• W Polsce rozpocznie się produkcja dużych samochodów dostawczych koncernu PSA
  • W ciągu najbliższych miesięcy odbędzie się przekształcenie zakładu. Moce produkcyjne mają wynieść ok. 100 000 dużych aut dostawczych
  • Włoska fabryka SevelSud w Val di Sangro przekroczyła moce produkcyjne w zakresie aut takich jak Jumper oraz Boxer, co przyczyniło się do podjęcia decyzji dotyczącej Gliwic

Koniec domysłów i spekulacji. Duże samochody dostawcze koncernu PSA będą produkowane nie tylko we Włoszech, ale także w Polsce - ogłosił koncern PSA. Nawet 100 tys. aut, takich jak Citroen Jumper oraz Peugeot Boxer, będzie wytwarzanych w dawnej fabryce Opla w Gliwicach.

Yann Vincent, wiceprezes ds. produkcji i łańcucha dostaw Groupe PSA, podkreślał, że jest to bardzo dobra wiadomość dla Gliwic. I z pewnością długo wyczekiwana. Andrzej Korpak, dyrektor zakładu, wyjaśnił: „Decyzja o uruchomieniu produkcji dużych samochodów dostawczych jest mocnym fundamentem dla przyszłości gliwickiej lokalizacji i jednocześnie dużym wyzwaniem, aby osiągnąć najwyższy poziom wydajności i jakości, który spełni oczekiwania naszych klientów biznesowych.”

Przedstawiciele koncernu przyznają, że plan rozpoczęcia produkcji aut dostawczych w Polsce jest związany z potrzebą realizacji większej liczby zamówień. Okazuje się bowiem, że włoska fabryka SevelSud w Val di Sangro przekroczyła już swoje moce produkcyjne w zakresie dużych aut dostawczych.

Rozpoczęcie produkcji Citroena Jumper czy Peugeota Boxera oznacza spore zmiany w fabryce. Koncern ogłosił, że w ciągu najbliższych miesięcy odbędzie się przekształcenie zakładu. Konieczne jest bowiem zaadaptowanie fabryki do nowej platformy przeznaczonej dla dużych aut dostawczych (vanów). Nietrudno zgadnąć co to oznacza, jeśli chodzi o produkcję innych pojazdów w Gliwicach, czyli przede wszystkim Opla Astry.

Według doniesień niemieckiego dziennika Handelsblatt, obecna generacja Astry będzie ostatnią, jaką wytwarzają Gliwice. Następca trafi już do innych fabryk koncernu. Pod uwagę brane są przede wszystkim zakłady w Russelsheim w Niemczech, które w świetle politycznego zamieszania (słynny brexit) wydają się atrakcyjniejsze od brytyjskiej fabryki Vauxhalla w Ellesmere Point.

Warto pamiętać, że jeszcze do niedawna przyszłość dawnych zakładów Opla w Gliwicach stała pod dużym znakiem zapytania. Produkcja w Gliwicach znacznie zmalała w ciągu ostatnich lat w związku ze spadkiem popytu na Astrę. W zeszłym roku z produkcji zniknęła trzydrzwiowa Astra. W tym roku zakończy się także produkcja kabrioletu Buick Cascada, przeznaczonego na eksport do USA. Miało to swoje odzwierciedlenie w zmianie trybu z trzyzmianowego na dwuzmianowy oraz w zatrudnieniu, które zmniejszono o ok. 500 osób. Kolejne 500 osób przeniesiono zaś do produkcji silników 1.2 PureTech w Tychach.