Z trzecią generacją modelu Delta marka Lancia po ośmiu latach powraca do klasy niższej średniej. Podczas gdy dwie pierwsze generacje były klasycznymi hatchbackami w Golf-klasse, nadchodzący model ma na muszce mocniejszych konkurentów. Częściowo Delta wypełni miejsce po modelu Lybra, przede wszystkim jednak auto będzie konkurentem premiowych kompaktów.
Nowa Lancia Delta otrzyma najnowocześniejsze jednostki napędowe, którymi może pochwalić się koncern Fiat. Dokładnie chodzi o benzynowe silniki T-Jet, trzy nowe turbodiesle Multijet oraz nową benzynową jednostkę z bezpośrednim wtryskiem paliwa Twin Turbo Jet.
1,4 Turbo Jet (88kW/120 KM i 110 kW/150 KM)
Podstawę oferty tworzą dwa silniki 1,4 Fire Turbo Jet w wersjach 88 i 110 kW (120 i 150 KM). Maksymalny moment obrotowy obu jednostek wynosi 206 Nm, osiągany jest przy 1750 obr./min czy 2250 obr./min w wypadku mocniejszej wersji. Turbosprężarka jest kompaktowa, tak więc jej uczynek odczuwalny jest przede wszystkim przy niskich obrotach. Jednostki cechują się szybkimi reakcjami i minimalną turbodziurą. Lancia określa tę parę silników jako kompromis między oszczędnością i sportowym charakterem. Interwał serwisowy wynosi 30 tys. km.
Silniki 1,4 T-Jet połączone będą z 6-stopniową manualną skrzynią biegów M32, w której zmieniono przełożenia, synchronizację, smarowanie i działanie sprzęgła, tak by lepiej odpowiadały charakterowi Delty. Skrzynia biegów i sprzęgło otrzymały odciążoną obudowę. Pierwszy i drugi bieg mają synchronizację składającą się z dwóch stożków, które zmniejszają siłę potrzebną do zmiany biegów o 40 % w porównaniu do zwykłej 1-stożkowej synchronizacji.
1,6 Multijet (88 kW/120 KM)
Turbodiesel 1,6 Multijet (88 kW/120 KM) jest najnowszym silnikiem z gamy obejmującej 4-cylindrowe jednostki 1,3 i 1,9 l oraz 5-cylindrową 2,4 l. Silnik jest wcieleniem w życie idei downsizingu – w porównaniu do Multijeta 1,9 o tej samej mocy jednostka dysponuje o 8 % niższym zużyciem paliwa w cyklu mieszanym i o 25 % wyższym momentem obrotowym przy niższych obrotach (300 Nm przy 1500 obr./min). Z taką wartością w kategorii pojemnościowej do 1,8 l chodzi o najmocniejszy silnik, a żaden porównywalny diesel nie ma tak korzystnego przebiegu momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów. Silnik wykorzystuje zmodyfikowany układ wtrysku, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, recyrkulację spalin i filtr cząstek stałych. Dzięki temu już dziś pełni normę emisji spalin Euro 5. Pierwszy przegląd silnika 1,6 Multijet wyznaczono na 35 tys. km.
Jednostka 1,6 Multijet zblokowana będzie z 6-stopniową manualną skrzynią biegów C530. Jej zestopniowanie ustawiono tak, aby jak najlepiej wykorzystać niskie obroty. W ten sposób zwłaszcza na autostradzie obniża się hałas i spada zużycie paliwa. Pierwsze dwa biegi mają 3-stożkową synchronizację typu Borg-Warner, pozostałe biegi zsynchronizowano 1-stożkowo. Sprzęgło sterowane jest hydraulicznie. Alternatywą do manualnej 6-biegowej przekładni będzie zautomatyzowana skrzynia biegów M32 oferowana pod nazwą Selectronic. Przekładnia przygotowana specjalnie do eksploatacji miejskiej, która dodatkowo ma zapewnić niższe zużycie paliwa niż manualna skrzynia biegów, pojawi się w ofercie w późniejszym czasie.
2,0 Multijet (121 kW/165 KM)
Nowy 2-litrowy silnik bazuje na 16-zaworowej jednostce 1,9 Multijet. Większą pojemność uzyskano dzięki zwiększeniu średnicy cylindrów o 1 mm. Dodano również nową turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek, zwiększając w ten sposób moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa. Nowe świece pracują z niższym napięciem, które umożliwia zapalić silnik już po krótkim nagrzewaniu. Dzięki obniżeniu stopnia sprężania z 17,5:1 do 16,5:1 zmniejszyły się m. in. emisje NOx, tak więc silnik pełni normę Euro 5. Również 2,0 Multijet standardowo oferowany będzie z filtrem cząstek stałych i kompaktowym modułem recyrkulacji spalin.
1,9 Twin Turbo Multijet (140 kW/190 KM)
Najmocniejszą z trzech nowych turbodoładowanych jednostek wysokoprężnych jest 1,9 Twin Turbo Multijet. Dwustopniowo doładowany silnik dotychczas pojawił się tylko w modelach Saab 9-3 i Cadillac BLS, w ramach koncernu Fiat chodzi więc o swoisty debiut. Jednostka oferuje 140 kW (190 KM) i 400 Nm przy 2000 obr./min, przy czym już przy 1250 obr./min dostępne jest 300 Nm. W ten sposób silnik charakteryzuje się ponadprzeciętną elastycznością już od obrotów biegu jałowego. Mniejsza turbosprężarka pracuje sama do 1800 obr./min, później dołącza się większa turbosprężarka, a od 3000 obr./min pracuje ona sama. Silnik cechuje się więc liniowym przyrostem mocy bez turbodziur. Również ten silnik pełni normę Euro 5.
Oba mocniejsze diesle otrzymają nową 6-biegową przekładnię manualną F40.
1,8 Di Turbo Jet (147 kW/200 KM)
Miłośników mocnych jednostek benzynowych zapewne zainteresuje nowy silnik 1,8 Twin Turbo Jet z bezpośrednim wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu zaworów ssących i wydechowych. Uzyskano w ten sposób moc 147 kW (200 KM) przy relatywnie niskim zużyciu paliwa, pełniąc normę Euro 5. Bliższych informacji na razie nie podano.
Wyłącznie dla tej jednostki dostępny będzie nowy sekwencyjny automat Aisin. Jego oprogramowanie dostosowuje charakter pracy do momentalnych warunków jazdy i umożliwia hamowanie silnikiem. Przekładnia jest w stanie rozpoznać przejazd zakrętu i dostosować swój charakter zgodnie z zamiłowaniami kierowcy do komfortowej lub sportowej jazdy. Dodatkowo kierowca może wybierać z automatycznych trybów Normal, Sport lub Winter, ewentualnie może manualnie zmieniać biegi.
Lancia Delta - przegląd dostępnych silnikówSilnik1,4 Turbo Jet1,4 Turbo Jet1,6 Multijet2,0 Multijet1,9 Twin Turbo MultijetPojemność skokowa [cm3]13681368159819561910Średnica x skok [mm]72,0 x 84,072,0 x 84,079,5 x 80,583,0 x 92,482,0 x 92,4Stopień sprężania9,8 : 19,8 : 116,5 : 116,5 : 116,5 : 1Cylindrów/zaworów4/44/44/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]88 (120)/5000110 (150)/550088 (120)/4000121 (165)/4000140 (190)/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]206/1750206/2250300/1500360/1750400/2000Prędkość maksymalna [km/h]195210194214222Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]9,88,710,78,57,9Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]6,67,04,95,35,7Masa własna [kg]13201320141014301430