypadku Audi w USA. Pora jednak na coś nowego i to zupełnie innego.

HERE, czyli dawna Nokia Maps pracuje nad systemem prognozowania świateł na sygnalizatorach ulicznych. Nie robią jednak tego sami tylko we współpracy z kilkoma partnerami. Wśród nich są Audi, miasto Hamburg oraz firma Swarco zajmująca się na co dzień rozwiązaniami z zakresu zarządzania ruchem drogowym. Efekt kooperacji przerósł wszelkie oczekiwania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Głównym założeniem projektu było uniknięcie budowy drogiej infrastruktury. Nikt zatem nie silił się na to, by każdy sygnalizator wyposażyć w sprzęt do łączności z samochodami. Zamiast tego zastosowano prostsze rozwiązanie. Wykorzystano istniejące dane o zaprogramowanej pracy sygnalizacji i na tej podstawie przygotowano prognozy dla kierowców. Here zajęło się jeszcze dokładnym mapowaniem obszaru skrzyżowań, by ułatwić szacowanie czasu przejazdu na każdym z pasów ruchu (łącznie z prawo- i lewoskrętami). Tyle techniki. A co ma z tego kierowca?

Kierowca przede wszystkim może liczyć na informacje, dzięki którym łatwiej dostosuje swój styl jazdy. Innymi słowy, odnotowano mniej przyspieszeń i hamowań w okolicach skrzyżowaniach. Po prostu udało się zapewnić znacznie płynniejszy ruch niż wcześniej. Przy okazji zmniejszyło się wykorzystanie systemu start-stop, co nie pozostaje bez wpływu na trwałość jednostki napędowej i innych podzespołów. Ekolodzy też otrzymali prezent – odnotowano bowiem mniejszą emisję spalin.

Czy mamy zatem idealne rozwiązanie? Cóż, wiele i tak zależy od człowieka. Kto bowiem lubi ostro ruszać spod świateł i równie ostro przed nimi hamować to zapewne i tak zignoruje wskazówki systemu. Pozostałym kierowcom powinno być jednak lepiej.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków