Dane o autach pochodzą głównie z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i nawet jeśli trochę jej nie ufamy (bo jest w niej np. 1,8 mln Fiatów 126p), to i tak do obiecanego przez Pana Premiera miliona daleko. Ale dość tych żartów. Fakt pozostaje faktem, że od teraz można sprawdzać ile jest ekologicznych elektryczny i elektryczno-spalinowych aut oraz stacji ich ładowanie.

Licznik to wspólna inicjatywa Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i na ich stronach go znajdziecie. Wedle danych tam prezentowanych pod koniec marca br. w Polsce zarejestrowanych było 4 987 elektrycznych samochodów osobowych, z czego dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, z ang. "battery electric vehicles") – 3163, a pozostałą część hybryd typu plug-in (PHEV, z ang. "plug-in hybrid electric vehicles") – 1824.

Proporcje między BEV a PHEV w Polsce (63% do 37%) są zbliżone do europejskich (55% do 45%). Park elektrycznych pojazdów dostawczych na koniec marca br. wyniósł 278 szt., e-busów 198, a elektrycznych skuterów i motocykli 3 445. Na tle Europy to jednak wciąż niewiele. Wedle tych samych danych nasz park eko-samochodów to raptem 0.4 procent wszystkich tego typu pojazdów osobowych w Europie.

Jeśli chodzi o infrastrukturę, niezbędną do użytkowania z aut elektrycznych, to na koniec marca br. w Polsce działało ponad 646 stacji ładowania (1148 punktów). Najwięcej jest zlokalizowanych w: Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu. 33% stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w 2018 r. w UE sprzedano 301 847 osobowych pojazdów elektrycznych. Najwięcej tego typu aut w UE zarejestrowano w Niemczech (67 658), druga była Wielka Brytania (59 947) , a trzecia Francja (45 623). Poza Unią najwięcej elektryków sprzedano oczywiście w Norwegii – 72 689 . Polska, to tylko 1 324 aut elektrycznych w 2018 r. To wciąż za mało, jeśli chcemy być liderem!

Licznik elektromobilności