Auto Świat Wiadomości Aktualności Ministerstwo chce zmienić zasady w CEP. To przygotowanie do nowego e-TOLLa

Ministerstwo chce zmienić zasady w CEP. To przygotowanie do nowego e-TOLLa

Ministerstwo Cyfryzacji ma zamiar wprowadzić zmiany w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Chodzi o zasady udostępniania danych. Organy publiczne i podmioty, które analizują rynek mają otrzymywać więcej informacji.

Autostrada - zdjęcie ilustracyjne
FotoDax / Shutterstock
Autostrada - zdjęcie ilustracyjne
  • Będą poważne zmiany w opłatach e-TOLL dla wybranych kierowców
  • Nowy system będzie premiował ekologiczne rozwiązania
  • Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało już zmiany w CEP, które umożliwią jego wprowadzenie

O zmianach w opłatach za drogi Polsce niedawno pisaliśmy szerzej w materiale UE wymusza zmiany. Będzie nowy system opłat za drogi e-TOLL. Chodzi tutaj o zmiany w opłatach drogowych, które trzeba dostosować do wymogów unijnych. Według nowych zasad zróżnicowanie opłat drogowych zależeć będzie w większej mierze od m.in. napędu danego pojazdu, podczas gdy aktualnie stawki zależą od rodzaju napędu i normy emisji. Poniżej można zobaczyć taką właśnie tabelę.

Stawki e-Toll 2024
Stawki e-Toll 2024Ministerstwo Infrastruktury
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe (unijne) zasady naliczania opłat mają za zadanie zwiększenie konkurencyjności pojazdów z napędem elektrycznym. Będą trzy zasadnicze składniki nowej opłaty e-TOLL:

  • Opłata infrastrukturalna – obecnie funkcjonująca, różnicowana według klasy emisji Euro.
  • Opłata wynikająca z emisji CO2 – nowa, uzależniona od klasy emisji dwutlenku węgla.
  • Opłata za zanieczyszczenie powietrza – również nowa, różnicowana na podstawie klasy Euro

Nowy system musi wejść w życie do 2026 r. Taki termin wyznaczyła UE. Czasu na zmiany nie ma więc zbyt wiele. Właśnie dlatego Ministerstwo Cyfryzacji poczyniło poważne kroki w tym właśnie kierunku.

Poważne zmiany w Centralnej Ewidencji Pojazdów już niedługo

MC opublikowało projekt rozporządzenia, według którego zmienić się mają zasady panujące w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), a dokładniej - w zasadach udostępniania danych z jej zbiorów. Zmiana ma za zadanie lepsze dopasowanie systemu do potrzeb instytucji publicznych, w tym oczywiście także tych, które odpowiadają za naliczanie opłaty elektronicznej za korzystanie z dróg. Bez zmian, które ministerstwo zawarło w swoim projekcie pobieranie takich opłat według nowych, unijnych zasad byłoby poważnie utrudnione.

Ministerstwo chce w tym celu rozszerzyć zakres danych, które będą przekazywane instytucjom publicznym. Teraz mają być to także takie parametry jak kod nadwozia, maksymalna prędkość, informacja o bezemisyjności czy klasyfikacja pojazdu według świadectwa zgodności.

Resort podkreśla, że rozszerzenie zakresu udostępnianych informacji odbywa się z poszanowaniem wszystkich zasad ochrony danych osobowych. Instytucjom nie będą prze

Projekt ministerstw zakłada, że większość zawartych w nim zmian wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia rozporządzenia.

Zmiany nie tylko dla instytucji publicznych

Nowe zasady udostępniania danych mają na celu również lepsze dopasowanie CEPiK-u do oczekiwań instytucji zajmujących się badaniem rynku motoryzacyjnego. W tym przypadku rozszerzenie zakresu udostępniania danych obejmuje także dodatkowe informacje o pojazdach takie jak cel wydania pozwolenia czasowego, rodzaj tablic rejestracyjnych, daty i wyniki badań technicznych, informacje o wymianie drogomierza oraz o wskazaniach licznika, jakie są odczytywane podczas kontroli drogowych. Tutaj ministerstwo zastrzega, że przekazywanie tych danych odbędzie się w bezpieczny sposób, na zasadach, które uniemożliwią bezpośrednią identyfikację właściciela pojazdu.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków