Logo
WiadomościAktualnościKoniec efektu pandemii? Sprzedaż kamperów gwałtownie w dół

Koniec efektu pandemii? Sprzedaż kamperów gwałtownie w dół

Ubiegły rok na rynku kamperów był inny niż lata poprzednie. Analitycy twierdzą, że to powrót do sytuacji sprzed pandemii, ale to nie do końca prawda. Kto sprzedał najwięcej kamperów w Polsce? Czy ktoś kupuje jeszcze przyczepy kempingowe?

Największym graczem na rynku nowych kamperów jest w Polsce Volkswagen
Krzysztof Kaźmierczak / Auto Świat
Największym graczem na rynku nowych kamperów jest w Polsce Volkswagen
  • Polski rynek kamperów znów się kurczy – widać koniec covidowego boomu.
  • Kupujemy więcej kamperów używanych, niż nowych
  • W Europie spadki na rynku pojazdów kempingowych są wielokrotnie mniejsze niż w Polsce
  • Triumfalny powrót przyczep z Niewiadowa – pokonały m.in. niemiecką konkurencję
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa (SPGC) zaprezentowały raport dotyczący rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w 2023 r. Został przygotowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, dotyczy więc pojazdów, które zostały wyprodukowane lub sprowadzone i zarejestrowane. Wystarczy rzut oka na dane, żeby stwierdzić, że moda na caravaning w Polsce wyraźnie osłabła, choć wciąż daleko nam do takiego nasycenia rynku, jak choćby w Niemczech czy w Holandii. Masowy zapał do indywidualnej turystyki z "własnymi domami na kołach" najwyraźniej okazał się słomiany.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są przyczyny spadku sprzedaży kamperów w Polsce?
Kto był liderem sprzedaży kamperów w Polsce w ubiegłym roku?
Jakie marki używanych kamperów są najczęściej importowane do Polski?
Jakie były wyniki sprzedaży przyczep kempingowych w 2023 roku?

Niestety wyniki 2023 r. pokazują, że wróciliśmy do przedcovidowej normalności oraz, że okres boomu mamy za sobą. Nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie wyniki z roku 2020 czy 2021 się powtórzyły

– podsumował wyniki raporty Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Czy rzeczywiście sprzedaż kamperów wróciła do poziomu sprzed pandemii? Nie, aż tak źle nie jest. Przypomnijmy: w latach 2020-2021 posiadanie własnego kampera dla wielu stało się jedyną w miarę przewidywalną i bezpieczną możliwością podróżowania i wypoczynku z dala od domu. Ruch kołowy obwarowany był znacznie mniejszymi obwarowaniami od lotniczego, w trakcie pandemii w wielu krajach całkowicie lub częściowo zamknięto ośrodki turystyczne. Własny kamper czy przyczepa dawały namiastkę wolności. Dodatkowo niezwykle popularna stała się praca zdalna, pojawiła się też moda na tzw. "workation" – czyli połączenie pracy i wypoczynku w atrakcyjnych miejscach. Odpowiednio wyposażony kamper daje względną swobodę miejsca, z którego pracujemy.

Lepiej niż przed pandemią COVID-19, ale na tle Europy wciąż słabo

W 2018 r. na polskim rynku sprzedało się nieco ponad 500 nowych kamperów. Rok później było to ok. 720 pojazdów. W pierwszym roku pandemii liczba rejestracji nowych kamperów wzrosła do nieco ponad 1000 sztuk, ale prawdziwy boom wystąpił dopiero w 2021 r. W 2020 ograniczenia pandemiczne mogły się jeszcze wydawać czymś krótkotrwałym, w dodatku podaż pojazdów kempingowych była znacznie niższa od gwałtownie rosnącego popytu – i to przecież nie tylko w Polsce. Wyniki sprzedaży nie odzwierciedlały więc potencjału rynku. Za to w 2021 r. sprzedaż nowych kamperów wzrosła do ok. 2200 sztuk. To jak dotychczas najwyższy wynik, bo już w 2022 r. sprzedaż nowych kamperów spadła do ok. 1870 sztuk, a w ubiegłym roku sprzedano już tylko 1343 kampery – to spadek o ok. 28 proc. rok do roku, wyraźnie więcej niż przed pandemią, ale jednocześnie znacznie mniej niż w rekordowym okresie.

Nawet w rekordowym okresie pandemii COVID-19 polski rynek kamperów i przyczep, na tle największych rynków europejskich prezentował się bardzo skromnie – dla porównania, w Niemczech w ubiegłym roku zarejestrowanych zostało 68 469 nowych kamperów i 21 896 przyczep kempingowych, a to również tam wynik niższy niż w rekordowych dla tego rynku latach 2020 i 2021. Na terenie całej Unii Europejskiej sprzedaż pojazdów kempingowych spadła do 210 tys. 080 sztuk, co oznacza spadek o ok. 4 proc. rok do roku.

Volkswagen rządzi na polskim rynku nowych kamperów

Volkswagen California 6.1
Volkswagen California 6.1Igor Kohutnicki / Auto Świat

Niekwestionowanym liderem na polskim rynku w ubiegłym roku był Volkswagen oferujący fabryczne kampery: modele California i Grand California, a nawet turystyczną wersję modelu Caddy. Trudno się dziwić ich popularności – wyroby dużego producenta, dysponującego bezkonkurencyjną na tym rynku siecią salonów i serwisów, do wielu nabywców przemawiają bardziej od produktów mniejszych wytwórni czy wręcz manufaktur, mimo że przecież one również bazują na wielkoseryjnych pojazdach.

Dodatkowo w 2023 r. Volkswagen stosował dosyć agresywną politykę cenową – np. nawet w szczycie sezonu dostępne były od ręki auta i to z dużymi rabatami (od kilkunastu do ponad 20 proc.). We wcześniejszych latach ktoś, kto chciał wybrać się na wakacje własnym, nowym kamperem, z reguły musiał zamówić go z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Jednak nawet mimo takich zabiegów również Volkswagen odczuł zastój na rynku, sprzedając w ubiegłym roku 446 nowych kamperów, podczas gdy rok wcześniej było to 608 sztuk, mimo niemal takiego samego udziału w rynku, co rok wcześniej.

Dla polskich nabywców taka sytuacja to okazja do zakupu kampera w atrakcyjnej cenie – wciąż da się znaleźć u dilerów różnych marek niesprzedane, ubiegłoroczne modele, w przypadku których można liczyć na rabaty.

Pierwsza dziesiątka najchętniej kupowanych nowych kamperów w Polsce:

MiejsceMarkaPierwsze rejestracje 2023 (2022)
1.Volkswagen446 (608)
2.Benimar122 (169)
3.Roller Team96 (262)
4.Detlhleffs62 (49)
5.Hymer57 (60)
6.Rimor56 (98)
7.Carthago50 (37)
8.Chausson50(74)
9.Rapido40 (24)
10Adria36 (37)
Chausson 768 XLB
Chausson 768 XLBChausson / Chausson

Importujemy więcej używanych kamperów, niż kupujemy nowych

W przypadku importu kamperów o zastoju na rynku nie można mówić – w tej dziedzinie widać wręcz wyraźny wzrost rok do roku. W kategorii używanych samochodów kempingowych zarejestrowano w 2023 roku 2152 szt., czyli o 21 proc. więcej pojazdów niż rok wcześniej. Tu jednak preferencje nabywców są inne niż w przypadku nowych kamperów, a dane są mniej precyzyjne – niektóre auta są ujęte w statystykach pod markami wytwórców pojazdów bazowych, a nie pod markami wykonawców ich konwersji.

Pierwsza piątka marek najchętniej sprowadzanych do Polski używanych kamperów to:

  • Fiat;
  • Ford;
  • Volkswagen;
  • Peugeot;
  • Mercedes Benz.

Sprzedaż przyczep kempingowych w Polsce: Niewiadów na czele

W drugiej połowie 2023 r. rynek nowych przyczep kempingowych nieco się rozruszał. W ostatnim kwartale roku zarejestrowano ich 168 szt. (więcej niż w IV kwartale 2022), co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem 923 szt. i spadkiem rok do roku o 13,5 proc. (- 144 szt.). Na pierwszym miejscu uplasowała się polska marka Niewiadów (21,7 proc.), na drugiej pozycji marka Hobby (20,5 proc.), a podium zamknął Dethleffs (14,2 proc.). Rejestracje przyczep Niewiadów wzrosły rok do roku o ponad 15 proc., czyli mniej więcej o tyle, o ile spadły rejestracje przyczep marki Hobby.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium