- Służby przeprowadziły na odcinku S7 OMT intensywne szkolenie ratownicze przed otwarciem trasy.
- Nowy odcinek S7 połączy Południową Obwodnicę Gdańska z trasą S6, tworząc pierścień wokół Obwodnicy Trójmiasta.
- Koszt powstania trasy wyniósł 2,9 mld zł, z dofinansowaniem unijnym ponad 1 mld zł.
10 czerwca 2025 r. na niemal gotowym odcinku S7 łączącym Chwaszczyno i Żukowo zorganizowano intensywne szkolenie ratownicze. Działania przeprowadzono we współpracy z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, aby sprawdzić gotowość różnych formacji. Ćwiczenia miały pokazać, jak służby reagują na zdarzenia drogowe jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem trasy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCo ćwiczono na S7 OMT? Istny karambol. Rozbiły się samochody, autobus i motocykl
Przyjęty scenariusz zakładał, że na fragmencie OMT doszło do kolizji kilku samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Na miejsce skierowano niezbędne jednostki z krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Istotnym elementem ćwiczeń było poznanie nowej trasy S7 oraz opracowanie współpracy w obliczu różnych zagrożeń. W trakcie szkolenia testowano procedury ewakuacji, wsparcie medyczne i koordynację akcji w wymagającym terenie, bliskim warunkom prawdziwego zdarzenia drogowego.
Przeczytaj dalej: Szedł wzdłuż ulicy, nagle zmiotło go z chodnika. Mężczyzna walczy o życie, miasto w szoku
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Nowa ekspresówka ma 32 km
Nowa trasa będzie mieć 32 km i zepnie Południową Obwodnicę Gdańska z drogą ekspresową S6, tworząc zewnętrzny pierścień względem istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Dzięki zmodernizowanemu węzłowi Gdańsk Południe kierowcy zyskają szybki dojazd do autostrady A1 i dalszych regionów kraju.
Obwodnica Żukowa, która jest częścią tego przedsięwzięcia, przejmie ruch tranzytowy z miasta. Zaczyna się w Glinczu na przecięciu z DK20, łączy z węzłem Żukowo na S7, a następnie dochodzi do trasy nr 7 w Lniskach.
Pod koniec 2024 r. inwestycja S7 OMT otrzymała unijne wsparcie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Całkowity koszt budowy to prawie 2,9 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.
Kiedy kierowcy pojadą nową drogą? GDDKiA: jeszcze w czerwcu
Jeszcze w czerwcu pierwsi kierowcy wjadą na nowy odcinek prowadzący od Chwaszczyna, poprzez część węzła Żukowo i obwodnicę Żukowa, aż do DK20 w Glinczu. Przy węźle Żukowo przewidziano zwężenie do jednego pasa na około 400 m, po czym ruch powróci na dwupasmową jezdnię aż do ronda w Glinczu. Do końca roku zaplanowano także włączenie obwodnicy Żukowa do drogi krajowej nr 7 w Lniskach.
Równocześnie zamknięty zostanie tymczasowy bajpas łączący Trasę Chwaszczyńską z DK20. Zamiast tego kierowcy skorzystają z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, by przez węzeł Dąbrowa wjechać na S6. Dostępne będą również węzły Miszewo i Koleczkowo, prowadzące lokalnymi drogami do Chwaszczyna. Trwają też prace nad brakującymi łącznicami w węźle Chwaszczyno, które umożliwią bezpośredni zjazd z S6 na OMT.