- Droga ekspresowa S17 łączy centrum Polski z granicą ukraińską i pełni ważną rolę w krajowej infrastrukturze
- Obecnie udostępniono 190 km trasy, a docelowo planowana długość wynosi 320 km
- Jednym z kluczowych zadań jest budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy, zamykającej ring wokół stolicy
- Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace na kluczowych odcinkach
Droga ekspresowa S17 to jedna z najważniejszych tras w Polsce, łącząca centrum kraju z granicą ukraińską. Obecnie kierowcy mogą korzystać z ponad 190 km tej trasy, która w przyszłości ma stać się jeszcze bardziej strategicznym korytarzem transportowym. GDDKiA zapowiada kolejne kilometry. S17 to jedna z najważniejszych dróg w tym regionie. Sprawiła, że Warszawa i Lublin stały się bardzo bliskie.
Przeczytaj także: Nie wyprzedzasz na przejściu dla pieszych, ale dostaniesz mandat. 15 pkt. Oto, dlaczego
Droga S17. Ponad 190 km już dostępnych, a docelowo aż 320 km
Obecnie S17 rozpoczyna się na węźle Drewnica, będącym połączeniem z trasą S8 na obwodnicy Warszawy, i prowadzi aż do węzła Piaski Wschód oraz Tomaszowa Lubelskiego. W sumie kierowcy mają do dyspozycji ponad 180 km trasy głównej oraz dodatkowe 10 km obwodnicy Tomaszowa. Na odcinku między węzłami Kurów Zachód a Piaski Wschód S17 współdzieli przebieg z drogą ekspresową S12, która prowadzi do przejścia granicznego w Dorohusku.
Docelowo S17 będzie miała długość ponad 320 km, a jej końcowy odcinek połączy Zamość z przejściem granicznym w Hrebennem. Trasa stanie się kluczowym elementem sieci transportowej, ułatwiając także dojazd do Lwowa.
Wschodnia Obwodnica Warszawy – kluczowy brakujący element
Jednym z najważniejszych brakujących odcinków S17 jest Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW), która ma domknąć ring wokół stolicy. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji i ponowną analizą możliwych wariantów przebiegu trasy, w tym rozwiązań tunelowych. W połowie roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór biura projektowego, które wskaże optymalny przebieg trasy, uwzględniając aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Jeszcze w 2025 roku mają ruszyć prace budowlane na trzech odcinkach S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości 47 km. Warunkiem rozpoczęcia budowy jest uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) od Wojewody Lubelskiego. W tym roku planowane jest także złożenie wniosków o wydanie ZRID dla kolejnych trzech fragmentów między Piaskami a Zamościem (39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ponad 20 km).
Warto również wspomnieć o 2-kilometrowym odcinku w okolicy Hrebennego, który w przyszłości będzie dojazdem do planowanego terminala granicznego. Za jego realizację odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDroga S17. Lista odcinków w przygotowaniu i realizacji
GDDKiA przedstawiła szczegółowe informacje o poszczególnych odcinkach S17:
- Piaski Wschód - Łopiennik, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
- Łopiennik - Krasnystaw Północ, przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
- Krasnystaw Północ - Izbica, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
- Izbica - Zamość Sitaniec, przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, GAP Insaat, Fabe Polska, Sine Midas Stroy (konsorcjum), 504 mln zł)
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód, przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
- Zamość Wschód - Zamość Południe, złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, złożony wniosek o decyzję ZRID (17 km, Budimex, 598 mln zł)
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)