Był bezpośrednim następca legendarnego modelu Diablo, którego wyprodukowano 2900 egzemplarzy. Jego design stworzył Luc Donckerwolke, a nazwę przejęto od byka, który w 1879 roku przeżył 28 ukłuć mieczem.

Pojazd ten napędzany jest 12-cylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 6,2 litra i mocy 580 KM (426 kW). W pierwszym okresie współpracował on z przekładnią manualną, a od 2005 roku także sekwencyjną e-gear. W 2003 roku powstało 50 egz. limitowanej serii Murciélago 40th Anniversary, która uświetniła rocznice powstania marki. Rok później ofertę uzupełnił model Murciélago Roadster.

Podczas salonu samochodowego w Genewie (2006) premierę miała druga generacja Murciélago z symbolem LP640 w nazwie i mocniejszą jednostką napędową o pojemności skokowej 6,5 litra i mocy 640 KM (471 kW). Zmodyfikowane zostało podwozie oraz nadwozie.

W 2006 powstał model Murciélago LP640 Roadster i seria limitowana 20 egz. LP640 Versace. Murciélago LP640 stało się podstawą do zbudowania modeli Reventón i Reventón Roadster, także wyprodukowanych w seriach 20 egz. w latach 2007-2009.

Pod koniec kariery powstał jeszcze wariant LP670-4 Super Veloce z silnikiem o mocy 670 KM (493 kW), który od 0 do 100 km/h rozpędzał się jedynie 3,2 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 342 km/h. wyprodukowano 350 egzemplarzy oraz 10 egzemplarzy Super Veloce China Limited Edition.

Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia produkcji nowego modelu, który otrzymał roboczą nazwę Jota. Pojazd ten ma nową konstrukcje i silnik 7,0 V12 o mocy 700 KM (525 kW). Produkcja tego modelu rozpocznie się w marcu 2011 roku.