Obecnie realizowany jest Plan Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) na kwotę 135 mld zł. Z tej puli wykorzystano już 60% środków (zrealizowane i realizowane inwestycje). Minister Adamczyk zapewnił, że nie ma zagrożenia, by środki unijne przeznaczone na inwestycje drogowe nie zostały wykorzystane.

Szef resortu zaznaczył jednocześnie, że zdarzają się trudności, ale dotyczą one niewielkiej części prowadzonych budów. Do tej pory GDDKiA odstąpiła od 9 spośród 108 realizowanych zadań (głównie „dziękując” firmom włoskim), co stanowi tylko 5% wszystkich kontraktów. W tych sytuacjach podejmowane są natychmiastowe działania, by kontynuować prace, czego przykładem jest odcinek F na budowie A1, czyli autostradowej obwodnicy Częstochowy.

Które drogi powstaną do 2025 roku?

Na najbliższe lata Ministerstwo Infrastruktury postawiło przed sobą dwa główne cele: budowę dróg ekspresowych, na których zamierza się skupić, oraz dokończenie istniejących autostrad. W sumie sieć autostradowa w Polsce ma liczyć 2 000 km. Na dzień dzisiejszy powstało już 82% z nich - do użytku kierowców zostało oddanych 1 638 km. Pozostałe mają być gotowe do 2025 roku.

Obecnie w budowie znajdują się nieco ponad 153 km autostrad, a na kolejne 22 km trwają postępowania przetargowe. Jeszcze w tym roku mają zostać rozpisane przetargi na 37,5 km autostrad, a w 2020 – na blisko 112 km. Przetarg na ostatni odcinek polskiej autostrady ma zostać ogłoszony w 2021 roku (32 km). Zakończenie programu przewidziano na 2025 rok - wtedy w całości będą wybudowane autostrady: A1, A2, A4 (przecinające Polskę wzdłuż i wszerz) oraz A6 i A18 (przy granicy z Niemcami).

Polska sieć autostrad i dróg ekspresowych w 2025 r. Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Polska sieć autostrad i dróg ekspresowych w 2025 r.

Znacznie mniejsze zaawansowanie prac jest na budowach dróg szybkiego ruchu, ale ich sieć ma być znacznie większa – łącznie: 5650 km. Dziś istnieje 2 200 km z zaplanowanych ekpresówek (39%), więc to na budowie dróg tej kategorii skupią się wysiłki resortu infrastruktury.

W tym czasie budowanych jest 1 077 km dróg ekspresowych, a następne 73 km jest w przetargu. W przygotowaniu w ramach środków z obecnej perspektywy Programu Budowy Dróg Krajowych (lata 2014-2023) znajduje się 820 km dróg szybkiego ruchu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2025 roku przejezdnych będzie już 4 100 km. W następnej perspektywie planowanych jest kolejne 1 667 km. Nie rozpoczęto prac przygotowawczych dla 100 km z obecnie zaplanowanych.

W 2025 roku kierowcy będą mieli do dyspozycji pełne ciągi następujących dróg ekspresowych:

- S1 Pyrzowice-Zwardoń (ostatni odcinek oddany w 2023 r.),

- S2 południowa obwodnica Warszawy (ostatni odcinek oddany w 2020 r ),

- S3 Świnoujście-Lubawka (ostatni odcinek oddany w 2024 r.),

- S8 Wrocław-Białystok (ostatni odcinek oddany w 2019 r.),

- S14 zachodnia obwodnica Łodzi (ostatni odcinek oddany w 2023 r.),

- S17 Warszawa-Hrebenne (ostatni odcinek oddany w 2025 r.),

- S19 Kuźnica Białostocka-Barwinek (ostatni odcinek oddany w 2025 r.),

- S51 Olsztyn-Olsztynek (ostatni odcinek oddany w 2020 r.),

- S61 Ostrów Mazowiecka-Budziska (ostatni odcinek oddany w 2023 r.).