Fabryka Opla w Gliwicach – zakład opuścił 1,5-milionowy egzemplarz Opla Astry

Foto: Auto Świat
18 sierpnia 2017 r. z linii produkcyjnej w Gliwicach zjechał 1,5-milionowy Opel Astra

Astra cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. W czerwcu bieżącego roku model ten zajmował 3. miejsce pod względem sprzedaży w Polsce wśród klientów firmowych (1146 szt.) i 4. wśród indywidualnych (331 szt.). Pojazd na krajowym rynku występuje w czterech wersjach nadwoziowych: jako 5-drzwiowy hatchback i kombi (5. generacja – K), hatchback 3d i sedan (4. generacja – J). Poza kombi pozostałe wersje są produkowane w Gliwicach. Ale w Opel Manufacturing Poland wytwarza się też inne modele: Astry IV w wersji sedan i Cascady sprzedawane także na rynki brytyjski (pod marką Vauxhall)i amerykański (Buick). Wszystkie wymienione auta powstają na jednej linii produkcyjnej, co wymusza ogromną elastyczność gliwickiego zakładu. To komplikuje organizację produkcji, ale też urozmaica pracę. W fabryce Opla odbywa się ona aktualnie na dwóch zmianach przez 5 dni w tygodniu. Zdarzają się także pracujące soboty. W trakcie 8-godzinnego czasu pracy są przewidziane trzy przerwy, dwie krótsze (po 10 minut) i dłuższa – 15-minutowa. Każdego roku w wakacje fabryka ma 3-tygodniową przerwę w produkcji i wówczas większość pracowników idzie na urlop. Reszta prowadzi prace konserwacyjne.

Opel Manufacturing Poland

Roczna produkcja samochodów w Gliwicach w 2017 r.: 165 200 szt. Powierzchnia zakładów Opla w Gliwicach: 740 000 m2. Stan zatrudnienia w gliwickim OMP w 2018 roku: ok. 3000 osób. Opel manufacturing Poland należy do spółki Opel/Vauxhall, wchodzącej w skład koncernu Groupe PSA. W Polsce istnieją dwa zakłady produkcyjne OMP: w Gliwicach (Ople/Vauxhalle: Astra J sedan i htb. 3d, Astra K htb. 5d, Cascada cabrio; Buick Cascada cabrio) i Tychach (od 2019 r. silniki koncernu PSA PureTech).

Fabryka Opla w Gliwicach – samochód co 2 minuty

Żeby uniknąć błędów spowodowanych przez ludzi oraz ograniczyć ich wysiłek, pracownicy rotują na stanowiskach. W wydziale karoserii zmieniają się nawet co godzinę, na montażu – rzadziej, bo trzykrotnie w ciągu 8 godzin. Oczywiście, zdecydowaną większość prac wykonują maszyny i roboty, których w Gliwicach jest z roku na rok coraz więcej. Zakład przywiązuje też dużą wagę do ekologii i nowych technologii. Przykładowo w wydziale karoserii wykorzystuje się lutospawanie laserowe do łączenia dachu z karoserią i spawanie laserowe przy budowie drzwi. Techniki te skracają czas potrzebny na połączenie elementów, są precyzyjniejsze, a proces spawania (temperaturę, grubość i długość spoiny) łatwiej kontrolować. Wrażenie w wydziale tłoczni zrobiły na nas potężne zwoje blach, każdy ważący ok. 20 t, z których są wykrawane i tłoczone elementy blacharskie. Jak się okazało, gliwicka tłocznia wytwarza elementy także do modeli produkowanych w innych europejskich fabrykach Opla. Ciekawostka: do wytłoczenia jednej części używa się 2-5 matryc. Każda z nich waży od 20 do 50 ton, ich wymiany dokonuje się co ok. 2 godz. (partia elementów 1000 szt.), a czynność ta zajmuje zespołowi pracowników utrzymania ruchu zaledwie maks. 10 minut. Oprócz elementów tłoczonych na zimno w nadwoziu stosuje się także blachy prasowane na gorąco, mające niższą masę i większą wytrzymałość.

Ciekawostki o produkcji Astry

Trzy najpopularniejsze kolory Astry to biały, czarny i czerwony. Krem do rąk, balsam po goleniu lub perfumy mogą być groźne dla lakieru. Wrogiem lakieru jest silikon – składnik wielu kosmetyków, a także przedmiotów, m.in. ubrań. Przeniesiony z ciała pracownika na powierzchnie lakierowanej blachy może być przyczyną wady powłoki. Dlatego w fabryce istnieje lista ok. 100 zabronionych kosmetyków. W latach 2011-16 przetestowano ok. 1,5 tys. kasków, ubrań, butów. Ponad 1,1 tys. z nich zostało dopuszczonych i są używane na lakierni. Aż 50 proc. Cascad trafia na rynek USA. Dach auta otwiera się w 17 s.

Foto: Auto Świat
.

Fabryka Opla w Gliwicach – produkcja silników Pure Tech w Tychach

Gotowe nadwozie Astry przed lakierowaniem wraz z elementami ruchomymi (drzwiami i pokrywami) waży 347 kg i ma 3076 zgrzein, 90 kołków i aż 80 m kleju. Silniki montowane w 4 modelach z Gliwic (20 typów) pochodzą z Niemiec, Austrii, Węgier, a nawet USA. Tyski zakład silników Opla (powstał pod koniec lat 90. ub. wieku) w 2019 roku rozpocznie produkcję 3-cylindrowych jednostek koncernu PSA.

Fabryka Opla w Gliwicach – naszym zdaniem

Rozpoczęcie produkcji silników PSA w Tychach daje nadzieję na przyszłość także dla gliwickiej fabryki. Po niezbyt optymistycznym 2017 roku, kiedy to o 20 proc. spadła produkcja aut i konieczna była redukcja etatów, nowy właściciel Opla postanowił zainwestować w Polsce. Mamy nadzieję, że zdecyduje się wkrótce także na produkcję aut!