- Służby przeprowadziły na odcinku S7 OMT intensywne szkolenie ratownicze przed otwarciem trasy.
- Nowy odcinek S7 połączy Południową Obwodnicę Gdańska z trasą S6, tworząc pierścień wokół Obwodnicy Trójmiasta.
- Koszt powstania trasy wyniósł 2,9 mld zł, z dofinansowaniem unijnym ponad 1 mld zł.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
10 czerwca 2025 r. na niemal gotowym odcinku S7 łączącym Chwaszczyno i Żukowo zorganizowano intensywne szkolenie ratownicze. Działania przeprowadzono we współpracy z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, aby sprawdzić gotowość różnych formacji. Ćwiczenia miały pokazać, jak służby reagują na zdarzenia drogowe jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem trasy.
Poznaj kontekst z AI
Co ćwiczono na S7 OMT? Istny karambol. Rozbiły się samochody, autobus i motocykl
Przyjęty scenariusz zakładał, że na fragmencie OMT doszło do kolizji kilku samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Na miejsce skierowano niezbędne jednostki z krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Istotnym elementem ćwiczeń było poznanie nowej trasy S7 oraz opracowanie współpracy w obliczu różnych zagrożeń. W trakcie szkolenia testowano procedury ewakuacji, wsparcie medyczne i koordynację akcji w wymagającym terenie, bliskim warunkom prawdziwego zdarzenia drogowego.
Przeczytaj dalej: Szedł wzdłuż ulicy, nagle zmiotło go z chodnika. Mężczyzna walczy o życie, miasto w szoku
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Nowa ekspresówka ma 32 km
Nowa trasa będzie mieć 32 km i zepnie Południową Obwodnicę Gdańska z drogą ekspresową S6, tworząc zewnętrzny pierścień względem istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Dzięki zmodernizowanemu węzłowi Gdańsk Południe kierowcy zyskają szybki dojazd do autostrady A1 i dalszych regionów kraju.
Obwodnica Żukowa, która jest częścią tego przedsięwzięcia, przejmie ruch tranzytowy z miasta. Zaczyna się w Glinczu na przecięciu z DK20, łączy z węzłem Żukowo na S7, a następnie dochodzi do trasy nr 7 w Lniskach.
Pod koniec 2024 r. inwestycja S7 OMT otrzymała unijne wsparcie w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Całkowity koszt budowy to prawie 2,9 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.
Kiedy kierowcy pojadą nową drogą? GDDKiA: jeszcze w czerwcu
Jeszcze w czerwcu pierwsi kierowcy wjadą na nowy odcinek prowadzący od Chwaszczyna, poprzez część węzła Żukowo i obwodnicę Żukowa, aż do DK20 w Glinczu. Przy węźle Żukowo przewidziano zwężenie do jednego pasa na około 400 m, po czym ruch powróci na dwupasmową jezdnię aż do ronda w Glinczu. Do końca roku zaplanowano także włączenie obwodnicy Żukowa do drogi krajowej nr 7 w Lniskach.
Równocześnie zamknięty zostanie tymczasowy bajpas łączący Trasę Chwaszczyńską z DK20. Zamiast tego kierowcy skorzystają z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, by przez węzeł Dąbrowa wjechać na S6. Dostępne będą również węzły Miszewo i Koleczkowo, prowadzące lokalnymi drogami do Chwaszczyna. Trwają też prace nad brakującymi łącznicami w węźle Chwaszczyno, które umożliwią bezpośredni zjazd z S6 na OMT.