Francuski producent opon zaprezentował studium Hy-Light 2. Samochód z napędem wodorowym stanął na starcie wyścigu Michelin Challenge Bibendum w Szanghaju. Dzięki masie zaledwie 790 kg samochód może się rozpędzać od 0 do 100 km/h poniżej 10s.

Jak związane są opony i ekologia?

Opór toczenia, to wielkość fizyczna, której wartość u opony przysparza kłopoty ekologom. 20 procent siły napędowej silnika pada ofiarą w walce przeciw oporowi toczenia opon. A gdy mówimy o samochodach ciężarowych sytuacja jest jeszcze gorsza – ponad 30%.

Dział rozwojowy firmy Michelin poszukuje więc nie tylko nowych rozwiązań w konstrukcji opon, ale także propaguje alternatywne napędy. Z tego powodu corocznie współorganizuje wyścig Michelin Challenge Bibendum, w którym swoje najnowsze ekologiczne pojazdy prezentują pozostali producenci związani z przemysłem motoryzacyjnym oraz zespoły uniwersyteckie. Nazwa Bibendum pochodzi od maskotki firmy. Właśnie na starcie wyścigu Michelin Challenge Bibendum w Szanghaju stanął Hy-Light 2, druga generacja konceptu wykorzystującego ogniwa paliwowe.

Od zera do setki w mniej niż dziesięć sekund

Receptą na zwiększenie dynamiki Hy-Light jest obniżanie masy. Dzięki zaledwie 790 kilogramom Hy-Light 2 osiąga prędkość maksymalną 145 km/h i od 0 do 100 km/h może przyśpieszać poniżej 10 sekund. Maksymalny zasięg wynosi 450 km. W stosunku do poprzednika Hy-Light 2 jest lżejszy o 100 kg. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom auto odzyskuje podczas hamowania energię, którą magazynuje w akumulatorach Li-Ion.

Hy-Light 2 wykorzystuje system aktywnego koła (active wheel system), który integruje silniki elektryczne w kołach w taki sposób, by pełniły tak funkcję napędu, jak i hamulców. Zamontowanie silników w kołach pozwoliło na zwiększenie przestrzeni w aucie, a także redukcję wielkości klasycznych hamulców, które w samochodach z active wheel system mają zaledwie dopełniającą funkcję. Michelin oczekuje, że active wheel system trafi do produkcji w przeciągu 10-15 lat.

Michelin opracował także wersję EV-Light, która energię elektryczną czerpie wyłącznie z akumulatorów Li-Ion. Wersja ta osiąga o 5 km/h niższą prędkość maksymalną, a zasięg wynosi „zaledwie” 400 km.