Logo
WiadomościAktualnościMercedes-Benz CLC: pierwsze wrażenia

Mercedes-Benz CLC: pierwsze wrażenia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W Wiedniu i jego okolicach odbyła się międzynarodowa prezentacja dziennikarska modelu CLC, który w ofercie niemieckiego producenta zastępuje model C Sportcoupe, stając się osobnym modelem.

Mercedes-Benz CLC: pierwsze wrażenia
Zobacz galerię (38)
Auto Świat
Mercedes-Benz CLC: pierwsze wrażenia

Mercedes-Benz CLC zastępuje dotychczasowy model C Sportcoupe, który był jedną z wersji nadwoziowych poprzedniej generacji klasy C. Prawie 70 % nabywców modelu C Sportcoupe w przeszłości nie było właścicielami żadnego Mercedesu, co stało się jednym z motywów utworzenia osobnej klasy CLC. Najmniejszy model klasy C stał się tym samym podstawowym pojazdem w segmencie coupe, nad nim lokują się CLK, 4-drzwiowe coupe CLS i luksusowe CL. Kolejnym powodem do usamodzielnienia CLC był fakt, że od strony technicznej autu bliżej do poprzedniej generacji niż do obecnej klasy C. W porównaniu do C Sportcoupe zmieniono ponad 1100 części. Samochód dalej akcentuje swoje przeznaczenie dla młodych klientów, którzy mają się przekształcić w stałych klientów marki.

Patrząc z boku staje się pewne, że modelem wyjściowym jest C Sportcoupe, z którego CLC przejęło kształt sylwetki, dachu i okien. Aktualne linie stylistyczne marki Mercedes-Benz widoczne są w stylistyce przodu i tyłu. Profilowanie maski, atrapy chłodnicy, błotników i przedniego zderzaka zbliżyło się do klasy C, z którą CLC wspólne ma również przednie lampy. Z tyłu znajdziemy duże światła zespolone, które przechodzą od boków auta aż na klapę bagażnika, w którym zamontowano również trzecie światło stopu z diod LED. W porównaniu do poprzedniego modelu tył CLC wygląda agresywniej i masywniej. Wnętrze jest stopniem pośrednim pomiędzy poprzednim C Sportcoupe i nową klasą C. Główne linie deski rozdzielczej zapożyczono z poprzedniej generacji, podczas gdy zestaw wskaźników czy panel klimatyzacji wykończono w stylu nowego C. Częścią wyposażenia standardowego wszystkich wersji CLC są panele z matowego aluminium i sportowe fotele z dobrym trzymaniem bocznym. Nowością jest centrum multimedialne z funkcją sterowania telefonem komórkowym poprzez bluetooth czy możliwością podłączania odtwarzaczy iPod i innych odtwarzaczy poprzez złącze USB. Częścią systemu jest duży kolorowy wyświetlacz. Poszerzoną wersję systemu wzbogacono o nawigację satelitarną z mapami Europy na wbudowanym dysku twardym i sterowanie głosowe Linguatronic.

Mercedes-Benz CLC oferowany będzie z czterema silnikami benzynowymi i dwoma turbodieslami. Benzynowe jednostki znajdziemy w wersjach CLC 180 K (105 kW/143 KM), CLC 200 K (135 kW/184 KM), CLC 230 (150 kW/204 KM) i CLC 350 (200 kW/272 KM). Dla miłośników silników wysokoprężnych przygotowano wersje CLC 200 CDI (90 kW/122 KM) i CLC 220 CDI (110 kW/150 KM). Wszystkie wersjestandardowo dostępne będą w połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów, która w wypadku obu jednostek wysokoprężnych, podobnie jak wersji CLC 180 K i CLC 200 K, za dopłatą może być zastąpiona 5-biegowym automatem. Alternatywą automatyczną dla wersji CLC 230 i CLC 350 jest 7-biegowa przekładnia 7G-TRONIC z możliwością zmiany biegów manetkami pod kierownicą. Według producenta w porównaniu do modelu C Sportcoupe osiągnięto oszczędności paliwa u porównywalnych wersji silnikowych o 10,8 %. Nowa generacja nie otrzymała wyłącznie zmienioną stylistykę i zmodyfikowane silniki, ale również nowe nastawy zawieszenia. Mercedes-Benz CLC oferuje pakiet sportowy, którego częścią jest system „direct-steer”, czyli w zasadzie wspomaganie kierownicy ze zmienną siłą działania w zależności od prędkości. Producent obiecuje, że dzięki temu CLC będzie lepiej reagowało na polecenia kierowcy, co ma przyczynić się do poprawy sportowej charakterystyki auta i zwiększenia bezpieczeństwa czynnego.

Mercedes-Benz CLC - silniki benzynoweModelCLC 180 KCLC 200 KCLC 230CLC 350Pojemność skokowa [cm3]1796179624963498Cylindrów/zaworów4/44/46/46/4Moc [kW (KM)/obr./min]105 (143)/5200135 (184)/5500150 (204)/6100200 (272)/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]220/2500-4200250/2800-5000245/2900-5500350/2400-5000Prędkość maksymalna [km/h]220 (215*)235 (231*)240 (234*)250 (250*)Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]9,7 (9,9*)8,6 (8,7*)8,4 (8,6*)6,3 (6,3*)Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]7,7-8,1 (7,8-8,3*)7,8-8,2 (8,1-8,6*)9,2-9,5 (9,1-9,5*)9,5-9,8 (9,7-10,0*)Emisje CO2 [g/km]182-192 (186-198*)185-196 (194-204*)218-225 (217-226*)227-234 (232-239*)Masa własna [kg]1475 (1495)1480 (1500)1525 (1545)1550 (1570)

* - wersja z automatem

Zasiadając za kierownicą od razu zauważymy, że kierowcę otacza klasyczne wnętrze marki Mercedes-Benz z hamulcem ręcznym zastąpionym czwartym pedałem. Na słupku kierownicy tradycyjnie znajdziemy jedyną dźwigienkę służącą do sterowania wycieraczkami i kierunkowskazami. Sportowe fotele w CLC mają doskonały kształt i dostateczne trzymanie boczne. Widoczność do przodu i na boki jest bezproblemowa, gorzej z widocznością do tyłu, gdzie zamontowano co prawda dużą szybę, ale jest ona ostro pochylona, a jej dolna krawędź jest zbyt wysoko. W C Sportcoupe widoczność do tyłu poprawiał przeszklony pas w pionowej części klapy bagażnika, gdzie teraz znajdziemy trzecie światło stopu.

W czasie prezentacji modelu CLC mieliśmy możliwość prowadzić wersje CLC 200 K i CLC 350. Pierwszy samochód z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym wspomaganym sprężarką mechaniczną i połączonym z 6-stopniową manualną skrzynią biegów na austriackich drogach i autostradach zachowywał się tak, jak można by oczekiwać od samochodu ze sportowymi genami. Dokładny układ kierowniczy i szybkie reakcje na naciśnięcie pedału w połączeniu z doskonałymi właściwościami jezdnymi powodują, że na krętych drogach kierowca ma wiele frajdy. Model CLC 350 przeznaczono przede wszystkim dla klientów żądnych dużej mocy. Samochód nie jest tak zwinny jak CLC 200 K, a jego atuty wychodzą dopiero w czasie jazdy na autostradzie, gdzie auto staje się komfortowym samochodem turystycznym, podczas gdy na drogach krajowych z dużą ilością zakrętów odczuwalna jest jego wyższa masa (dodatkowych 70 kg w porównaniu do CLC 200 K).

Mercedes-Benz CLC - silniki wysokoprężneModelCLC 200 CDICLC 220 CDIPojemność skokowa [cm3]21482148Cylindrów/zaworów4/44/4Moc [kW (KM)/obr./min]90 (122)/4200110 (150)/4200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]270/1600-1800340/2000Prędkość maksymalna [km/h]206 (205*)224 (219*)Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]11,3 (11,1*)9,7 (9,4*)Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,8-6,1 (6,6-7,1*)5,9-6,3 (6,6-6,8*)Emisje CO2 [g/km]152-161 (174-188*)156-166 (172-179*)Masa własna [kg]1505 (1525*)1530 (1550*)

* - wersja z automatem

W wyposażeniu standardowym wszystkich wersji znajdziemy dwustrefową klimatyzację THERMATIC, radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy, tempomat, elektrycznie sterowane lusterka wsteczne, elektrycznie sterowane szyby, zamek centralny ze zdalnym sterowaniem, immobilizer i światła przeciwmgielne z czystymi kloszami. O bezpieczeństwo dbają systemy ABS, ESP, ASR, BAS, przednie i boczne airbagi dla podróżnych jadących z przodu i kurtyny dla obu rzędów siedzeń.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: