Lista została przygotowana przez Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar oraz firmę doradczą DCG Dealer Consulting. Zestawienia takie są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dilerskich świata m.in. w USA, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy Holandii.
Na podstawie list TOP 50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W roku 2009 na polskim rynku dystrybucji samochodów wskaźnik ten znacząco wzrósł. W roku 2007 wynosił on 31,16%, w roku 2008 wzrósł o niespełna 0,27% do 31,43%, ale już w roku 2009 wyniósł aż 34,08 procenta. Żaden europejski rynek dealerski nie przeżył w tym czasie takiego skoku. Mało tego na żadnym europejskim wskaźnik konsolidacji nie wzrósł nigdy tak znacznie w ciągu jednego roku.
Znaczny wpływ na wzrost poziomu sprzedaży największych dealerów miał bowiem ogromny sięgający 20 procent rynku w roku 2009 roku reeksport samochodów do Europy Zachodniej. A najwięksi polscy dilerzy brali udział w tym zjawisku w znacznie wyższym stopniu niż średnia rynkowa. Dodatkowo jest na liście TOP50 2009 kilka firm, które osiągnęły swoją pozycję głównie dzięki reeksportowi. I raczej nie utrzymają jej w roku obecnym. Drugim czynnikiem, który wpłynął na zjawisko wzrostu konsolidacji było znaczna aktywność w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek przez wiele firm z grupy największych polskich dilerów. Oba wymienione wyżej czynniki spowodowały także, że najwięksi polscy dilerzy w większości oparli się rynkowej stagnacji.
W branym pod uwagę okresie pełnego roku 2009 sprzedaż całego rynku spadła w stosunku do porównywanego okresu wrzesień 2007 – sierpień 2008 o 2,16 procenta, ale w tym samym czasie sprzedaż firm z listy TOP50 wzrosła aż o 7,29 procenta. Warto zwrócić uwagę, że takie zróżnicowanie nie występowało w roku 2008. Na poprzedniej liście TOP50 2007/2008 tendencje dotyczące całego rynku i jego czołówki były bardzo zbliżone. Wzrost sprzedaży całego rynku w tym okresie wyniósł 13,95% i był tylko nieznacznie niższy od wzrostu sprzedaży firm z listy TOP50, który wyniósł 14,95%.
Warto także zwrócić uwagę na zmniejszającą się rolę salonów producenckich. Wszystkie salony, które znalazły się wśród 50 największych placówek dilerskich wygenerowały spadki sprzedaży od 4 do 18 procent i wszystkie zanotowały teoretyczny spadek na liście w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jeśli jednak przyjąć postawioną wyżej tezę, że dla wyników na liście TOP50 2009 ważne znaczenie miał reeksport, w którym salony producenckie nie uczestniczyły, to w roku 2010 może być świadkiem sytuacji odwrotnej.
Analizując porównawczo dane z roku 2009 i poprzedniego wyraźnie widać znaczący wzrost roli wielomarkowości wśród największych polskich dilerów. Na poprzednie liście w pierwszej dziesiątce było 2 jednokoncernowe salony dilerskie, w pierwszej dziesiątce listy 2009 w nie ma już ani jednego, wszystkie firmy są wielomarkowe. W całej pięćdziesiątce 2007/2008 firmy multibrandowe stanowiły dokładnie 50%, na liście 2009 jest to już 76 procent. W tym czasie skala wielomarkowości całego rynku wzrosła jedynie o około 2 punkty procentowe, z do mniej więcej 6 procent wszystkich dilerstw w Polsce do 8 procent na zakończenie roku 2009. Na liście nastąpiło aż 12 zmian.
Można śmiało stwierdzić, że rok 2009 nie był dobry dla dilerów GM i Toyoty. I nie bez znaczenia jest fakt, że wśród tych dilerstw w roku ubiegłym znajdowała się podstawowa liczba dealerów jednokoncernowych. Poza pierwszą pięćdziesiątkę wypadło aż czterech jednomarkowych dilerów Toyoty i aż trzech jednokoncernowych dilerów GM. Można śmiało powiedzieć, że rok 2009 był udany dla marek koreańskich.
Spośród 11 nowych graczy którzy wdarli się do pierwszej pięćdziesiątki aż 5 sprzedaje KIA lub Hyundaia. Podobnie jak ubiegły, rok 2009 był także dobrym rokiem dla dilerów Skody, VW, Forda i Fiata. Zdecydowana większość firm opierających się o te marki zanotowała wzrost sprzedaży. Spośród dilerów, którzy znaleźli się na liście TOP50, 34 miało wyższy wzrost sprzedaży niż średnia dla całego rynku. 16 dilerów z listy zanotowało spadek sprzedaży w stosunku do średniej rynkowej i jednocześnie co oczywiste w stosunku do własnych wyników z ubiegłego roku.
Najwyższy zanotowany wzrost sprzedaży to imponujące 107,6% łódzkiej firmy Marvel, dilera KIA i Hyundai, a najwyższy spadek sprzedaży wśród dilerów z listy to aż 44,2% (Toyota Marki/Toyota Żerań). Nadal niekwestionowanym liderem polskiego rynku pozostaje Polska Grupa Dealerów, która jako pierwszy polski diler w historii przekroczyła granicę 10 tysięcy sztuk samochodów sprzedanych w ciągu roku, o 22,9 % więcej niż w porównywanym okresie wrzesień 2007 – sierpień 2008. Także bardzo duży wzrost zanotował ( + 35,1%) zanotował drugi na liście Carservis S.A., który sprzedał 6930 aut. Na trzecim miejscu listy pojawiła się niezwykle dynamicznie zwiększająca pozycję na polskim rynku poznańska Grupa Bemo Motors, która awansowała w stosunku do poprzedniej listy aż o cztery miejsca i sprzedała 5440 samochodów.
Stagnacja sprzedaży całego rynku nie wpłynęła na zahamowanie wzrostów sprzedaży największych dilerów co spowodowało dalszą koncentrację rynku. Sprzedaż 50. pierwszych dilerów, po raz pierwszy w historii przekroczył poziom jednej trzeciej całego rynku, na którym działa prawie 1000 przedsiębiorstw dealerskich. Drugim głównym wnioskiem jest porażka monokultury jednomarkowej.
Większość z 11 firm, które straciły miejsce w pierwszej 50 to właśnie firmy jednomarkowe, a większość z tych, które utrzymały miejsce na szczycie także miały bardzo wyraźne spadki sprzedaży. Wskazuje to wyraźnie, że nawet w przypadku zmian prawa i likwidacji GVO, z czysto ekonomicznych powodów proces rozwoju wielomarkowości będzie trudny do zahamowania.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Poz. | Firma/grupa dilerska | Sprzedaż nowych aut w szt. | Ilość lokali- zacji | Lokalizacje | Reprezentowane marki | Sprzedaż zmiana 2009 vs 2008/07 | Zmiana miejsca na liście 2009 vs 2008/07 |
1 | Polska Grupa Dealerów sp. z o.o. | 10545 | 10 | Kraków, Warszawa, Katowice, Chorzów, Bielsko-Biała, Tychy | Ford, Nissan, Suzuki, Fiat, Mitsubishi, SEAT, Hyundai, Infiniti | + 22,9% | 0 |
2 | Carservis S.A. | 6930 | 11 | Warszawa, Rzeszów, Olsztyn, Ostrołęka, Iława, Łomża, Ostrów Maz., Mrągowo | Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Hyundai, KIA, Opel, Chevrolet, TATA | +35,1% | 0 |
3 | Grupa BEMO Motors | 5440 | 7 | Poznań, Szczecin, Koszalin, Łódź | Ford, Volvo, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai, Mercedes | + 47,9% | 4 |
4 | Grupa Krotoski – Cichy | 5055 | 8 | Poznań, Piła, Grodzisk Wlk. , Łódź, Zgierz | VW, Audi, Skoda | + 19,4% | 1 |
5 | Grupa MAGRO | 4773 | 7 | Rybnik, Tychy, Zabrze, Kraków, Sosnowiec, Ruda Śl. | VW, Audi, Skoda, Suzuki | + 45,4% | 5 |
6 | KPI Retail sp. z o.o. | 4618 | 5 | Warszawa, Poznań | VW, Audi, Porsche, Skoda, Bentley | - 8,4% | 3 |
7 | Sobiesław Zasada S.A. | 3789 | 8 | Warszawa, Kraków, Łódź, Bydgoszcz, Rzeszów, Bielsko-Biała | Mercedes, Chrysler, Jeep, Dodge, VW, Audi, Subaru, | + 34,5% | 6 |
8 | Pol - Mot Auto sp. z o.o. | 3667 | 9 | Warszawa, Białystok, Bielsk Podlaski, Łomża, Kielce, Włocławek | Skoda, Fiat, Opel | + 14,4% | 3 |
9 | Summit Motors | 3194 | 3 | Warszawa | Ford, Honda | - 6,2% | 0 |
10 | Inter Auto Wiesław Siwek | 3061 | 3 | Kraków | Skoda, Opel, Chevrolet, Fiat | + 63,4% | 11 |
11 | Ganinex Gazda Group | 3025 | 3 | Katowice, Gliwice, Pszczyna | Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Skoda | + 21,1% | 5 |
12 | Auto Boss sp. z o.o. | 2823 | 2 | Bielsko-Biała, Chorzów | Ford, Volvo | + 31,8% | 8 |
13 | Grupa Auto Wimar | 2766 | 2 | Warszawa | Skoda | + 4,5% | 2 |
14 | Grupa PTH (Polmozbyt Toruń Holding) | 2754 | 12 | Toruń, Włocławek, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Konin, Kielce, Lublin, Łódź, Kraków | Citroen, Peugeot, Fiat, Mazda, Subaru | - 2,0% | 0 |
15 | CMP Holding | 2701 | 4 | Wrocław, Świdnica | Skoda, Peugeot, Honda, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, TATA | + 18,6% | 2 |
16 | Carsed s.j. | 2617 | 4 | Siedlce, Mińsk Maz., Biała Podlaska | Skoda, VW | + 20,1% | 2 |
16 | P.M. POL CAR sp. z. o.o. | 2617 | 5 | Poznań, Leszno, Gniezno, Ostrów Wlk. | Fiat, Alfa Romeo, Lancia | - 15,6% | 4 |
18 | Toyota Marki/ Toyota Żerań | 2546 | 2 | Warszawa | Toyota | - 44,5% | 14 |
19 | Auto Żoliborz sp. z o.o. | 2476 | 3 | Warszawa | Opel, Chevrolet | - 33,3% | 13 |
20 | Grupa ProMotors | 2312 | 11 | Warszawa, Katowice, Poznań, Wrocław, Lublin, Rzeszów, Radom, Zamość, Nysa, Rybnik | SEAT, Hyundai, Suzuki, Fiat | - 34,1% | 12 |
21 | MARVEL sp. z o.o. | 2288 | 2 | Łódź | KIA, Hyundai | + 107,6% | Pierwszy raz na liście |
22 | BIG Grupa Kapitałowa | 2000 | 6 | Olsztyn, Warszawa, Wrocław | Ford, Citroen, KIA, Jaguar, Land Rover, Mazda | + 12,4% | 2 |
23 | Plichta Aleksander Plichta | 1834 | 5 | Gdańsk, Gdynia, Wejherowo | VW, Skoda, Mitsubishi, Chrysler, Jeep, Dodge | +29,9% | 9 |
24 | PGA | 1777 | 6 | Warszawa, Katowice, Toruń, Bydgoszcz, Poznań | BMW, Mercedes, Peugeot | + 19,1% | 6 |
25 | Viamot S.A. | 1719 | 3 | Kraków, Olkusz | Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Iveco, Hyundai | + 5,9% | 3 |
26 | M.G. Centrum sp. z o.o. | 1685 | 3 | Katowice, Częstochowa | Toyota, Lexus | - 21,9% | 7 |
27 | RM Filipowicz/Moto Gabra | 1637 | 5 | Kraków, Bielsko-Biała | Mitsubishi, KIA, Ssangyong, Jaguar, Land Rover | + 68,8% | Pierwszy raz na liście |
28 | Bilex PHU sp. z o.o. | 1597 | 3 | Łódź, Częstochowa, Bełchatów | Fiat, KIA | + 14,9% | 5 |
29 | Zimny Auto | 1589 | 3 | Łódź, Piotrków Tryb., Tomaszów Maz. | VW, Skoda | + 15,9% | 6 |
30 | Marimex/M-Cars | 1553 | 3 | Kraków, Myślenice, Nowy Targ | Opel, Chevrolet, BMW | - 12,9% | 7 |
31 | Pol-Motors sp. z o.o. | 1549 | 3 | Wrocław, Wałbrzych | Ford, Hyundai, Suzuki | b.d. | Pierwszy raz na liście |
32 | EUROMOT ZHU | 1542 | 3 | Żory, Rybnik, Jastrzębie | Fiat, Alfa Romeo | + 35,3% | 16 |
33 | Inter Welm/Welm Centrum | 1522 | 2 | Bielsko-Biała, Pszczyna | VW, Audi, Skoda | + 46,3% | Pierwszy raz na liście |
34 | AS Motors sp. z o.o. | 1446 | 1 | Nadarzyn | KIA | + 67,9% | Pierwszy raz na liście |
35 | PUH Zdunek | 1432 | 3 | Gdańsk, Gdynia | Renault, Dacia, BMW | - 19,1% | 10 |
36 | SZEWCZYK s.j. | 1402 | 2 | Warszawa | VW, Audi, | + 27,8% | 17 |
37 | BEDNAREK | 1400 | 2 | Łódź, Dobroń | VW, Skoda | + 21,8% | 10 |
38 | Nawrot sp. z o.o. | 1352 | 2 | Wrocław | Renault, Dacia | + 60,0% | Pierwszy raz na liście |
39 | Auto Centrum Golemo s.j. | 1349 | 4 | Kraków, Nowy Targ | Peugeot, Hyundai, SEAT | + 29,0% | Pierwszy raz na liście |
40 | Odyssey sp. z o.o. | 1332 | 1 | Warszawa | Nissan, Mazda | + 30,5% | Pierwszy raz na liście |
41 | Renault Pietrzak sp. z o.o. | 1331 | 2 | Katowice, Świętochłowice | Renault, Dacia | - 3,8% | 7 |
42 | Chodzeń s.j. | 1318 | 2 | Warszawa | Toyota, Honda | - 7,3% | 11 |
43 | DS Germaz sp. z o.o. | 1309 | 2 | Wrocław, Zielona Góra | Ford | + 23,6% | Pierwszy raz na liście |
44 | MM Cars sp. z o.o. | 1266 | 1 | Katowice | Opel, Chevrolet, SAAB, Subaru, Suzuki | + 17,6% | Pierwszy raz na liście |
45 | Mikołajczak | 1210 | 3 | Bydgoszcz, Inowrocław | Opel, Chevrolet, SAAB | - 4,7% | 6 |
46 | GROBLEWSKI | 1173 | 4 | Sopot, Gdańsk | VW, Audi, Skoda, Porsche | + 4,6% | 4 |
47 | Dixi – Car S.A. | 1163 | 2 | Warszawa, Radom | Opel, Chevrolet, Isuzu | - 37,4% | 25 |
48 | PARTNER s.j. | 1160 | 1 | Katowice | Fiat, Lancia | +23,4% | Pierwszy raz na liście |
49 | Rowiński – Wajdemajer sp. z o.o. | 1125 | 2 | Warszawa | VW, Audi | - 9,8% | 5 |
50 | Budmat Auto sp. z o.o. | 1117 | 2 | Płock, Ciechanów | Peugeot, Citroen, Nissan, Ford | - 14,1% | 13 |
Poz. | Marka | Liczba dilerów | Zmiana 2009 vs 2007/2008 | W tym dilerów jednokoncernowych | Zmiana 2009 vs 2007/2008 |
1 | Skoda | 14 | +2 | 1 | -1 |
2 | Fiat | 13 | +3 | 3 | b.z. |
3 | VW | 12 | +3 | 2 | +1 |
4 | Opel | 8 | b.z. | 2 | - 3 |
5 | Ford | 8 | +1 | 1 | b.z. |
6 | Hyundai | 7 | +2 | 0 | b.z. |
7 | KIA | 6 | +4 | 1 | b. z. |
8 | Suzuki | 6 | +2 | 0 | b.z. |
9 | Peugeot | 5 | -1 | 0 | b.z. |
10 | Toyota | 3 | - 4 | 2 | - 4 |
11 | Citroen | 3 | -3 | 0 | - 2 |
12 | Honda | 3 | b.z. | 0 | b.z. |