Auto Świat Wiadomości Aktualności Kto jest najlepszym dilerem w Polsce?

Kto jest najlepszym dilerem w Polsce?

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Polska branża motoryzacyjna odnotowała gwałtowny wzrost konsolidacji rynku. Z ogłoszonej 25 marca 2010 roku listy TOP 50 wynika, iż najbardziej ucierpiały salony jednomarkowe.

Kto jest najlepszym dilerem w Polsce?
Auto Świat
Kto jest najlepszym dilerem w Polsce?

Lista została przygotowana przez Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar oraz firmę doradczą DCG Dealer Consulting. Zestawienia takie są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dilerskich świata m.in. w USA, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy Holandii.

Na podstawie list TOP 50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W roku 2009 na polskim rynku dystrybucji samochodów wskaźnik ten znacząco wzrósł. W roku 2007 wynosił on 31,16%, w roku 2008 wzrósł o niespełna 0,27% do 31,43%, ale już w roku 2009 wyniósł aż 34,08 procenta. Żaden europejski rynek dealerski nie przeżył w tym czasie takiego skoku. Mało tego na żadnym europejskim wskaźnik konsolidacji nie wzrósł nigdy tak znacznie w ciągu jednego roku.

Znaczny wpływ na wzrost poziomu sprzedaży największych dealerów miał bowiem ogromny sięgający 20 procent rynku w roku 2009 roku reeksport samochodów do Europy Zachodniej. A najwięksi polscy dilerzy brali udział w tym zjawisku w znacznie wyższym stopniu niż średnia rynkowa. Dodatkowo jest na liście TOP50 2009 kilka firm, które osiągnęły swoją pozycję głównie dzięki reeksportowi. I raczej nie utrzymają jej w roku obecnym. Drugim czynnikiem, który wpłynął na zjawisko wzrostu konsolidacji było znaczna aktywność w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek przez wiele firm z grupy największych polskich dilerów. Oba wymienione wyżej czynniki spowodowały także, że najwięksi polscy dilerzy w większości oparli się rynkowej stagnacji.

W branym pod uwagę okresie pełnego roku 2009 sprzedaż całego rynku spadła w stosunku do porównywanego okresu wrzesień 2007 – sierpień 2008 o 2,16 procenta, ale w tym samym czasie sprzedaż firm z listy TOP50 wzrosła aż o 7,29 procenta. Warto zwrócić uwagę, że takie zróżnicowanie nie występowało w roku 2008. Na poprzedniej liście TOP50 2007/2008 tendencje dotyczące całego rynku i jego czołówki były bardzo zbliżone. Wzrost sprzedaży całego rynku w tym okresie wyniósł 13,95% i był tylko nieznacznie niższy od wzrostu sprzedaży firm z listy TOP50, który wyniósł 14,95%.

Warto także zwrócić uwagę na zmniejszającą się rolę salonów producenckich. Wszystkie salony, które znalazły się wśród 50 największych placówek dilerskich wygenerowały spadki sprzedaży od 4 do 18 procent i wszystkie zanotowały teoretyczny spadek na liście w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jeśli jednak przyjąć postawioną wyżej tezę, że dla wyników na liście TOP50 2009 ważne znaczenie miał reeksport, w którym salony producenckie nie uczestniczyły, to w roku 2010 może być świadkiem sytuacji odwrotnej.

Analizując porównawczo dane z roku 2009 i poprzedniego wyraźnie widać znaczący wzrost roli wielomarkowości wśród największych polskich dilerów. Na poprzednie liście w pierwszej dziesiątce było 2 jednokoncernowe salony dilerskie, w pierwszej dziesiątce listy 2009 w nie ma już ani jednego, wszystkie firmy są wielomarkowe. W całej pięćdziesiątce 2007/2008 firmy multibrandowe stanowiły dokładnie 50%, na liście 2009 jest to już 76 procent. W tym czasie skala wielomarkowości całego rynku wzrosła jedynie o około 2 punkty procentowe, z do mniej więcej 6 procent wszystkich dilerstw w Polsce do 8 procent na zakończenie roku 2009. Na liście nastąpiło aż 12 zmian.

Można śmiało stwierdzić, że rok 2009 nie był dobry dla dilerów GM i Toyoty. I nie bez znaczenia jest fakt, że wśród tych dilerstw w roku ubiegłym znajdowała się podstawowa liczba dealerów jednokoncernowych. Poza pierwszą pięćdziesiątkę wypadło aż czterech jednomarkowych dilerów Toyoty i aż trzech jednokoncernowych dilerów GM. Można śmiało powiedzieć, że rok 2009 był udany dla marek koreańskich.

Spośród 11 nowych graczy którzy wdarli się do pierwszej pięćdziesiątki aż 5 sprzedaje KIA lub Hyundaia. Podobnie jak ubiegły, rok 2009 był także dobrym rokiem dla dilerów Skody, VW, Forda i Fiata. Zdecydowana większość firm opierających się o te marki zanotowała wzrost sprzedaży. Spośród dilerów, którzy znaleźli się na liście TOP50, 34 miało wyższy wzrost sprzedaży niż średnia dla całego rynku. 16 dilerów z listy zanotowało spadek sprzedaży w stosunku do średniej rynkowej i jednocześnie co oczywiste w stosunku do własnych wyników z ubiegłego roku.

Najwyższy zanotowany wzrost sprzedaży to imponujące 107,6% łódzkiej firmy Marvel, dilera KIA i Hyundai, a najwyższy spadek sprzedaży wśród dilerów z listy to aż 44,2% (Toyota Marki/Toyota Żerań). Nadal niekwestionowanym liderem polskiego rynku pozostaje Polska Grupa Dealerów, która jako pierwszy polski diler w historii przekroczyła granicę 10 tysięcy sztuk samochodów sprzedanych w ciągu roku, o 22,9 % więcej niż w porównywanym okresie wrzesień 2007 – sierpień 2008. Także bardzo duży wzrost zanotował ( + 35,1%) zanotował drugi na liście Carservis S.A., który sprzedał 6930 aut. Na trzecim miejscu listy pojawiła się niezwykle dynamicznie zwiększająca pozycję na polskim rynku poznańska Grupa Bemo Motors, która awansowała w stosunku do poprzedniej listy aż o cztery miejsca i sprzedała 5440 samochodów.

Stagnacja sprzedaży całego rynku nie wpłynęła na zahamowanie wzrostów sprzedaży największych dilerów co spowodowało dalszą koncentrację rynku. Sprzedaż 50. pierwszych dilerów, po raz pierwszy w historii przekroczył poziom jednej trzeciej całego rynku, na którym działa prawie 1000 przedsiębiorstw dealerskich. Drugim głównym wnioskiem jest porażka monokultury jednomarkowej.

Większość z 11 firm, które straciły miejsce w pierwszej 50 to właśnie firmy jednomarkowe, a większość z tych, które utrzymały miejsce na szczycie także miały bardzo wyraźne spadki sprzedaży. Wskazuje to wyraźnie, że nawet w przypadku zmian prawa i likwidacji GVO, z czysto ekonomicznych powodów proces rozwoju wielomarkowości będzie trudny do zahamowania.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.Firma/grupa dilerskaSprzedaż nowych aut w szt.Ilość lokali- zacjiLokalizacjeReprezentowane markiSprzedaż zmiana 2009 vs 2008/07Zmiana miejsca na liście 2009 vs 2008/07
1Polska Grupa Dealerów sp. z o.o.1054510Kraków, Warszawa, Katowice, Chorzów, Bielsko-Biała, TychyFord, Nissan, Suzuki, Fiat, Mitsubishi, SEAT, Hyundai, Infiniti+ 22,9%0
2Carservis S.A.693011Warszawa, Rzeszów, Olsztyn, Ostrołęka, Iława, Łomża, Ostrów Maz., MrągowoFiat, Alfa Romeo, Lancia, Hyundai, KIA, Opel, Chevrolet, TATA+35,1%0
3Grupa BEMO Motors54407Poznań, Szczecin, Koszalin, ŁódźFord, Volvo, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai, Mercedes+ 47,9%4
4Grupa Krotoski – Cichy50558Poznań, Piła, Grodzisk Wlk. , Łódź, ZgierzVW, Audi, Skoda+ 19,4%1
5Grupa MAGRO47737Rybnik, Tychy, Zabrze, Kraków, Sosnowiec, Ruda Śl.VW, Audi, Skoda, Suzuki+ 45,4%5
6KPI Retail sp. z o.o.46185Warszawa, PoznańVW, Audi, Porsche, Skoda, Bentley- 8,4%3
7Sobiesław Zasada S.A.37898Warszawa, Kraków, Łódź, Bydgoszcz, Rzeszów, Bielsko-BiałaMercedes, Chrysler, Jeep, Dodge, VW, Audi, Subaru,+ 34,5%6
8Pol - Mot Auto sp. z o.o.36679Warszawa, Białystok, Bielsk Podlaski, Łomża, Kielce, WłocławekSkoda, Fiat, Opel+ 14,4%3
9Summit Motors31943WarszawaFord, Honda- 6,2%0
10Inter Auto Wiesław Siwek30613KrakówSkoda, Opel, Chevrolet, Fiat+ 63,4%11
11Ganinex Gazda Group30253Katowice, Gliwice, PszczynaFiat, Lancia, Alfa Romeo, Skoda+ 21,1%5
12Auto Boss sp. z o.o.28232Bielsko-Biała, ChorzówFord, Volvo+ 31,8%8
13Grupa Auto Wimar27662WarszawaSkoda+ 4,5%2
14Grupa PTH (Polmozbyt Toruń Holding)275412Toruń, Włocławek, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Konin, Kielce, Lublin, Łódź, KrakówCitroen, Peugeot, Fiat, Mazda, Subaru- 2,0%0
15CMP Holding27014Wrocław, ŚwidnicaSkoda, Peugeot, Honda, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, TATA+ 18,6%2
16Carsed s.j.26174Siedlce, Mińsk Maz., Biała PodlaskaSkoda, VW+ 20,1%2
16P.M. POL CAR sp. z. o.o.26175Poznań, Leszno, Gniezno, Ostrów Wlk.Fiat, Alfa Romeo, Lancia- 15,6%4
18Toyota Marki/ Toyota Żerań25462WarszawaToyota- 44,5%14
19Auto Żoliborz sp. z o.o.24763WarszawaOpel, Chevrolet- 33,3%13
20Grupa ProMotors231211Warszawa, Katowice, Poznań, Wrocław, Lublin, Rzeszów, Radom, Zamość, Nysa, RybnikSEAT, Hyundai, Suzuki, Fiat- 34,1%12
21MARVEL sp. z o.o.22882ŁódźKIA, Hyundai+ 107,6%Pierwszy raz na liście
22BIG Grupa Kapitałowa20006Olsztyn, Warszawa, WrocławFord, Citroen, KIA, Jaguar, Land Rover, Mazda+ 12,4%2
23Plichta Aleksander Plichta18345Gdańsk, Gdynia, WejherowoVW, Skoda, Mitsubishi, Chrysler, Jeep, Dodge+29,9%9
24PGA17776Warszawa, Katowice, Toruń, Bydgoszcz, PoznańBMW, Mercedes, Peugeot+ 19,1%6
25Viamot S.A.17193Kraków, OlkuszFiat, Alfa Romeo, Lancia, Iveco, Hyundai+ 5,9%3
26M.G. Centrum sp. z o.o.16853Katowice, CzęstochowaToyota, Lexus- 21,9%7
27RM Filipowicz/Moto Gabra16375Kraków, Bielsko-BiałaMitsubishi, KIA, Ssangyong, Jaguar, Land Rover+ 68,8%Pierwszy raz na liście
28Bilex PHU sp. z o.o.15973Łódź, Częstochowa, BełchatówFiat, KIA+ 14,9%5
29Zimny Auto15893Łódź, Piotrków Tryb., Tomaszów Maz.VW, Skoda+ 15,9%6
30Marimex/M-Cars15533Kraków, Myślenice, Nowy TargOpel, Chevrolet, BMW- 12,9%7
31Pol-Motors sp. z o.o.15493Wrocław, WałbrzychFord, Hyundai, Suzukib.d.Pierwszy raz na liście
32EUROMOT ZHU15423Żory, Rybnik, JastrzębieFiat, Alfa Romeo+ 35,3%16
33Inter Welm/Welm Centrum15222Bielsko-Biała, PszczynaVW, Audi, Skoda+ 46,3%Pierwszy raz na liście
34AS Motors sp. z o.o.14461NadarzynKIA+ 67,9%Pierwszy raz na liście
35PUH Zdunek14323Gdańsk, GdyniaRenault, Dacia, BMW- 19,1%10
36SZEWCZYK s.j.14022WarszawaVW, Audi,+ 27,8%17
37BEDNAREK14002Łódź, DobrońVW, Skoda+ 21,8%10
38Nawrot sp. z o.o.13522WrocławRenault, Dacia+ 60,0%Pierwszy raz na liście
39Auto Centrum Golemo s.j.13494Kraków, Nowy TargPeugeot, Hyundai, SEAT+ 29,0%Pierwszy raz na liście
40Odyssey sp. z o.o.13321WarszawaNissan, Mazda+ 30,5%Pierwszy raz na liście
41Renault Pietrzak sp. z o.o.13312Katowice, ŚwiętochłowiceRenault, Dacia- 3,8%7
42Chodzeń s.j.13182WarszawaToyota, Honda- 7,3%11
43DS Germaz sp. z o.o.13092Wrocław, Zielona GóraFord+ 23,6%Pierwszy raz na liście
44MM Cars sp. z o.o.12661KatowiceOpel, Chevrolet, SAAB, Subaru, Suzuki+ 17,6%Pierwszy raz na liście
45Mikołajczak12103Bydgoszcz, InowrocławOpel, Chevrolet, SAAB- 4,7%6
46GROBLEWSKI11734Sopot, GdańskVW, Audi, Skoda, Porsche+ 4,6%4
47Dixi – Car S.A.11632Warszawa, RadomOpel, Chevrolet, Isuzu- 37,4%25
48PARTNER s.j.11601KatowiceFiat, Lancia+23,4%Pierwszy raz na liście
49Rowiński – Wajdemajer sp. z o.o.11252WarszawaVW, Audi- 9,8%5
50Budmat Auto sp. z o.o.11172Płock, CiechanówPeugeot, Citroen, Nissan, Ford- 14,1%13
Poz.MarkaLiczba dilerówZmiana 2009 vs 2007/2008W tym dilerów jednokoncernowychZmiana 2009 vs 2007/2008
1Skoda14+21-1
2Fiat13+33b.z.
3VW12+32+1
4Opel8b.z.2- 3
5Ford8+11b.z.
6Hyundai7+20b.z.
7KIA6+41b. z.
8Suzuki6+20b.z.
9Peugeot5-10b.z.
10Toyota3- 42- 4
11Citroen3-30- 2
12Honda3b.z.0b.z.
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: