Decydując się na przyczepę kempingową, skupiamy się na praktycznych walorach, dzięki którym ten towarzysz wakacyjnych wyjazdów będzie jak najlepiej odpowiadał naszym potrzebom czy możliwościom finansowym.
Oprócz wielkości czy przestronności zwracamy także uwagę na wyposażenie – liczba miejsc do spania, toaleta, prysznic, markiza czy kuchenka bądź lodówka to elementy, których posiadanie może bardzo ułatwić korzystanie z mobilnego domu na kołach.
Jednocześnie drugorzędne znaczenie ma dla nas (najczęściej) stylistyka przyczepy. W kwestii wyglądu ważniejsze jest to, żeby używana przyczepa była w dobrym stanie technicznym.
Przyczepa kempingowa – styl bycia
Tymczasem są osoby, dla których praktyczne walory schodzą na drugi plan, bo przegrywają z oryginalną stylistyką czy nietypowym wyposażeniem. To obiekty dla ludzi, którzy nie tylko są fanami karawaningu, lecz także dla tych, którzy lubią się wyróżniać, więc przyczepa ma wyrażać ich styl bycia.
W galerii przestawiamy 14 przyczep kempingowych, których wygląd zwróci uwagę każdego, niekoniecznie tylko amatorów aktywnego spędzania wolnego czasu. To także przyczepy, które za sprawą odpowiedniego wyposażenia zapewnią wyższy komfort podczas odpoczynku lub sprawdzą się podczas podróżowania w trudnych warunkach drogowych.
Wśród tych nietypowych przyczep są także modele o awangardowym kształcie, wyjątkowo małe obiekty oraz stylizowane na zabytkowe wersje. Pewne jest, że ludzie, którzy je projektowali, mieli dużo odwagi. W tym przypadku wyszło to na dobre.
Prezentację nietypowych przyczep kempingowych rozpoczynamy od ekspedycyjnej propozycji australijskiej firmy Bruder modelu EXP-6.
Przyczepa prezentuje się futurystycznie, a jednocześnie stylistyką nawiązuje do pojazdów terenowych. Budzi także poczucie solidności, a to zasługa materiałów wysokiej jakości.
Przyczepa ma wodoszczelną budowę, osadzona została na drabinowej ramie z resorowaniem. Jazdę wąskimi traktami w terenie ułatwia fakt, że przyczepa ma taki sam rozstaw kół, jak ciągnący ją pojazd.
Samowystarczalność? W zasadzie nie ma z tym problemu, skoro na dachu są 600-watowe panele słoneczne, a na pokładzie zbiornik wody o pojemności 170 l oraz ogrzewanie Webasto zasilane olejem napędowym. Przyczepa Bruder EXP-6 jest dostępna również ze stałym dachem oraz z pralką.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 6,72 m, szer. – 1,92 m, wys. – 2,35-2,65 m, masa wł. – 2200 kg, masa całkowita – 3100 kg, obciążenie dyszla – 115 kg, cena – ok. 114 000 euro, czas dostawy – ok. 10 miesięcy, filia w Europie – Holandia, strona internetowa: www.bruders.com.
Turecka firma Crawler ma w ofercie model BATU 535, który wykonano z aluminium. Za 3400 euro do przyczepy można dokupić pneumatyczne zawieszenie, które da się regulować w zakresie 20 cm. Wersja e-trail ma być dostępna od 2022 r., ale polscy klienci muszą pamiętać, że w naszym kraju nie ma przedstawicielstwa firmy Crawler. Najbliżsi dilerzy znajdują się w Czechach oraz w Niemczech.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 7,35 m, szer. – 2,05 m, wys. – 2,70 m, masa wł. – 1730 kg, masa całkowita – 2200 kg, obciążenie dyszla – 80-150 kg, cena – od 71 281 euro, czas dostawy – ok. 3-4 miesiące, strona internetowa – https://www.crawler.global/de.
Kiedy przyczepa Flip 90 jest skonfigurowana do jazdy trudno w niej rozpoznać jej kempingowe DNA. Wystarczy jednak kilka ruchów rąk, a powiększa się ona o 6,5 m2 i staje się pełnoprawnym domem na kołach.
We wnętrzu tej pomysłowej przyczepy wygospodarowano miejsce na toaletę, zlew, 45-litrową lodówkę oraz kuchenkę.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 4,20 m, szer. – 2,00 m, wys. – 2,25-2,44 m (regulowana wysokość zawieszenia), masa wł. – 950 kg, masa całkowita – 1800 kg, obciążenie dyszla – 100 kg, cena – od 34 390 euro, czas dostawy – ok. 6 miesięcy, strona internetowa: www.flip90.de.
Beauer 3X Plus ma powierzchnię 28 m2 i jest 3-pokojowym mieszkaniem na kołach. W przyczepie wydzielono dwie sypialnie, toaletę z pralką, prysznic, jadalnię z kącikiem TV. Przyczepa dostępna jest w wersji z meblami lub bez nich, a ceny startują od 54 900 euro.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 7,65 m, szer. – 2,10 m, wys. – 2,90 m, masa wł. – 1850 kg, masa całkowita – 2700 kg, obciążenie dyszla – 120 kg, cena – 69 000 euro, czas dostawy – ok. 12 miesięcy, strona internetowa: www.beauer.fr.
W tym przypadku stwierdzenie mieszkanie na kółkach jest wyjątkowo trafione. Autorem projektu Living Vehicle jest kalifornijski architekt Matthew Hofmann oraz jego żona Joanne.
Koncepcja okazuje się w pełni samowystarczalna i zgodna z ekologią. Także wtedy, gdy na pokładzie znajdzie się pralka.
Zasilanie sprzętu znajdującego się na pokładzie możliwe jest dzięki energii słonecznej, a do dyspozycji jest nawet 20 tys. watów. Living Vehicle nie jest, niestety dostępny w Europie i pozostaje typowym amerykańskim marzeniem.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 10 m, szer. – 2,62 m, wys. – 3,65 m, masa wł. – 5400 kg, masa całkowita – 8100 kg, obciążenie dyszla – 500 kg, cena – od 220 tys. euro, czas dostawy – ponad rok, strona internetowa: www.livingvehicle.com
Już od 11 lat Stuart Winterbourn i Matt Wilkie z Nowej Zelandii z Christchurch pracowali nad przyczepą kempingową z obracanym tarasem. Efektem jest prototyp przyczepy o nazwie Romotow. W pierwszej kolejności wejdzie ona do sprzedaży w Australii oraz w Stanach Zjednoczonych.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 9,80 m, szer. – 2,50 m, wys. – 3,40 m, masa wł. – 3300 kg, masa całkowita – 4000 kg, obciążenie dyszla – 350 kg, cena – od 265 tys. euro, czas dostawy – ok. rok, strona internetowa – www.romotow.com
Australia to miejsce z najbardziej niebezpiecznymi zwierzętami na świecie. Pamiętali o tym specjaliści z firmy Royal Flair z Melbourne. W efekcie powstała przyczepa z 4,5-metrowym tarasem umieszczonym ponad ziemią i z zadaszeniem. Oczywiście całość jest zabezpieczona przed dostaniem się do środka różnych gadów.
Taras okazuje się bardzo łatwy w rozkładaniu i składaniu i ma moskitiery zabezpieczające przed insektami. Jak przystało na australijską przyczepę nie zapomniano o przystosowaniu do jazdy w terenie.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 8,80 m, szer. – 2,35 m, wys. – 2,87 m, masa wł. – 2957 kg, masa całkowita – 3500 kg, obciążenie dyszla – 250 kg, cena – ok. 74 000 euro, czas dostawy – ok. 10 miesięcy, strona internetowa: www.royalflair.com.au.
Spotyka się trzech mężczyzn z namiotem, przyczepą kempingową oraz vanem i mówią – połączmy to wszystko. W ten sposób powstała przyczepa cuckoo czyli kukułka.
Wykonana ręcznie przyczepa nie jest duża, ale pomieści łóżko, nieduży stolik, a na zewnątrz, bagażnik dachowy i rowerowy oraz prysznic.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 4,30 m, szer. – 1,93 m, wys. – 1,84 m, masa wł. – 530 kg, masa całkowita – 750-1300 kg, obciążenie dyszla – 30 kg, cena – od 16 680 euro, czas dostawy – ok. 4-5 miesięcy, strona internetowa: www.kuckoo-camper.de.
W Tiny Camper 7even50 FLEX liczy się wewnętrzna wielkość, bowiem z zewnątrz jest to całkiem mała przyczepa. Jednak udało się w niej wygospodarować miejsce na 18-litrową lodówkę, kuchenkę na kartusze, pojemnik na wodę oraz chemiczne WC.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 3,75 m, szer. – 1,76 m, wys. – 2,08 m, masa wł. – 540 kg, masa całkowita – 750 kg, obciążenie dyszla – 50 kg, cena – ok. 12 587 euro, czas dostawy – ok. 2-3 miesiące, strona internetowa: www.750-camper.de.
Amerykański artysta Angel Irlanda z Santa Fe nie mógł znaleźć do swojego Fiata 500 przyczepy kempingowej o właściwej masie. W związku z tym sam skonstruował przyczepę o masie zaledwie 113 kg. Przyczepa Earth Traveler w całości wykonana została z kevlaru, a dla oszczędzenia masy koła i dyszel są zespolone z karoserią.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 4,26 m, szer. – 1,52 m, wys. – 1,52 m, masa wł. – 113 kg, masa całkowita – 544 kg, obciążenie dyszla – 20 kg, cena – ok. 25 300 euro, czas dostawy – ok. 15 miesięcy, strona internetowa: www.earthtravelerteardroptrailers.com.
Retro, ale zarazem nowocześnie – tak idealną przyczepę kempingową wyobraziła sobie Brytyjka Cathy Chamberlain. Następnie zbudowała ją przy współudziale fachowców z firmy Barefoot. Na pokładzie jest wszystko co niezbędne podczas urlopu – ogrzewanie, ciepła woda, 30-litrowy zbiornik na czystą wodę, a także mała lodówka.
Przyczepa nie należy do nazbyt przestronnych i każdy kto ma ponad 1,80 m wzrostu może mieć problem ze zmieszczeniem się. Przyczepa oferowana jest od 2021 r. w USA z drzwiami po prawej stronie.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 5,08 m, szer. – 1,92 m, wys. – 2,36 m, masa wł. – 960 kg, masa całkowita – 1200 kg, obciążenie dyszla – 80 kg, cena – ok. 35 000 euro, czas dostawy – ok. 8 miesięcy, strona internetowa: www.go-barefoot.co.uk.
Kolejna brytyjska propozycja to niewielka przyczepa Micro Tourer. Na pokładzie jest mała kuchnia, nieduża lodówka i skromnych rozmiarów szafa. Znalazło się też miejsce na chemiczną toaletę.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 4,20 m, szer. – 2,01 m, wys. – 2,05 m, masa wł. – 605 kg, masa całkowita – 750 kg, obciążenie dyszla – 55 kg, cena – od 14 995 euro, czas dostawy – ok. 1 miesiąc, strona internetowa: www.Go-Pod.com.
Prawie żadna inna przyczepa kempingowa nie toczy się tak romantycznie, jak wykonany z drewna model z 12,5-kilogramowym piecem na drewno na pokładzie. Przyczepę można skonfigurować w dowolny sposób i na życzenie może mieć nawet podniesione o 20 cm terenowe podwozie.
Dane techniczne: dł. (z dyszlem) – 5,35 m, szer. – 2,15 m, wys. – 2,57 m, masa wł. – 660 kg, masa całkowita – 1500-1800 kg, obciążenie dyszla – 30 kg, cena – ok. 7205 euro (bez wyposażenia), czas dostawy – ok. 2-3 miesiące, strona internetowa: www.thecuber.de.
Już niedługo w Nowej Zelandii małe kampery bez prysznica czy toalety będą mogły stawać na noc maksymalnie 200 m od toalet. Projektant z Auckland – Jason Hablous zaprojektował małą przyczepę, która jest jednocześnie toaletą oraz prysznicem. Na jej pokładzie znalazł się 80-litrowy zbiornik na szarą i czystą wodę.